۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲
کد خبر: 55415544

یکی از جذابیت‌های سفر به کردستان، بازدید از روستاهای آن است از این رو با ما همراه باشید و درباره روستاهای فوق‌العاده کردستان بدانید.

روستای نگل

سلام نو _ سرویس گردشگری: کردستان یکی از زیباترین استان‌های ایران است که جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی بسیاری دارد. این استان که مرکز آن سنندج است در غرب کشورمان و در همسایگی کشور عراق قرار دارد پس می‌توانید در سفر به کردستان از جاهای دیدنی سنندج نیز بازدید کنید. جاهای دیدنی کردستان شامل جاذبه‌های طبیعی و تاریخی از علل محبوبیت این استان در میان گردشگران است. اگر قصد سفر به این استان زیبا را دارید باما همراه باشید تا در ادامه با روستاهای فوق‌العاده کردستان آشنا شویم.

چند روستای دیدنی و خاص در کردستان

روستای شوی

روستای شوی در هفت کیلومتری شمال غرب بانه، در دشت شوی قرار دارد و یکی از قدیمی‌ترین روستاهای این منطقه و جاهای دیدنی بانه به ‌شمار می‌رود. به سبب وجود آب کافی و خاک حاصلخیز، کشاورزی از فعالیت‌های پررونق در این روستا محسوب می‌شود و باغ‌ها و جالیزهای آن از شهرت قابل توجهی در منطقه برخوردار هستند. چشم‌اندازهای زیبای کوهستانی و جنگلی و رودخانه‌ پرآب روستای شوی آن را به یکی از مقاصد گردشگری در نزدیکی بانه تبدیل کرده‌اند. همچنین قرآن مسجد روستای شوی اهمیت زیادی دارد. این قرآن ۳۴۴ صفحه‌ای، با قدمتی که به دوره زندیه بازمی‌گردد، از نفیس‌ترین قرآن‌های استان کردستان به حساب می‌آید.

روستاهای فوق‌العاده کردستان

روستای نگل

روستای نگل به‌دلیل وجود قرآن نگل شهرت دارد. طبق باور مردم روستا، این قرآن یکی از چهار قرآن خطی نوشته شده در زمان خلیفه‌ی سوم محسوب می‌شود و به چهار اقلیم دنیا فرستاده شده است. از این قرآن در مسجد نگل نگهداری می‌شود و مردم برای حل مشکلاتشان به آن مراجعه می‌کنند. برخی از دیگر جاذبه‌ های گردشگری استان کردستان در روستای نگل شامل دریاچه چال‌آب، پل بزرگ دوره صفویه، قلعه گاه و آبشار قلوزه می‌شود.

روستای نجنه

روستای نجنه که با نام تفرجگاه نجنه نیز شناخته می‌شود، با محیطی جنگلی و کوهستانی، از دیدنی های بانه در استان کردستان است و در حدود ۴۰ کیلومتری بانه قرار دارد. با محیطی طبیعی و بکر، این منطقه به دلیل وجود چشمه‌سارهای پرآب به یکی از سرسبزترین نقاط کردستان تبدیل شده است و از مناطق نمونه گردشگری این استان به‌شمار می‌رود. همچنین وجود مسجد تاریخی روستا و مجتمع‌های متعدد شیلات به جذابیت‌های توریستی نجنه افزوده‌اند.

روستای سبدلو

روستای سبدلو از مقاصد گردشگری و دیدنی های بانه است و در پنج کیلومتری شمال شرقی شهرستان بانه قرار دارد.

روستاهای فوق‌العاده کردستان

این روستا با جنگل‌های انبوه و تماشایی از هر سو احاطه می‌شود که از جمله برخی از آن‌ها می‌توان به می باخی، کونه گورگ، هه واری خاتوایشی، تخت پاناوان، برده ره شان و کانی شیلان اشاره کرد. همچنین چندین چشمه در پیرامون روستا قرار دارند که برخی از آن‌ها بلوه کون و چه می خان هستند. علاوه بر این‌ها، باغات، تاکستان‌ها و اماکن مذهبی و دینی بر اهمیت گردشگری این روستا افزوده‌اند.

روستای نژو

روستای نژو از مقاصد روستاگردی و مکان های دیدنی بانه به شمار می‌آید و در فاصله ۱۲ کیلومتری شمال غرب بانه، در دامنه کوه قلا و در دل جنگل‌های انبوه بلوط جای گرفته است. طبیعت تماشایی و باصفا و رودخانه‌های متعدد روستا در فصل بهار و تابستان، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند. علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، این روستا میزبان اثری باستانی با نام قلعه نژو نیز است که مردم محلی آن را قه لای نژو می‌نامند. طبق نقل قول اهالی، قدمت این قلعه به دوران پیش از اسلام بازمی‌گردد. متاسفانه این قلعه به دلیل سهل‌انگاری و سودجویی برخی افراد، شکل اصلی خود را از دست داده است.

روستاهای فوق‌العاده کردستان

روستای اورامانات، فوق‌العاده و دیدنی

اورامانات نام منطقه‌ای در بخش اورامان شهرستان سروآباد در غرب استان کردستان است و از غرب به عراق و از جنوب به استان کرمانشاه محدود می‌شود و جاده‌ای به طول ۷۵ کیلومتر آن را به مریوان وصل می‌کند.

این منطقه بخشی مشترک بین ایران و عراق است و یک دشت پرپیچ‌وخم با رودهای زیبا و گوناگون دارد که بسیار زیبا است. چشمه‌های مشهور این منطقه سیروان و لیله هستند. این دو رود در نزدیکی عراق به هم می‌پیوندند و این پیوندگاه را دروله می‌نامند. خانه‌های شهر به‌طور کلی از سنگ است و به‌صورت خشکه‌چین و پلکانی ساخته شده‌اند، به همین دلیل اورامان را روستای هزار ماسوله هم می‌گویند.

اورامانات از دو قسمت کوچک و بزرگ تشکیل شده است. قسمت کوچک‌ مربوط به شهر حلبچه از توابع کشور عراق است و قسمت بزرگ جزو استان‌های کرمانشاه و کردستان ایران محسوب می‌شود. روستای اورامان تخت مرکز بخش اورامان است و اغلب مردم آن شهرهایی چون تهران، مریوان، سنندج، حلبچه، جوانرود، کامیاران، روانسر و کرمانشاه را محل سکونت خود قرار داده‌اند. این دهکده تاریخی در اصل از سه قسمت به نام‌های هورامان تخت، ژاورو و لهون تشکیل شده است.

روستاهای فوق‌العاده کردستان

اورامان تخت در ابتدا روستا بود، اما در سال‌های اخیر با داشتن ۵۴۰ خانوار و جمعیت ۲۸۰۰ نفر در سال ۱۳۹۰ به مرکز بخش تبدیل شد. مردم منطقه اورامان به زبان اورامی سخن می‌گویند که یکی از گویش‌های گورانی است و زیرگروهی از گویش‌های شمال غرب ایران است. مردم اورامان مسلمان هستند و مذهب آن‌ها سنی است. با این وجود در این منطقه آیین‌های مربوط به ایران باستان رایج است و در حافظه تاریخی مردم باقی‌مانده و پاس داشته شده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید