۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۸
کد خبر: 55415299

در این مطلب به بررسی پروژه ساخت جاده چالوس رضا شاه و شرح جزئیات مربوط به این پروژه عظیم می پردازیم.

ساخت جاده چالوس رضا شاه

سلام نو-سرویس گردشگری: جاده چالوس یکی از شلوغ ترین و پر رفت و آمد ترین جاده های ایران است. این جاده اکنون حدود نود سال است که به عنوان زیباترین جاده ایران و محبوب ترین محور مواصلاتی تهران به شمال پذیرای مسافران پرشماری از اقصی نقاط کشور است. جاده چالوس شهرت جهانی نیز دارد. به طوری که نشریه نشنال ژئوگرافی آن را به عنوان چهارمین جاده زیبای دنیا برگزیده است.

بانی ساخت جاده چالوس رضا شاه بود. ساخت این جاده در زمان سلطنت این شاه و در سال ١٣١٠ آغاز شد و پس از حدود دو سال نیز به بهره برداری رسید. در روز پایان ساخت جاده چالوس رضا شاه شخصا در مراسم افتتاح جاده حضور یافت و آن را جاده مخصوص نامید. بعدها نام این جاده به جاده ٥٩ تغییر یافت و نام رسمی آن تا به امروز نیز همان جاده ٥٩ است. گرچه عموم مردم سالهاست که این جاده را با نام جاده چالوس می شناسند. در ادامه قصد داریم به شرح جزئیات بیشتری از پروژه ساخت جاده چالوس رضا شاه بپردازیم. با ما همراه باشید.

پستی و بلندی های پروژه ساخت جاده چالوس رضا شاه

پروژه ساخت جاده چالوس رضا شاه در ماه اردیبهشت سال ١٣١٠ هجری خورشیدی آغاز شد. این جاده ١۶٨ کیلومتری دو سال بعد و در تاریخ دهم آذر ١٣١٢ با حضور رضا شاه افتتاح و به بهره برداری رسید. در آن زمان عرض این جاده حدود هشت متر بود که در بعضی قسمت ها به ده تا دوازده متر نیز می رسید.

باید اذعان کرد که پروژه ساخت جاده چالوس رضا شاه پروژه ای عظیم بود. تا پیش از ساخت این جاده هیچ جاده ای مابین دو شهر کرج و چالوس وجود نداشت. بنابراین روستاییان مجبور بودند در مسیری مالرو و صعب العبور در این محدوده سفر کنند. حتی خود ناصرالدین شاه قاجار که هر سال در فصل تابستان راهی روستای شهرستانک در فاصله حدود پنجاه کیلومتری با شهر کرج می شد مجبور بود از این مسیر صعب العبور برای رسیدن به ییلاق محبوب خود استفاده کند. در حقیقت برای اینکه جاده ای بین دو شهر کرج و چالوس شکل می گرفت لازم بود که کوه را تراشید. این همان اتفاقی بود که در پروژه ساخت جاده چالوس رخ داد.

البته در آن زمان ساخت جاده و تونل در دل کوه کاری بسیار دشوار بود. در نظر بگیرید که ماجرا مربوط به حدود صد سال پیش است و ابزارها و تکنولوژی های جاده سازی به هیچ وجه در حد و سطوح کنونی خود نبود. بنابراین رضا شاه تصمیم گرفت با تعیین دستمزد پنج ریالی (که در آن زمان پول خیلی زیادی محسوب می شد) کارگران را تشویق به پیوستن به این پروژه کند. حتی گفته می شود که در عملیات ساخت تونل ها به ازای هر کلنگ به کارگران پول داده می شد.

گرچه پروژه ساخت جاده چالوس رضا شاه در سال ١٣١٢ به بهره برداری رسید؛ اما بخش های مهمی از این پروژه در سال های بعدی به سرانجام رسید. از جمله عملیات ساخت تونل کندوان که عظیم ترین عملیات در جریان ساخت جاده چالوس نیز بود و حدود سه سال به طول انجامید. عملیات ساخت این تونل در اردیبهشت سال ١٣١۴ آغاز شد و در اردیبهشت سال ١٣١٧ به پایان رسید. تا پیش از ساخت این تونل مسافران مجبور بودند برای رسیدن به شهر چالوس کوه را دور بزنند. بنابراین با حفر این تونل حدود سیزده کیلومتر از فاصله بین کرج و چالوس کاسته شد. تونل کندوان با ١٨٨۶ متر طول، پنج متر پهنا و شش متر ارتفاع هنوز هم یکی از بزرگترین تونل های ایران به شمار می رود.

ساخت جاده چالوس رضا شاه

آبشار هفت چشمه

دیدنی های جاده چالوس

جاده چالوس مملو از جاذبه های گردشگری است. شاید گل سرسبد این جاذبه ها آبشارهای خروشان موجود در حاشیه این جاده باشند. از جمله مهمترین این آبشارها می توان به این موارد اشاره نمود: آبشار خور با پنجاه متر ارتفاع واقع در روستای خور - آبشار سپهسالار با ده متر ارتفاع واقع در روستای سپهسالار - آبشار پیچ آدران با ده متر ارتفاع واقع در نزدیکی روستای ارنگه - آبشار هفت چشمه با نود متر ارتفاع واقع در نزدیکی روستای ارنگه - آبشار هریجان با بیست متر ارتفاع واقع در نزدیکی روستای سیاه بیشه.

از دیگر جاذبه های گردشگری جاده چالوس می توان به غارهای این جاده اشاره کرد. در بین این غارها سه غار از شهرت بیشتری نسبت به سایرین برخوردار هستند: غار امامزاده ابراهیم واقع در روستای سپهسالار، غار آبی دانیال واقع در روستای دانیال و غار یخ مراد واقع در روستای گچسر. غار یخ مراد گچسر خود یکی از قطب های گردشگری جاده چالوس است. غاری زیبا، بزرگ و تماشایی با سه تالار، سه یخچال زیرزمینی و هفت حلقه چاه آب. قندیل های این غار با رنگ آبی روشن و شکل شفاف خود نیز دیگر زیبایی یخ مراد هستند.

ساخت جاده چالوس رضا شاه

نمایی از غار یخ مراد

روستای گچسر البته برخوردار از یک جاذبه گردشگری مشهور دیگر نیز هست: باغ لاله های این روستا که آن را با نام باغ لاله های جاده چالوس نیز می شناسند. باغی که به اعتقاد بسیاری از گردشگران یکی از زیباترین باغ های ایران است. در این باغ انواع رنگارنگی از لاله های ایرانی در کنار یکدیگر و با نظمی هنرمندانه فرشی تماشایی را پیش روی گردشگران پهن کرده اند.

کد خبرنگار: ۲۰
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید