دادگاه جنایی مرکزی عراق حکم اعدام ۱۴ شریک جنایت اسپایکر در سال ۲۰۱۴ به دست گروه تروریستی داعش را صادر کرد.

 ۱۴ تروریست جنایت «اسپایکر» در عراق اعدام می شوند

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، مرکز رسانه ای شورای عالی قضایی عراق اعلام کرد این مجرمان تروریست در اجرای قتل عام اسپایکر مشارکت داشتند؛ جنایتی که منجر به قتل بیش از یک هزار و ۷۰۰ جوان نظامی در حال آموزش شد.

حدود یک ماه پیش نیز سازمان الحشد الشعبی عراق در بیانیه ای اعلام کرد که دستگاه قضایی این کشور یکی از عاملان جنایت اسپایکر را به اعدام محکوم کرده است. این فرد متهم به قتل ۶۰۰نفر از شهدای جنایت اسپایکر در استان صلاح الدین عراق است.

پایگاه هوایی اسپایکر در حدود ۱۵ کیلومتری غرب تکریت در استان صلاح الدین عراق واقع شده است.

در چنین روزی ۱۲ ژوئن ۲۰۱۴ (۲۲ خرداد ۹۳) عراق شاهد یکی از فجیع ترین جنایت ها در تاریخ معاصر بود؛ یک هزار و ۷۰۰ جوان از اهالی استان های شیعه نشین جنوب و مرکز عراق در کاخ های صدام، دیکتاتور سابق حاکم بر عراق در شهر تکریت واقع در شمال بغداد، سربریده یا به صورت جمعی تیرباران شدند. برخی منابع می گویند تعداد واقعی شهدای اسپایکر ۲ هزار و ۵۰۰ نفر است.

بعد از گذشت سال ها از این حادثه هولناک همچنان تصاویر سربریدن این تعداد زیاد از جوانان و خون آنها که رود دجله را رنگین کرد و نیز صحنه های تیرباران جمعی آنها به دست گروه تروریستی داعش، وجدان هر انسانی را تکان می دهد.

این جوانان، دانشجویان نیروهای هوایی عراق بودند که دوره آموزشی آنها در پادگان اسپایکر با سقوط موصل، مرکز استان نینوا به دست گروه تروریستی داعش، همزمان شد. جوانان تازه اعزام شده و بی سلاح، از بیم حمله داعش به پادگان با وجود هشدار فرماندهانشان به ترک نکردن پایگاه، فریب برخی عشایر وابسته به خانواده صدام دیکتاتور عراق در تکریت را خوردند که به آنها وعده می دادند آنها را تا سامراء همراهی کنند و از آنجا می توانند راهی شهر و دیار خود شوند.

بسیاری از این جوانان با مشاهده خودروهای عشایر تکریت در دروازه پایگاه، به امید رسیدن به شهر و دیار خود سوار این خودروها و کامیون ها شدند اما به جای رفتن خودروها به سمت سامراء، به سمت کاخ های صدام دیکتاتور سابق حاکم بر عراق در شهر تکریت در کرانه رودخانه دجله حرکت کرده و آنها را آنجا پیاده کردند.

عشایر نزدیک به خانواده صدام به نشانه وفاداری به داعش، به این گروه تروریستی در موصل، دستگیری این جوانان را اطلاع دادند تا روز بعد، یک تیم از داعش به تکریت اعزام شود.

در عصر همان روز، عشایر تکریتی در خصوص سرنوشت سربازان بازداشت شده با هم گفت وگو کردند و نظر نهایی بر قتل همه آنها به نشان انتقام خون صدام شد و در همان شب، هر یک از عشایر، تعدادی از جوانان را برای قتل به روشی که خود تشخیص می دادند بردند و اینگونه، اولین جنایت رخ داد.

حدود ۴۰۰ تن از سربازان موفق به فرار از کاخ های دیکتاتور سابق شدند اما در شهر تکریت، آنها را یک به یک شناسایی کرده و در خیابان به قتل رساندند.

گروه تروریستی داعش روز بعد، وقتی به تکریت رسید که بخش زیادی از جوانان عراقی کشته شده بودند و گروه تروریستی داعش در ادامه با انتشار ویدیوهایی در شبکه های اجتماعی، اعدام جمعی آنها را با تیراندازی یا بریدن سر آنها در کنار رودخانه دجله تکمیل کرد.

بعد از پایان فتنه داعش، بسیاری از متهمان مشترک در این جنایت، دستگیر و بازجویی از آنها انجام گرفت؛ بعدها مشخص شد که تعداد شهیدان این جنایت هولناک، فراتر از دو هزار و ۵۰۰ نفر بود و نه یک هزارو ۷۰۰ نفر.

این جنایت یکی از هولناک ترین جنایات یورش داعش به عراق شمار می رود که دو روز قبل از فتوای جهاد کفایی مرجعیت عالی دینی عراق و شکل گیری نیروی مردمی الحشد الشعبی اتفاق افتاد.

مدیر کل وقت شهدای الحشد الشعبی و قربانیان عملیات تروریستی در موسسه شهدای عراق خردادماه ۱۴۰۰ اعلام کرد که تاکنون ۱۷ گور جمعی با یک هزارو ۲۳۵ جسد از قربانیان جنایت اسپایکر را کشف کرده اند.

«طارق المندلاوی» افزود که این نهاد دولتی با همکاری واحد گورهای جمعی و سازمان الحشد الشعبی توانست گورهای جمعی مربوط به جنایت اسپایکر در کاخ های ریاست جمهوری تکریت را کشف کند.

وی اظهار کرد که تاکنون (خرداد ۱۴۰۰) یک هزار و ۲۳۵ جسد کشف شده که هویت ۹۰۰ شهید از آنها با آزمایش DNA شناسایی شده است.

در زمان ارتکاب جنایت اسپایکر، نزدیک به ۴ هزار دانشجوی نظامی غیر مسلح در پایگاه حضور داشتند که از این میان ۲ هزار دانشجوی شیعه غیر مسلح که عموما زیر ۲۲ سال سن داشتند، به دلیل ترک پایگاه هوایی مذکور، به ‌طور جمعی به دست داعش و عشایر همپیمان با آن در تکریت، قتل‌عام شدند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید