دانستن درباره کرمانشاه ارزشمند و هیجان‌انگیز است به همین دلیل با ما همراه باشید و از فرهنگ و آداب و رسوم دوست داشتنی کرمانشاه بیشتر بدانید.

فرهنگ و آداب و رسوم دوست داشتنی کرمانشاه

سلام نو _ سرویس گردشگری: کرمانشاه جزء کهن‌ترین و قدیمی‌ترین مناطق کشور بوده و قدمتی چندین هزار ساله دارد. فرهنگ کرمانشاه نیز بسیار غنی بوده و مردم کرمانشاه همیشه سعی داشته‌اند که اصالت و فرهنگ کرمانشاه را حفظ کرده و آن را از دست ندهند. سرزمینی رؤیایی باقدمتی دیرینه و کهن، موزه‌ای عظیم از تاریخ باستانی ایران، مردمی با اصالت و دیاری با تصاویر و مناظر زیبا و بکر طبیعی، کوه‌های سر به فلک کشیده، رودهای خروشان و سرزمین سنگ و آب آری اینجا کرمانشاه است سرزمین دلیران با مردمی بسیار خون گرم و میهمان نواز. این سرزمین دارای فرهنگی کهن و قدیمی بوده و هر چه در وصف این دیار بگوییم کم گفته‌ایم.

پیشینه تاریخی فرهنگ دوست داشتنی کرمانشاه

بی شک کرمانشاه یکی از اولین مناطق زیست گاه بشری بوده و به جرات می‌توان کرمانشاه را موزه سیر تاریخ بشر دانست. به این دلیل که در این منطقه اسکان بشر از زمان پارینه سنگی تا کنون بدون هیچ گونه وقفه‌ای ادامه داشته است. غار شکار چیان که در کرمانشاه قرار دارد می‌تواند گواه این ادعا باشد.

فرهنگ و آداب و رسوم دوست داشتنی کرمانشاه

کرمانشاه یکی از اولین مناطقی بوده که در آن انسان‌ها از غار نشینی به یکجا نشینی روی آورده‌اند و در آن ساکن شده‌اند و موجب پیدایش روستاها شده‌اند. این امر حدود هفت هزار سال پیش از میلاد اتفاق افتاده است. این روند پیشرفت و سیر تمدن همچنان ادامه داشته و در هزاره چهارم قبل از میلاد کرمانشاه به عنوان یکی از مراکز مهم تجاری و بازرگانی محسوب می‌شد.

در دوره‌های مادی، هخامنشی، سلوکی و اشکانی کرمانشاه یکی از مهم‌ترین مراکز به شمار می‌رفته. در دوره‌های اسلامی نیز کرمانشاه بسیار مورد توجه بوده و به طور کلی می‌توان گفت باختران یا همان کرمانشاه یکی از نقاط مهم در غرب کشور بوده و هست. تمامی این توضیحات می‌تواند بر قدمت فرهنگ کرمانشاه دلالت داشته باشد.

کردها یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین اقوام آریایی هستند که در نواحی کوهستانی فلات ایران ست داشته‌اند. نژاد بیشتر مردم این دیار نیز کردی می‌باشد. مردم این مناطق دارای آداب و رسوم، فرهنگ، گویش و نوع پوشش خاص خود هستند که ریشه در اعتقادات و ادوار گذشته دارد.

فرهنگ و آداب و رسوم دوست داشتنی کرمانشاه

لباس مردم این نواحی منحصر به فرد و خاص بوده و دارای ویژگی‌های مخصوص به خود می‌باشد که شهرتی جهانی پیدا کرده است و در عین ظرافت و زیبایی آمیخته با زیور آلاتی می‌باشد که تکمیل کننده لباس هستند. در این سرزمین ایالات و طوایف بزرگی زندگی می‌کنند که از بین آن‌ها می‌توان به ایل کلهر، سنجابی، جاف، ترکاشوند، زنگنه و قلخانی اشاره کرد.فرهنگ کرمانشاه بسیار غنی و اصیل می باشد .

آداب و رسوم‌های جالب و دوست داشتنی کرمانشاه

مردم کرمانشاه نیز مانند سایر مناطق دارای آداب و رسوم مختص به خود می‌باشند که بیشتر این آداب و رسوم را در مناسبت‌ها و مراسم خاص شاهد هستیم. آداب و رسوم مردم این دیار شامل مراسم خاص این منطقه، بازی‌های سنتی، غذاهای محلی و سنتی، لباس محلی می‌باشد. فرهنگ کرمانشاه ریشه در تمامی آداب و رسوم مردم این سرزمین دارد .

چادر زدن دراویش

حدود ۲۰ سال پیش، بزرگان شهر کرمانشاه دو “شاخ کل” که نشانه تشخیص بود بر سر در خانه‌های خود نصب می‌کردند. ایام عید که می‌شد دراویش خیمه و خرگاه خود را برسر چنین منزلگاه‌هایی علم می‌کردند و تا چیزی از صاحب خانه نمی‌ستاندند، خرگاه خود را برنمی‌چیدند.

فرهنگ و آداب و رسوم دوست داشتنی کرمانشاه

همچنین دراویش مجهز بودند به شاخ بلندی که نقش بوق را ایفامی‌کرد و به شاخ نفیر معروف‌بود. طبق اعتقاد سنتی و فرهنگ بومی کرمانشاه، نفیر بر در خانه هر کسی که به صدا درآید، نحسی و نسیان آن خانه را دربرمی‌گیرد. به همین دلیل مردم سعی می‌کردند مخصوصاً در ایام عید دراویش را با دلی خوش راهی سازند تا صدای بوق شان مردم را آزارندهد.

تخم مرغ بازی (خا بازی)

در ایام عید یک بازی با تخم مرغ‌های به نام قطار در کرمانشاه انجام می‌شود و نحوه انجام این بازی به این صورت است که دو نفر رقیب که هر کدام ۱۰ یا ۲۰ تخم مرغ را از فروشنده قرض گرفته‌اند، به ردیف در کنار یکدیگر می‌چینند و بعد از هریک از ردیف‌های خود یک تخم مرغ را برمی‌دارند و سر و ته آن را به هم می‌زنند. هر تخم مرغی که شکسته‌شود صاحب آن بازنده‌است و صاحب آخرین تخم مرغ سالم برنده اعلام می‌شود و رقیب وی باید پول تمام تخم‌مرغ‌ها را به فروشنده بدهد.

شال اندازی (شال درکی)

این از جمله رسومات جالب و عجیب کرمانشاهی‌ها در شب عید است و مخصوص جوانان است. جوانان در شب عید بعد از روشن‌کردن آتش بر بام خانه‌ها، دستمال یا شال خود را در سقف اتاق‌ها به سمت فضای داخلی اتاق آویزان می‌کنند و عیدی خود را از صاحب خانه می‌طلبند. بدین‌سان ضرب‌المثلی معروف و یک بیت شعر نیز رسم است که در این شب و همزمان با این مراسم خوانده‌ می‌شود.

فرهنگ و آداب و رسوم دوست داشتنی کرمانشاه

آن مثل این است که می‌گوید “پر شالمان را نسوزانی” که کنایه از این است که آن را خالی برنگردانی. همچنین آن بیت شعر معروف می‌گوید ” اسا خوی و چکشی / خدا کری نکشی” یعنی صاحب خانه خدا پسرتان را زنده نگاه‌دارد، عیدی ما را بدهید. صاحب خانه نیز انواع مغزیجات مانند گردو، بادام، نخود کشمش و تخم مرغ پخته یا شیرینی را درون شال می‌ریزد و می‌گوید “هل کیش” یعنی بالابکش. بدین ترتیب صاحب شال با خوشحالی مکان را ترک می‌کند. گفتنی‌است که معمولاً شال‌اندازها صورت خود را می‌پوشانند. (این یکی از زیباترین قسمت فرهنگ بومی کرمانشاه در شب عید است)

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید