۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۵
کد خبر: 55415161

سردی در پاها اگر مداوم باشد ممکن است علت آن وجود بیماری هایی مانند کم خونی،تصلب شرایین و... باشد.

علل و درمان سردی پاها
به گزارش سلام نو به نقل از جی پلاس، با سرد شدن هوا به طور معمول در پاها و دست‌ها احساس سرما و یخ زدگی می‌کنیم که طبیعی است و با گرم نگه داشتن می‌توان این مشکل را برطرف کرد اما اگر همیشه این احساس را دارید باید به پژشک مراجعه کنید زیرا نشانه ای از یک مشکل اساسی است.

ادامه مطلب را در این زمینه مطالعه کنید:

1- تصلب شرایین

گرفتگی عروق باعث رسوب چربی در رگ‌ها می‌شود و از جریان خون کافی در پاها جلوگیری می‌کند وقتی خون گرم کافی به پای شما نرسد، می‌تواند باعث سرد شدن پا شود زیرا رگ های پا از کوچک ترین رگ‌ها هستند و زودتر از بقیه رگ‌ها تحت تاثیر رسوب چربی قرار می‌گیرند.

2- آسیب عصبی در بیماران مبتلا به دیابت

افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 در پاهای خود آسیب عصبی یا نوروپاتی را تجربه می‌کنند. این بیماری می‌تواند اعصاب تشخیص دهنده دما را در پا مختل کند و از طرفی گردش خون ضعیف در افرادی که مبتلا به دیابت نوع2 هستند دلیل دیگری برای سرد شدن پاهاست.

3- بیماری رینود

بیماری رینود باعث می‌شود رگ‌های خونی در دست ها و پاهای شما هر زمان که احساس سرما یا استرس می‌کنید، باریک شوند؛ در این حالت خون نمی‌تواند به دست و پایتان برسد.افرادی که در آب و هوای سردتر زندگی می‌کنند بیشتر به بیماری رینود مبتلا می‌شوند.

4- نوروپاتی محیطی

علاوه بر نوروپاتی دیابتی، نوروپاتی محیطی هم می‌تواند باعث سرد شدن پاهای شما شود. علایم این بیماری اغلب ابتدا در پا ظاهر می شود و بسیاری از افراد مبتلا به آن در پاهای خود احساس سرما یا سوزن سوزن شدن، سوزش یا خارش دارند.یکی از مهم ترین دلایل ابتلا به نوروپاتی محیطی دیابت است. بیماری کبد، بیماری‌های کلیوی و سابقه خانوادگی می‌تواند از عوامل دیگر ابتلا به این بیماری باشد.

5- کم خونی و کمبود برخی ویتامین‌ها

زمانی که شما مبتلا به کم خونی هستید، بدنتان کمتر از حالت عادی گلبول قرمز تولید می‌کند که کمبود آهن و ویتامین علت اصلی این مسئله است. این موضوع ممکن است به مشکلاتی مانند سردی پاها منجر شود.

6- اضطراب

هنگامی که مضطرب هستید، بدن هورمون آدرنالین آزاد می‌کند و این هورمون باعث می‌شود خون از قسمت‌های کم اهمیت بدن مانند دست و پا برای محافظت از اندام‌های اصلی شما دور شود و همین موضوع باعث سرد شدن دست‌ها و پاها می‌شود.

7- کم کاری تیروئید

زمانی که تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نکند، می‌تواند منجر به کاهش گردش خون ، کاهش جریان خون در پا و سرد شدن این عضو شود.

علائم سردی پا بر اثر گردش خون ضعیف:

کبودی و رنگ پریدگی پوست

درد، سنگینی و بی حسی پا

درد پا، باسن، ران و ماهیچه ساق پا به هنگام راه رفتن

احساس درد هنگام انقباض و انبساط عضلات

گرم کردن پاهای سرد

اگر سرد شدن پاهای شما به دلیل هیچ بیماری زمینه‌ای نیست، راهکارهایی برای گرم کردن آن ها وجود دارد.

ورزش کردن به بهبود گردش خون و گرم شدن پاها کمک می‌کند.

پوشیدن لباس و جوراب گرم،باعث گرم شدن پاها می شود.

ماساژ پا به تقویت گردش خون در پاها کمک می‌کند.

ترک سیگار وضعیت گردش خون را بهبود می‌بخشد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید