سخنگوی وزارت امور خارجه استفاده از نام جعلی برای خلیج فارس از سوی مسؤولان عراق را مغایر با اصل حسن همجواری و مناسبات دوستانه دو کشور خواند.

ایران خطاب مسؤولان عراقی: نام خلیج فارس را صحیح تلفظ کنید
به گزارش سلام نو به نقل از فارس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (پنجشنبه) ششم بهمن ماه اقدام مسؤولان رسمی عراق در استفاده از نامی ساختگی برای خلیج فارس را مغایر با اصل حسن همجواری و مناسبات دوستانه دو کشور خواند و خواستار تصحیح این روند شد.

چندی پیش برگزاری جام کشورهای عربی به میزبانی عراق در شهر بصره آن هم با نامی جعلی به جای خلیج فارس با واکنش تند در ایران مواجه شد و در همین خصوص نیز فدراسیون فوتبال ایران بیانیه‌ای در این خصوص صادر کرد. در این بیانیه آمده بود: روشن است که خلیج فارس، نامی اصیل و تاریخی است که از سالیان دور و به صورت مستمر در همه زبان‌ها و ادبیات جهانی استفاده شده‌ و در اطلس‌های دربردارنده نقشه‌های کهن و نقشه‌های تاریخی هم به صورت کامل با این عنوان از آن یاد شده است. بر این اساس، سوابق متقن و استوار اسناد مربوطه جهت تصحیح روندهای ناصواب خلاف عرف بین المللی در سال های آتی، توسط فدراسیون فوتبال ایران به فیفا ارسال خواهد شد. اخیرا نیز محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق در مصاحبه‌ای باز هم همان نام جعلی را به زبان آورد.

* اعتراض سفارت ایران و ارسال یادداشت رسمی از سوی اداره کل حقوقی وزارت خارجه

در همین خصوص ناصر کنعانی با بیان اینکه سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد پیش‌تر به این اقدام اعتراض کرده، گفت: اداره کل حقوقی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با ارسال یادداشت رسمی، این اقدام عراق را غیر قابل قبول دانسته و خواستار احترام عراق به نام‌های بین‌المللی شده است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه انتظار می‌رود مقامات مسؤول عراق در به کارگیری نام صحیح برای این پهنه آبی که مورد تأکید سازمان ملل متحد قرار دارد، توجه لازم را معمول دارند، تصریح کرد: نام خلیج فارس طی هزاران سال در اسناد، نقشه‌ها، سفرنامه‌ها و متون کهن به همین نام بوده و خلق کلمات بی اساس، این واقعیت را تغییر نمی‌دهد.

کنعانی همچنین تأکید کرد: برای جلب دوستی دیگران نباید از سرمایه غنی همبستگی تاریخی کشورهای منطقه هزینه کرد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید