کیومرث پوراحمد نه به تدوین و کارگردانی خاص و نه به قاب‌های عجیب مشهور است، او به فیلم‌های ساده، روان و دلچسب برای تماشاگران شناخته می‌شود، فیلم‌هایی ساده برای مردم.

بیوگرافی کیومرث پوراحمد؛ مترجم احساس روی پرده سینما

سلام نو _ سرویس گردشگری: کیومرث پوراحمد کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایرانی است. زاده نجف‌آباد اصفهان و فرزند خدابخش پوراحمد و پروین‌دخت یزدانیان، دانش‌آموخته رشته برق از هنرستان صعنتی اصفهان است. فعالیت خود را با نقد فیلم در روزنامه «اطلاعات» و مجله «ستاره سینما» از سال ۱۹۷۳م/ ۱۳۵۲ش آغاز کرد. از ۱۹۷۹م/ ۱۳۵۳ش به سینما ، به دستیاری کارگردانی، بازیگری، فیلم‌سازی بلند و نیمه‌بلند، تدوین‌گری و فیلم‌نامه‌نویسی مشغول بود تا اینکه در کارگردانی درخشید.

پوراحمد کارش را با نقدنویسی به خصوص در ماهنامه فیلم آغاز کرد و از ۱۳۵۳ با دستیاری در مجموعه تلویزیونی آتش بدون دود کار نادر ابراهیم وارد سینما شد. فیلم شب یلدا الهام‌گرفته از زندگی خود اوست. پوراحمد شرح حال خود را در کتابی تحت عنوان «کودکی نیمه‌تمام» منتشر کرده‌است.

مادرش، پروین‌دخت یزدانیان با بازی در فیلم‌های او، کار بازیگری را آغاز کرد و آثار برجسته‌ای با بازی او به ثبت رسید. دخترش، مریم پوراحمد هم در فیلم شب یلدا به ایفای نقش پرداخته‌است.

بیوگرافی کیومرث پوراحمد؛ مترجم احساس روی پرده سینما

پوراحمد خالق فیلم کودک مشهور خواهران غریب با بازی خسرو شکیبایی و افسانه بایگان است. او در سال ۱۳۸۵ فیلم اتوبوس شب را ساخت که مورد تحسین منتقدان و عموم قرار گرفت. «پرونده باز است» آخرین فیلم اوست که قرار است به جشنواره فجر برود.

کیومرث پوراحمد؛ فرزند نجف آباد اصفهان

آقای کارگردان بیست‌وپنجم آذر پا به این دنیا گذاشت؛ سال ۱۳۲۸، در نجف آباد. مادرش پروین‌دخت یزدانیان، بی‌بی مشهور و محبوب قصه‌های مجید بود و پدرش خدابخش پوراحمد. کیومرث پوراحمد کودک درونگرایی بود و بیشتر به کتاب‌ها علاقه داشت. او در برنامه‌ی خندوانه درباره‌ی دوران کودکی‌اش گفت:

«ما نجف‌آبادی هستیم و من آن‌جا به دنیا آمدم، اصفهان که آمدیم در مدرسه و محله لهجه‌ی مرا مسخره می‌کردند، چون لهجه ما با اصفهانی‌ها فرق دارد. من هم از لهجه‌ی اصفهانی خوشم نمی‌آمد، لکنت زبان هم داشتم، به همین خاطر همه‌اش در خانه بودم و مشق می‌نوشتم و به مادرم کمک می‌کردم؛ تا سنم رفت بالاتر و با کتاب آشنا شدم. درسم خیلی خوب نبود، فضای مدرسه زمان ما خیلی بد و تلخ بود، من لکنت زبان داشتم و زبانم می‌گرفت، فارسی را باید از رو می‌خواندیم و من زبانم می‌گرفت، معلم با چوب می‌زد توی سرم و می‌گفت چرا ادا اطوار درمی‌آوری، یا انشا که می‌خواندم زبانم می‌گرفت و…»

بیوگرافی کیومرث پوراحمد؛ مترجم احساس روی پرده سینما

قصه‌های مجید؛ به تصویر درآوردن قلم هوشنگ مرادی کرمانی

قصه‌های مجید در تلویزیون نقش آهن‌ربا را ایفا می‌کرد؛ مرزهای گروه هدفش را که نوجوان‌ها بودند شکست و بزرگسالان را هم پای آن قصه‌های شیرین نشاند. قصه‌هایی که از ادبیات و از قلم هوشنگ مرادی کرمانی به دنیای نمایش آمده بودند. کیومرث پوراحمد با مجید و بی‌بی به شهرت رسید. او این داستان‌ها را از کرمان به اصفهان برد و به ساده‌ترین و در عین گیراترین شکل ممکن ساخت. هنوز هم شنیدن اسم قصه‌های مجید روی لب‌ها لبخند می‌سازد و آدم‌ها را به گذشته می‌برد.

خواهران غریب اثری ماندگار در سینمای کودک

فیلم خاطره‌انگیز خواهران غریب در سال ۱۳۷۴ نشانه‌ی دیگری بود بر ظهور یک کارگردان توانا در دنیای کودک و نوجوان و بزرگسال. او خواهران غریب را بر اساس رمانی به همین نام، نوشته‌ی اریش کستنر ساخت؛ فیلمی که درخشان عمل کرد و بار دیگر نام کیومرث پوراحمد را بر سر زبان‌ها انداخت. خواهران غریب در کنار شهرتی که به خالقش بخشید، برای او جایزه‌ی سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را در جشنواره فیلم فجر به ارمغان آورد. این فیلم در گیشه هم درخشید و با ۱۴۱ میلیون تومان فروش، در صدر پرفروش‌های سال ۱۳۷۵ ایستاد.

درخشش با سریال پلیسی در تلویزیون و بازگشت به قله با اتوبوس شب

کیومرث پوراحمد بعد از خواهران غریب به سراشیبی نیفتاد؛ مجموعه‌ی معمایی «سرنخ» را در تلویزیون ساخت و بار دیگر افراد را جلوی تلویزیون‌ها نشاند. ساخت «شب یلدا» در سال ۱۳۸۰، ادامه‌ی مسیر موفقیت‌های آقای کارگردان بود؛ فیلمی که این بار نه از قصه‌ها و رمان‌ها، بلکه از زندگی خود کارگردان سرچشمه گرفته بود. «اتوبوس شب» هم سال ۱۳۸۵ ساخته شد و مثل بقیه‌ی آثار پوراحمد، حرف‌هایی برای گفتن داشت.

بیوگرافی کیومرث پوراحمد؛ مترجم احساس روی پرده سینما

وی تاکنون موفقیت‌های بسیاری در جشنواره‌ها کسب کرده است. کیومرث پوراحمد سال ۱۳۷۴ در ۴۶ سالگی برای فیلم خواهران غریب توانست در ۱۴مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلم نامزد شود. همچنین کیومرث پوراحمد سال ۱۳۸۵ در ۵۷ سالگی برای فیلم اتوبوس شب توانست در ۲۵مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی نامزد شود.

همچنین کیومرث پوراحمد سال ۱۳۷۴ در ۴۶ سالگی برای فیلم خواهران غریب توانست در ۱۴مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی برنده شود. همچنین کیومرث پوراحمد سال ۱۳۷۱ در ۴۳ سالگی برای فیلم شرم توانست در ۱۱مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلم نامزد شود. همچنین کیومرث پوراحمد سال ۱۳۷۱ در ۴۳ سالگی برای فیلم شرم توانست در ۱۱مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه جایزه ویژه هیئت داوران بهترین کارگردانی برنده شود.

بیوگرافی کیومرث پوراحمد؛ مترجم احساس روی پرده سینما

همچنین کیومرث پوراحمد سال ۱۳۷۷ در ۴۹ سالگی برای فیلم مصائب شیرین به کارگردانی علیرضا داوودنژاد توانست در ۱۷مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین تدوین نامزد شود.

لیست جوایز کیومرث پوراحمد

برنده جایزه ویژه و لوح تقدیر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای فیلم به خاطر هانیه

برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر برای فیلم خواهران غریب

برنده جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم پنانگ برای فیلم خواهران غریب

برنده تندیس بهترین فیلم جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران برای فیلم شب یلدا

برنده تندیس بهترین کارگردانی و تندیس بهترین فیلم‌نامه جشن خانه سینما برای فیلم اتوبوس شب

برنده جایزه بزرگ هیئت داوران جوایز آسیا پاسیفیک برای فیلم اتوبوس شب

نامزد جایزه صفحه نمایش آسیا و اقیانوسیه جوایز آسیا پاسیفیک برای فیلم اتوبوس شب

نامزد جایزه لینو بروکا جشنواره بین‌المللی فیلم مانیل برای فیلم اتوبوس شب

برنده جایزه پروانه زرین بهترین کارگردانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان برای فیلم اتوبوس شب

برنده جایزه بهترین کارگردانی جشنواره بین‌المللی فیلم خروس طلایی برای فیلم اتوبوس شب

برنده جایزه ویژه بهترین فیلم‌نامه جشنواره بین‌المللی فیلم رشد برای فیلم صبح روز بعد

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید