امین تارخ یکی از توانمندترین و جذاب‌ترین بازیگران سینما و تلویزیون ایران بود. او همچنین یکی از مهم‌ترین چهره‌ها در تربیت نسل جدید بازیگر برای سینمای ایران بود.

بیوگرافی امین تاریخ؛ مرد بازیگرساز ایران

سلام نو _ سرویس گردشگری: امین بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر و مدرس بازیگری شناخته شده ایران بود. او همچون برخی از برجسته‌ترین بازیگران ایران اهل شیراز بود.

تارخ فعالیتش را پیش از انقلاب در تئاتر و تلویزیون آغاز کرد و اولین حضورش در تلویزیون در مجموعۀ شهر من شیراز، به کارگردانی شاهرخ ذوالریاستین و نویسندگی کیهان رهگذار، بود. نخستین حضورش در سینما در مرگ یزدگرد (۱۳۶۰)، به کارگردانی بهرام بیضایی، بود. او چهره‌های تاریخی مانند حسن جوری در مجموعه سربداران (۱۳۶۲) و ابن سینا در مجموعه بوعلی سینا (۱۳۶۴) را به تصویر کشیده‌است. تارخ برای نقش‌آفرینی در ماه و خورشید (۱۳۷۵) برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد.

امین تارخ؛ برخواسته از تئاتر

شروع کار تارخ مانند بسیاری از هنرمندان موفق هنرنمایشی از تئاتر است، مطابق با اطلاعات موجود، نمایش لورنزاچیو در سال ۱۳۵۲ اولین عصر نمایشی وی بر صحنه تئاتر و نقطه شروع زندگی هنری امین تارخ است؛ بعدازاین نمایش آثار دیگری از امین تارخ بر صحنه تئاتر به چشم می‌خورد اما شاید تله‌تئاتر «ارثیه ایرانی» نوشته اکبر رادی نقطه عطفی در کارنامه هنری تارخ باشد، تله‌تئاتری که سال ۱۳۵۶ از تلویزیون ملی ایران پخش شد و تارخ را به جامعه هنری ایران معرفی کرد.

بیوگرافی امین تاریخ؛ مرد بازیگرساز ایران

آغاز درخشان در تلویزیون و سینما؛ از سربدران تا دلشدگان

محمدعلی نجفی کارگردان سریال «سربداران» در رابطه با فرآیند انتخاب امین تارخ به‌عنوان بازیگر نقش شیخ حسن در مصاحبه‌ای گفت: خیلی‌ها را برای این نقش تست کردیم، حتی آقای نصیریان بیژن امکانیان را معرفی کرد، آقای رهگذر امین تارخ را برای نقش محمد بیک دعوت کرد، ما و آقای تارخ در اتاقی آقای عالمی رو به ر وی هم نشسته بودیم، اتفاقی بیرون از اتاق افتاد، تارخ برگشت و بیرون از پنجره را نگاه کرد، به امین تارخ گفتم بروید به شما خبر می‌دهم؛ بعدازاین اتفاق وی را با توجه به ویژگی‌هایی که دیدم به‌عنوان نقش شیخ حسن انتخاب کردیم.

بیوگرافی امین تاریخ؛ مرد بازیگرساز ایران

دیگر حضور درخشان امین تارخ در فیلم «دلشدگان» بود،‌ اثری که علی حاتمی کارگردان آن در رابطه با نقش تارخ در این فیلم این‌گونه می‌گوید: «هیچ‌کس به‌جز امین تارخ نمی‌توانست شیدایی «جلال‌الدین» جوانی پدر در فیلم مادر و شوریدگی و دلباختگی «طاهر» خواننده گروه موسیقی فیلم دل‌شدگان را ایفا کند. پیش از آغاز نگارش فیلم‌نامه این دو اثر؛ تمامی خصوصیت‌های شخصیت‌ها را که از صفات بارز در هنر بازیگری امین تارخ بود را انتخاب کردم و این دو کاراکتر را برای او به رشته تحریر درآوردم.»

بایگری تمام عیار در قاب تلویزیون

تارخ بازیگری تمام عیار بود و فرقی نداشت در سینما باشد یا تلویزیون. از شوذب معصومیت از دست رفته تا حاج رضای سفر سبز و دکتر پژوهان اغما و در نهایت رضا تهرانی آقازاده او بازیگری بود که قاب را فتح می‌کرد.

بیوگرافی امین تاریخ؛ مرد بازیگرساز ایران

سریال تلویزیونی اغما یکی از سریال های به یادماندنی بود که امین تارخ در آن در نقش دکتر پژوهان به ایفای نقش پرداخت و یکی از بازی های خوب خود را به اجرا گذاشت. این سریال به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه کنندگی رضا جودی که از شبکه اول سیما در ماه رمضان ۱۳۸۷ پخش شد. این سریال در نظر سنجی سایت صدا و سیما به عنوان محبوب ترین سریال تلوزیونی ماه رمضان ۸۶ شناخته شد و سرآغاز موجی از سریال‌های ماورایی صدا و سیما بود.

تارخ در ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ در بیمارستانی در تهران بستری شد و در ۲ مهر درگذشت. دلیل مرگ او سکته قلبی اعلام شد پیکر او در ۴ مهر ۱۴۰۱ در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

امین تاریخ؛ آقا معلم نسل جدید بازیگران ایرانی

امین تارخ سال ۱۳۷۳ یک کلاس بازیگری راه‌اندازی کرد که در آن زمان یکی از اولین آموزشگاه‌های بازیگری در ایران محسوب می‌شد. او این موسسه‌ را «یک اتفاق جدید در سیستم آموزشی خارج از دانشگاه، بعد از انقلاب می‌دانست که آغازی شد برای راه‌اندازی و گسترش کلاس‌های آزاد» و هدفش از تاسیس آن را آموزش سیستماتیک در زمینه بازیگری عنوان کرده بود.

بیوگرافی امین تاریخ؛ مرد بازیگرساز ایران

او یک بار در جمعی از خبرنگاران در شیراز، همزمان با روز ملی سینما درباره خودش گفته بود:‌ «من در دوره نوجوانی و برحسب اتفاق وارد عرصه بازیگری شدم، آن زمان انجمن‌های فعال زیادی بود و جذب انجمن تئاتر شدم. تئاتری را دیدم و آنقدر شیفته آن شدم که با خودم گفتم، چرا من نباید جای آن‌ها باشم؟ همیشه همین قیاس‌هاست که باعث می‌شود، آدم وارد کاری شود. بعدها، از ۱۸ سالگی بود که تصمیم گرفتم به‌شکل آکادمیک این کار را دنبال کنم و دقیقا در شکل آکادمیکِ هر کاری‌ است که زوایای پنهان و تاریک آن مشخص می‌شود؛ به همین خاطر توصیه‌ام این است که جوان‌ها تنها از روی علاقه و احساسات‌شان دنبال سینما نروند، بلکه از طریق آکادمیک و دانشگاهی این کار را پیگیری کنند.»

با این وجود کارگاه آموزشی امین تارخ که برخلاف دیگر موسسه‌های هنری صرفا بر بازیگری متمرکز است، در این سال‌ها جایگاه قابل توجهی داشته و بازیگرانی همچون ترانه علیدوستی، حبیب رضایی، مهتاب کرامتی، شبنم مقدمی، شهرام قائدی، پوریا پورسرخ، مریم بوبانی، بیتا بادران، غزل صارمی، مجید مشیری و رامین راستاد را به عنوان تعدادی از فارغ‌التحصیلان این مجموعه می‌توان نام برد.

سرنوشت مدرسه بازیگری امین تارخ چه می‌شود؟

نیما تارخ - فرزند امین تارخ و مدیر فعلی مدرسه بازیگری امین تارخ - درباره نحوه فعالیت «کارگاه آزاد بازیگری» پس از درگذشت امین تارخ به ایسنا گفت:‌ کارگاه به حیات حرفه‌ای خود به همان سیاق ادامه می‌دهد چون در این کارگاه از همان بدو تاسیس یک متد آموزشی برنامه‌ریزی شده بود. کلاس‌های کارگاه هم با حضور اساتید مختلف در حوزه‌های گوناگونِ مرتبط با بازیگری مثل فن بیان یا بداهه براساس برنامه‌ریزی آقای تارخ برگزار خواهد شد با این تفاوت که دیگر خودشان برای واحد «بازیگری مقابل دوربین» که تنها واحدی بود که تدریس می‌کردند، نیستند و بنده به این دلیل که خودم تجربه این کلاس را با آقای تارخ داشتم فعلا تدریس آن را برعهده خواهم داشت.

کارنامه هنری امین تارخ

سینما

سال تولید نام فیلم کارگردان

۱۳۶۰ مرگ یزدگرد بهرام بیضایی

۱۳۶۳ سربداران محمدعلی نجفی

۱۳۶۵ چمدان جلال مقدم

۱۳۶۶ پرنده کوچک خوشبختی پوران درخشنده

۱۳۶۶ پاییزان رسول صدرعاملی

۱۳۶۷ سرب مسعود کیمیایی

۱۳۶۸ جستجوگر محمد متوسلانی

مادر علی حاتمی

۱۳۷۰ شقایق مجید قاری‌زاده

دلشدگان علی حاتمی

۱۳۷۱ مجسمه ابراهیم وحیدزاده

سارا داریوش مهرجویی

۱۳۷۲ آنها هیچ‌کس را دوست ندارند جعفر سیمایی

۱۳۷۳ آرزوی بزرگ خسرو شجاعی

۱۳۷۴ ماه و خورشید محمدحسین حقیقی

شیخ مفید فریبرز صالح و سیروس مقدم

توطئه علی قوی‌تن

۱۳۷۶ هفت سنگ عبدالرضا نواب صفوی

قاعده بازی احمدرضا معتمدی

ساغر سیروس الوند

۱۳۷۷ عشق + ۲ رضا کریمی

۱۳۸۳ رازها محمدرضا اعلامی

۱۳۸۴ پرونده هاوانا علیرضا رئیسیان

پابرهنه در بهشت بهرام توکلی

۱۳۸۵ ساعت ۲۵ مسعود آب‌پرور

رئیس مسعود کیمیایی

۱۳۸۸ زمهریر علی روئین‌تن

باغ قرمز امیر سماواتی

۱۳۹۵ پشت دیوار سکوت مسعود جعفری جوزانی

بن‌بست وثوق حمید کاویانی

مجموعه تلویزیونی

سال نام مجموعه کارگردان پخش

۱۴۰۰ خسوف مازیار میری شبکه نمایش خانگی

۱۳۹۹ آقازاده بهرنگ توفیقی شبکه نمایش خانگی

۱۳۹۷ رهایم نکن محمدمهدی عسگرپور رمضان ۱۳۹۷ شبکه ۳

۱۳۹۶ سایه‌بان جمشید محمودی زمستان ۱۳۹۶ شبکه ۲

۱۳۹۳ گاهی به پشت سر نگاه کن مازیار میری رمضان ۱۳۹۴ شبکه ۲

۱۳۸۹ جراحت محمدمهدی عسگرپور شبکهٔ ۳

۱۳۸۸ خسته‌دلان سیروس الوند شبکه یک

۱۳۸۷–۱۳۹۳ راه شیری سامان مقدم

عبدالحسن برزیده

مونا زندی حقیقی شبکه دو

۱۳۸۶ اغما سیروس مقدم شبکه اول رمضان ۱۳۸۶

۱۳۸۲ معصومیت از دست رفته داود میرباقری ۱۳۸۲ شبکه سوم

۱۳۸۱ سفر سبز محمدحسین لطیفی ۱۳۸۱ شبکه ۳

۱۳۸۰ باران عشق احمد امینی

فریدون حسن‌پور شبکه تهران

۱۳۷۷–۱۳۷۶ هفت‌سنگ سید عبدالرضا نواب‌صفوی شبکه ۲

۱۳۷۳ شیخ مفید سیروس مقدم

فریبرز صالح شبکه ۲

۱۳۷۲–۱۳۷۱ آپارتمان اصغر هاشمی شبکه ۱

۱۳۷۱ محکمه عدالت حسن هدایت شبکه ۱

۱۳۶۴ بوعلی سینا کیهان رهگذار شبکه ۲

۱۳۶۲–۱۳۶۰ سربداران محمدعلی نجفی شبکه ۱

۱۳۵۶ ارثیه ایرانی محمود محمد یوسف تلویزیون ملی ایران

۱۳۵۵ تله‌تئاتر «لازارتی، ببر گراز دندان»

۱۳۵۵–۱۳۵۴ شهر من، شیراز شاهرخ ذوالریاستین تلویزیون ملی ایران

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید