همدان دیدنی‌های فراوان دارد و تجربه سفر به آن هیجان‌انگیز است، با ما همراه باشید و درباره چند جاذبه تاریخی همدان که باید دید بیشتر بدانید.

چند جاذبه تاریخی همدان که باید دید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهر همدان مرکز استان همدان است که در زمان مادها بنا شده است و در آن زمان به نام هگمتانه معروف بود و پایتخت ایران به شمار می‌رفت. در واقع همدان پایتخت تمدن و تاریخ ایران است؛به همین دلیل از اهمیت خاصی برخوردار است و سالیانه گردشگران زیادی به این شهر سفر می‌کنند.

جاذبه‌های تاریخی و زیبای همدان

معبد لائودیسه نهاوند

از برجسته‌ترین آثار تاریخی ایران و جاهای دیرنی همدان می‌توان به معبد لائودیسه نهاوند اشاره کرد. این معبد از آثار درخشان دوره سلوکیان به شمار می‌رود که در بافت قدیمی شهر و نزدیکی تپه دو خواهر قرار گرفته است.امروزه معبد تاریخی لائودیسه نهاوند محل بازدید بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است. در سفر به شهر همدان، این مکان دیدنی را از دست ندهید.

اطلاعات بازدید از معبد لائودیسه نهاوند:

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس معبد لائودیسه نهاوند: همدان، نهاوند، نزدیکی تپه دو خواهر.

گنبد علویان همدان

یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت گنبد علویان در میان دیگر جاهای دیدنی همدان، گچ بری و معماری بناست.

چند جاذبه تاریخی همدان که باید دید!

این بنا در ابتدا مسجد بود اما با گذشت زمان به مقبره تبدیل شد. گنبد آن به دلیل آسیب‌های که در طول زمان دیده بود فروریخت. اما هنوز در نام آن گنبد به عنوان نماد به کار می‌رود.

حمام حاج آقا تراب همدان

حمام حاج آقا تراب، از جمله جاهای دیدنی همدان است که قدمت آن به روزگار قاجاریان باز می‌گردد. این حمام بزرگ تاریخی درکوچه آقا تراب و محله علی آباد نهاوند قرار گرفته است. مساحت این حمام، در حدود ۶۷۰ متر مربع است و در دو بخش زنانه و مردانه و به سبک معماری دوران صفوی ساخته شده است. حمام حاج آقا تراب همدان را با نام «حمام دوقلو» نیز می‌شناسند و دلیل این نام‌گذاری، وجود دو حمام برای اشراف و عموم بوده است.

تزییناتی که در این بنا استفاده شده، شامل گچ‌بری‌های زیبا با طرح اسلیمی و کاشی‌کاری‌هایی از داستان شاهنامه است که بر زیبایی بنا افزوده و آن را چشم نوازتر کرده است. قسمت‌های مختلف حمام نیز شامل بخش خزینه، تون‌خانه، حمام سرد و حمام گرم می‌شود. این حمام تاریخی و زیبا از دیدنی‌ترین بناهای استان همدان است که نباید آن را از دست بدهید.

چند جاذبه تاریخی همدان که باید دید!

اطلاعات بازدید از حمام حاج آقا تراب همدان :

ساعت بازدید: ۸:۳۰ صبح تا ۲۰:۰۰

قیمت بلیت: رایگان

آدرس حمام آقا تراب همدان : همدان، نهاوند، محله علی‌آباد

همدان و جاذبه‌های تاریخی شگفت‎انگیز آن

میدان امام همدان

از دیگر جاهای دیدنی همدان می‌توان به میدان خاص و معروف آن، یعنی میدان امام، اشاره کرد. این میدان به گونه‌ای طراحی شده است که شش خیابان از آن منشعب می‌شود و همین امر نقطه آغاز تفاوت و برتری میدان امام همدان با دیگر میدان‌های کشور است.

شاید جالب باشد که بدانید که کار طراحی ومعماری این میدان را فردی آلمانی به نام کارل فریش انجام داده است. تزیینات هنرمندانه و چشم‌نوازی در میدان امام به کار رفته است، آجرکاری‌های ساده و یا برجسته و نقش‌های هندسی زیبا، همچنین گچ‌بری اطراف پنجره‌ها با نقوش انسان و حیوان و نیز پنجره‌های چوبی دیده می‌شود که دیدن هر یک از آن‌ها، حیرت‌تان را بیشتر خواهد کرد. تماشای این میدان زیبا را در سفر به همدان از دست ندهید.

اطلاعات بازدید از میدان امام همدان :

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

چند جاذبه تاریخی همدان که باید دید!

آدرس میدان امام همدان : همدان، میدان امام خمینی

مسجد جامع همدان

مسجد جامع همدان از دیدنی های همدان در نزدیکی میدان مرکزی شهر و در قسمت غربی خیابان اکباتان، در محدوده‌ی راسته بازارهای شهر است. این مسجد از بناهای دوره‌ی قاجاریه است و همزمان با حکومت فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است. این مسجد سه در ورودی دارد که عبارتند از : ورودی نوساز سمت خیابان اکباتان، ورودی قدیمی با دالان طاقدار در ضلع شرقی صحن، ورودی قدیمی با دالان هشتی مقرنس‌کاری شده و ضلع غربی صحن، که هر سه از زیبایی چشمگیری برخوردارند.

کاروانسرای تاج آباد

کاروانسرای تاج آباد از کاروان‌سراهای منحصربه‌فرد ایران به شمار می‌رود که در سال ۱۳۷۶ با شماره ثبت ۱۸۷۲ به‌عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید. در واقع، برخلاف اکثر کاروان‌سراهای ایران که پلانی مستطیلی‌شکل دارند، این کاروان‌سرا دارای پلانی مدور است که قطر کلی آن ۵۶ متر و قطر حیاط آن ۳۱ متر است. جالب اینکه تنها دو نوع از این مدل کاروان‌سرا در ایران وجود دارد.

چند جاذبه تاریخی همدان که باید دید!

کاروانسرای تاج آباد، جدا از بخش رباط که مخصوص نگهداری احشام بود، کاروانسرایی زیارتی به‌حساب می‌آمد که زائران کربلا از آن استفاده می‌کردند. مصالح اصلی که در ساخت کاروان‌سرا استفاده شده، آجر قرمز و ساروج بوده است.

پس از عبور از در قدیمی کاروان‌سرا به دالانی مسقف می‌رسید که در دو سوی آن حجره‌هایی قرار دارد. ظاهرا در گذشته متولیان کاروان‌سرا و راهنمایان ورود و خروج کاروان‌ها در این حجره‌ها حضور داشتند. در همان ابتدا محو درها و پنجره‌های چوبی می‌شوید که به‌شکل هنرمندانه‌ای در کنار یکدیگر نصب شده‌اند.

آدرس: استان همدان، شهرستان بهار، روستای تاج آباد سفلی (رسول آباد)

کاروانسرای تاج‌ آباد در روستای تاج آباد سفلی (رسول آباد) و ۲۵ کیلومتری شمال غربی شهر همدان قرار دارد. این روستا که در غرب استان همدان و در شهرستان بهار واقع شده است، فاصله چندانی با جاده همدان به کرمانشاه ندارد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید