۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 55415326

کرمانشاه مردمانی حیرت‌انگیز دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره آداب و رسوم جالب کرمانشاه بیشتر بدانید.

آداب و رسوم جالب کرمانشاه

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهر کرمانشاه از شهرهای تاریخی و کهن ایران مقصد انتخابی امروز کارناوال برای معرفی و گشت و گذار است. در معرفی شهر کرمانشاه می خواهیم در مورد آداب و رسوم مردم کرمانشاه و فرهنگ مردم این خطه برای تان سخن بگوییم. در سفر به این شهر کهن و تاریخی، که بزرگترین شهر کردنشین ایران محسوب می شود همراه ما باشید تا از زوایای مختلف سفر به کرمانشاه و آداب و رسوم آن را بررسی کنیم.

رسوم جالب کرمانشاه در مناسبت‌های مختلف

کرمانشاه در دوره‌های مختلف دارای نام‌های مختلفی بوده که معمولاً با تغییر از حکومتی به حکومتی دیگر صورت می‌گرفته‌است، در قدیمی‌ترین شکل خود اولین بار در دوران باستان و در زمان فرمانروایی کاسی‌ها کرمانشاه را با نام الیپی می‌خوانند و در دوران هخامنشیان از کرمانشاه با نام‌های کامبادن، کارمیسین، کارمیشین، کرمینشان و غیره یاد می‌شود.در مورد نامگذاری کرمانشاه باورهای متفاوتی است، عده‌ای نام کرمانشاه را به بهرام چهارم منسوب می‌دانند که در سدهٔ سوم تا چهارم میلادی پادشاه شهر کرمان بوده و پس از تأسیس کرمانشاه این شهر را با نام او می‌خوانند.

آداب و رسوم جالب کرمانشاه

آداب و رسوم مردم کرمانشاه در ایام نوروز

کرمانشاهیان هر سال جشن نوروز با آداب و رسوم خاص خود برپا می‌شود که از آن جمله می‌توان به خانه تکانی، آتش افروزی، چیدن سفره هفت سین، دید و بازدید و سیزده به در اشاره کرد که هریک نمادی از جشن هزاران ساله نوروز در تاریخ این سرزمین است.

جشن نوروز از زیباترین جشن‌هاست که به همراه خود پاکی و پاکیزگی و تازه شدن دیدارها و زدودن زنگار کینه ها و قهرها را به ارمغان می آورد.

روستای هجیج - پاوه / روستای شالان - کرندغرب / قبرستان ابودجانه - اسلام‌آباد / آبشار پیران - سرپلذهاب / طاق بستان - شهر کرمانشاه / بنای تاریخی زیج منیژه - سرپل ذهاب / غار قوری قلعه / آتشکده چهار قاپی - قصر شیرین / معبد آناهیتا - کنگاور /

آداب و رسوم مردم کرمانشاه برای تحویل سال نو

از روزها قبل از فرارسیدن نوروز، مردم استان کرمانشاه با خانه تکانی و گردگیری خود را برای برگزاری این جشن باستانی مهیا می‌کنند.

چند ساعت قبل از تحویل سال نو، سفره هفت سین را باشکوه و جلوه خاصی در خانه های خود می چینند و در کنار قرآن و آینه و شمعدان و تنگ و ماهی و میوه و شیرینی، هفت سین را که اغلب شامل سبزه، سیر ، سرکه ، سمنو ، سماق ، سنجد و سیب است را می‌گذارند.

آداب و رسوم جالب کرمانشاه

نان برنجی از شیرینی های سنتی و سوغات کم نظیر کرمانشاه

نان برنجی که از شیرینی های سنتی و سوغات کم نظیر کرمانشاه است با عطر و طعم روغن کرمانشاهی، همواره در میان سفره‌های هفت سین به چشم می خورد و زیبایی خاصی به سفره هفت سین کرمانشاهی می بخشد.

آداب و رسوم مردم کرمانشاه در شب سال نو

شب سال نو معمولا در کرمانشاه سبزی پلو و یا رشته پلو پخت می‌شود که برکت و سر سبزی را در سال نو برای خانواده ها به ارمغان بیاورد.

دعای سال نو که خوانده می شود کرمانشاهیان که با لباسهای آراسته در کنار سفره های هفت سین نشسته اند با روبوسی سال نو را به یکدیگر تبریک می گویند، بزرگان فامیل به کوچکترها عیدی می دهند و سپس همگی برای دید و بازدید راهی خانه اقوام و دوستان می شوند.

آداب و رسوم مردم اصیل کرمانشاه

کردها و دیگر اقوام کرمانشاه مانند دیگر اقوام اصیل و ریشه دار ایرانی برای روزها و زمان های مختلف سال و همچنین مناسبت ها و وقایع مختلف زندگی شان رسم ها و آیین های متنوع و جذابی دارند که در این بخش به مرور تعدادی از آنها می پردازیم.

آداب و رسوم جالب کرمانشاه

رسم خا بازی، تخم مرغ بازی: از مراسم معمول و جذاب سال نو که در کرمانشاه برگزار می شود، رسم خا بازی ست. این رسم به روش های مختلفی برگزار می شود که یکی از آنها را در اینجا شرح می دهیم. بعد از تحویل سال بچه ها و نوجوانان هر کدام سهم تخم مرغ خود را می گیرند و برای بازی کنار هم جمع می شوند. هر کدام از بچه ها تخم مرغ شان را به روی هم می زنند و تخم مرغ هر کسی شکست باید طرف مقابل تخم مرغ های سالمش را به دیگری بدهد.

شال درکی، شال اندازی: از دیگر رسم های جالب شب عید رسم شال درکی یا شال اندازی ست. جوانان در گذشته، شب عید بر بام خانه ها آتش روشن می کردند و دستمال یا شالی را از سوراخ خانه ها به داخل می انداختند و از صاحبخانه عیدی می خواستند. آنها در حین انداختن شال و گرفتن عیدی اشعاری می خواندند و گردو، بادام، شیرینی، نخود، کشمش و تخم مرغ پخته عیدی می گرفتند.

آداب و رسوم جالب کرمانشاه

اجرای مراسم مختلف مانند نوعید، آیین سیاه پوشی، اجرای تعزیه، نواختن چمری، گِل گرفتن لباس به هنگام عزای عزیزان، نواختن سورنا در مجالس عروسی و شادی و ... از دیگر رسوم مردم کرمانشاه است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید