در حالی لایحه بودجه ۱۴۰۲ خالی از وام ازدواج و وام فرزندآوری بود که حالا یک نماینده مجلس از مبالغ آن خبر داده است.

مبلغ وام فرزندآوری در سال ۱۴۰۲ اعلام شد

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هم به مانند سال قبل، جای خالی وام ازدواج و فرزندآوری به چشم می‌خورد. اما حالا رئیس کمیسیون قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس شورای اسلامی حامل خبرهایی جدیدی در این باره است. آنطور که او گفته وام ازدواج ۴۰۰ میلیونی و وام فرزندآوری ۱۵۰ میلیون تومانی در مجلس در حال چکش‌کاری است. این مبالغ هم با توجه به نرخ تورم مشخص خواهد شد.

قانون جوانی جمعیت می‌گوید که «تورم» عنصر اصلی در تعیین وام ازدواج و فرزندآوری است. آنطور که مجلس اعلام کرده، با احتساب تورم ۴۲ درصدی، باید مبلغ ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان به مبلغ وام ازدواج اضافه شود.

سال گذشته، مبلغ وام ازدواج برای زوج‌های زیر ۲۳ و ۲۵ سال نفری ۱۵۰ میلیون تومان بود؛ این یعنی در مجموع ۳۰۰ میلیون تومان برای یک زوج. برای پایین‌تر از این سن هم ۱۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده بود که که در مجموع ۲۴۰ میلیون تومان وام ازدواج پرداخت می‌شد.

به احتمال زیاد، این مبلغ در سال آینده برای زوج‌های زیر ۲۳ و ۲۵ سال به نفری ۲۰۰ میلیون تومان برسد. سال قبل این رقم ۱۷۰ میلیون تومان بود.

وام فرزندآوری چقدر می‌شود؟

حالا، امیرحسین بانکی‌پور، رئیس کمیسیون قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ وام فرزندآوری از ۲۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون تومان بود، خبر داده است که وام فرزندآوری هم احتمالاً برای سال آینده از ۳۰ میلیون تا ۱۵۰ میلیون تومان شود. البته باید پیشنهادات نمایندگان در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس بررسی شود و سپس درباره این موضوع تصمیم‌گیری می‌کنیم.

بر اساس این گزارش، در حالی لایحه بودجه ۱۴۰۲ به دست مجلسی‌ها رسید که دیرهنگام و پرحاشیه بود. لایحه بودجه هر ساله پانزدهم آذرماه روانه مجلس می‌شود اما امسال ۲۱ دی ماه تقدیم شد، هرچند قبلا هم این تاخیر اتفاق افتاده بود.

افزون بر این، این لایحه پر بود از حواشی. یکی از این حواشی ارائه لایحه بدون جداول و در قالب نامه در پنجم دی ماه بود. حاشیه دیگر هم به آماده نشدن برنامه هفتم توسعه و احتمال تمدید برنامه ششم مربوط می‌شود. هرچند رئیس جمهوری در صحن علنی مجلس وعده داد که برنامه هفتم به زودی به مجلس ارائه خواهد شد. در حال حاضر هم لایحه بودجه ۱۴۰۲ در کمیسیون تلفیقی بررسی می‌شود که از ۴۵ عضو آن تنها چهار نفر اقتصاد خوانده‌اند؛ موضوعی که با واکنش بسیاری مواجه شد.

در حالی که کلیات لایحه بودجه به تصویب نمایندگان در صحن علنی مجلس رسیده، باید دید آیا با افزایش مبلغ وام ازدواج و فرزندآوری هم موافقت می‌شود یا خیر.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید