یک کارشناس بازار سرمایه می گوید: چنانچه خبر منفی شدیدی به بازار تحمیل نشود، می‌توان اصلاحات فعلی بازار را به فاز مقطعی بازار تعبیر کرد.

پیش بینی بورس برای فردا شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۱ /بورس هفته را چگونه آغاز خواهد کرد؟

به گزارش سلم نو به نقل از تجارت‌نیوز، در پایان معاملات روز چهارشنبه نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۳۴ هزار و ۹۱ واحدی که معادل ۲.۰۷ درصد این شاخص است روبه‌رو شد.

شاخص کل هم‌وزن نیز برخلاف شاخص کل رفتار کرد و با کاهش ۲.۰۱ درصدی به سطح ۵۱۲ هزار و ۴۹۱ واحدی رسید.

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات این روز را ۱۲ میلیارد و ۸۸۷ میلیون و ارزش معاملات را ۹ هزار و ۲۷ میلیارد تومان نشان می‌دهد.

عملکرد نوسانی شاخص در هفته نخست بهمن‌ماه

هفته ابتدایی بهمن، با گام‌های سست بازار سرمایه در هر دو سوی مثبت و منفی همراه بود؛ این هفته سرشار از اتفاقات مهمی حول بازار بود

شاخص کل بورس تهران در این هفته با افت ۴.۶ درصدی به سطح یک میلیون و ۶۱۱ هزار واحدی رسید.

احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد: اتفاقات مثبت بازار سه محور اصلی داشتند که عبارت‌اند از عرضه خودرو در بورس کالا، افزایش نرخ دلار و رشد کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی.

وی افزود: این عوامل به خصوص خروج برخی از محصولات از بند قیمت‌گذاری دستوری مانند خودرو، بر وضعیت شرکت‌ها در زمینه‌هایی چون وضعیت سودآوری، خروج برخی شرکت‌ها از زیان‌دهی و چشم‌انداز سودآتی شرکت‌ها اثرگذار است.

رضاپور ادامه داد: افزایش نرخ دلار می‌تواند بر کلیت بازار اثر مثبت خود را تحمیل کند؛ افزایش نرخ ارز می‌تواند روی نرخ تسعیر ارز بانک‌ها و سایر شرکت‌ها، بر قیمت‌گذاری محصولات شرکت‌ها در بورس کالا اثرگذار است و همچنین موجب افزایش تقاضا در بازارهای فروش محصولات شرکت‌ها به واسطه افزایش انتظارات تورمی خواهد شد.

سایه سنگین محرک‌های منفی بر بازار سرمایه

رضاپور در خصوص عواملی که در جهت ریزش به بازار سرمایه نیرو وارد می‌کنند گفت: ابهامات بودجه در مسائلی چون تعرفه‌ها و نرخ‌های فروش انرژی به شرکت‌ها، همچنین تعرفه‌های مالیاتی طبیعتا می‌تواند اثرات متفاوتی‌ را بر صنعت‌های مختلف بورس تهران داشته باشد.

وی افزود: در این بین ناگفته نماند موضوع کاهش مالیات شرکت‌های تولیدی مطرح شده که کمتر به آن پرداخته شده است اما به نظر می‌رسد تاثیر مهمی در وضعیت عملکردی شرکت‌ها در سال آتی ایجاد کند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: از سوی دیگر، در مقابل اتفاقاتی مانند افزایش نرخ خوراک گازی پتروشیمی‌ها، همچنین انتظاراتی که در مورد افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی بر مبنای‌ گفته‌ها به وجود آمده است، اثر منفی روی حاشیه سود شرکت‌ها خواهد داشت.

وی افزود: البته این تاثیر در صورتی است که این افزایش قیمت نتواند در قیمت فروش آن‌ها منعکس شود که تا به حال این طور بوده است.

ریسک‌های سیستماتیک؛ سرعت‌گیر ورود خریداران

وی اظهار کرد: اما عامل مهم‌تری که سرمایه‌گذاران و خریداران را نسبت به ورود به بازار سرمایه مردد کرده و آن‌ها به محافظه‌کاری بیشتر تشویق کرده، ریسک‌های سیستماتیک کشور، اوضاع سیاسی و اجتماعی داخل کشور است.

رضاپور در ادامه گفت: طبیعتا این ریسک به واسطه اثری که بر ریسک‌های سرمایه‌گذاری می‌گذارد، افراد را از سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت به سوی رویکرد کسب سود کوتاه‌مدت ترغیب خواهد کرد.

وی افزود: نتیجه این موضوع را در حال حاضر در افزایش حجم و ارزش معاملات در بازار ارز و طلا و سایر بازارها می‌بینیم.

رضاپور ادامه داد: گروه زیادی از سرمایه‌گذاران به واسطه تقویت ریسک‌های سیاسی و اجتماعی یادشده، گزینه‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت را نیز در نظر نمی‌گیرند و از آن‌سو گزینه خروج سرمایه از کشور و با تبدیل سرمایه خود به دارایی‌هایی نظیر دلار و طلا از کاهش هرچه بیشتر سرمایه خود جلوگیری می‌کنند.

پیش بینی بورس فردا

این کارشناس بیان داشت: روندهای کوتاه مدت بازار، تحت تاثیر اخبار اثرگذاری که به آن مخابره می‌شود، می‌تواند به شکل هیجانی مثبت یا منفی شود.

وی افزود: اما آنچه به نظر می‌رسد بیشتر قابل اتکاست این است که به واسطه عوامل مثبتی که موتور حرکت بازار هستند، چنانچه خبر منفی شدیدی به بازار تحمیل نشود، می‌توان اصلاحات فعلی بازار را به فاز مقطعی بازار تعبیر کرد.

رضاپور اضافه کرد: این فاز به راحتی می‌تواند با رسیدن اخبار و پالس‌های مثبت به بازار جای خود را به روند صعودی دهد. اما از سویی طبیعتا تا زمانی که ریسک‌های یادشده همچنان وجود دارند، بازار قدرت حرکت مثبت پایدار را نخواهد داشت؛ هرچند که ارزندگی بازار می‌تواند پشتوانه خوبی برای جلوگیری از ریزش‌هایی نظیر ریزش ۹۹ برای بازار سرمایه باشد.

کد خبرنگار: ۱۳
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید