ریزش‌های جوی نسبت به دوره مشابه سال گذشته، ۲۲ درصد کاهش دارد و به این ترتیب خبر از بحران آب می دهد.

 میزان بارندگی در کشور تا بهمن ۱۴۰۱ / کدام استان‌ها بارش‌های کمتری را تجربه کردند؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، بحران آب در کشور ادامه دارد. ورودی مخازن سدها همچنان کاهشی و بارندگی نیز نسبت به سال گذشته کمتر است.

زنگ هشدار خشکسالی و بی‌آبی از همان ابتدای سال جاری به صدا درآمد. اگرچه برخی به بارش‌های سیل‌آسای تابستان امیدوار بودند، اما جز ویرانی نتیجه‌ای نداشت.

بعد از آن امیدها به بارش‌های پاییز و زمستان بود اما نه زمین سیر شد، نه مخازن سدهای کشور پر. بررسی‌ها هم نشان از کاهش ۲۵ تا ۷۵ درصدی مخازن سدهای کشور دارد.

بحران آب با خالی شدن سدهای کشور

بر اساس گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور، در حال حاضر ۴۰ درصد از مخازن سدهای کشور پر شده است.

از سوی دیگر وضعیت مخازن سدهای برخی از استان‌ها بحرانی است. از جمله این سدها می‌توان به سد «رودبال داراب» در استان فارس اشاره کرد که نسبت به سال گذشته ۷۷ درصد کاهش موجودی آب دارد.

آن‌طور که داده‌های دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور نشان می‌دهد، سد «نهرین» در خراسان جنوبی، نسبت به سال گذشته ۵۵ درصد کاهش موجودی آب دارد. گفتنی است این استان به‌جز بحران آب با بحران گاز نیز مواجه است.

موجودی مخزن سد چاه نیمه‌ها در استان سیستان و بلوچستان نیز ۱۳۳ میلیون مترمکعب است که نسبت به سال گذشته ۵۶ درصد کاهش موجودی دارد.

همچنین موجودی آب سدهای استان خراسان رضوی نسبت به سال قبل ۴۳ تا ۴۵ درصد کاهش داشته است.

وضعیت سدهای هرمزگان نیز وضعیت مناسبی ندارد. بر اساس داده‌های دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور موجودی مخازن سدهای این استان نسبت به سال گذشته ۳۶ تا ۵۷ درصد کاهش داشته است.

سدهای «سفیدرود» و «شهر بیجار» در استان گیلان نیز به ترتیب ۱۵۷ و ۴۶ میلیون مترمکعب موجودی داردند. به عبارتی نسبت به سال گذشته ۴۱ تا ۵۲ درصد کاهش موجودی دارد.

در روزهای اخیر نیز خبرگزاری ایرنا در گزارشی نوشت: «حجم موجودی آب ۲۰ سد مهم برای مصارف شرب و کشاورزی کشور از ابتدای سال آبی جاری (اول مهرماه) تا ابتدای بهمن‌ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بین ۲۵ تا ۷۵ درصد کاهش داشته است.»

کاهش ورودی مخازن سدها، زنگ خطر بحران آب را به صدا درآورده است. پیش‌تر فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب گفته بود در صورتی که در آینده شرایط بارش، دما و… به سمتی رود که برخی از شهرها دچار تنش آبی شوند، احتمال جیره‌بندی آب وجود دارد. (مهر)

کدام استان‌ها کمترین بارش را دارند؟

میانه فصل زمستان است. بارش‌ها ادامه دارد اما به اندازه‌ای نیست که سدهای خالی را پر کند. نگاهی به آمارها نشان می‌دهد ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته، ۲۲ درصد کاهش داشته است. اما کدام استان‌ها امسال بارش‌های کمتری را تجربه کردند؟

بر اساس گزارش هفتگی دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور، استان‌های قم، سمنان، قزوین، آذربایجان شرقی، البرز و تهران بیشترین کاهش بارش را نسبت به متوسط درازمدت (۵۴ ساله) را دارند.

محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آبفای تهران درباره وضعیت آب در تهران گفت: «در شرایط فعلی وضعیت سختی داریم. مردم گمان می‌کنند چون تابستان تمام شده، وضعیت بد نیست. قطعا بارش‌ها تاثیرگذار خواهد بود اما به دلیل اینکه بارش‌ها به صورت برف است، روان آب نداریم.»

او با اشاره به اینکه موقعیت سدهای تهران اکنون مساعد نیست، گفت: « دو سال قبل نیز سال خشک بود و امسال سومین سال خشک را سپری می‌کنیم. سال‌های قبل بارش‌ها عمدتا باران بود و بارش برف نداشتیم.» (ایسنا)

اگر بخواهیم میزان بارش استان‌ها را نسبت به سال گذشته مقایسه کنیم، استان‌های قم، هرمزگان، قزوین و ایلام کمترین بارش‌ها را دارند.

استان قم از ابتدای سال جاری تا کنون، ۲۲ میلی‌متر، استان هرمزگان، ۷۵.۶ میلی‌متر، استان قزوین ۵۱.۳ میلی‌متر و استان ایلام حدود ۲۰۹ میلی‌متر بارندگی داشتند.

ناگفته نماند متوسط بارندگی در ایران یک سوم متوسط جهانی است. در همین حال کشور با خشکسالی نیز مواجه است.

همه این آمارها برای سرزمین خشک و نیمه‌خشک ایران یک پیغام دارد؛ تشدید بحران آب و به دنبال آن بحران‌های دیگری مانند فرونشست زمین.

کد خبرنگار: ۱۳
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید