افزایش تردد اتباع ترکمنستانی از گذرگاه مرزی لطف‌آباد درگز، ظرفیتی برای رونق گردشگری و توسعه اقتصادی این شهرستان مرزی در خراسان رضوی را فراهم کرده است که البته هماهنگی برای بهره‌گیری درخور از این ظرفیت نیاز به تلاش و هماهنگی بیشتری دارد.

ظرفیت رونق گردشگری در منطقه مرزی درگز خراسان رضوی

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، از تابستان امسال کشور ترکمنستان به آرامی محدودیت‌های سختگیرانه کرونایی را در مرزهای خود کاهش داد و علاوه بر افزایش ترانزیت و صادرات کالا از مرزهای سرخس و لطف آباد خراسان رضوی، به تدریج با صدور روادید برای اتباع ترکمنستان، ورود آنان به کشور ما از پایانه مرزی لطف آباد درگز نیز رونق گرفت.

این پایانه مرزی با دارا بودن زیرساختهای مناسب در ۹۰ کیلومتری جنوب عشق‌ آباد، پایتخت ترکمنستان قرار دارد، که همین موقعیت جغرافیایی، موجب دسترسی آسان اتباع کشور همسایه برای ورود به ایران شده است.

مطابق آنچه مسوولان محلی در پایانه مرزی لطف آباد عنوان کرده اند؛ موقعیت راهبردی این پایانه مرزی، به عنوان یکی از مهم‌ترین مسیرهای ترانزیتی ایران به کشورهای آسیای مرکزی و روسیه دارای اهمیت فراوانی است.

از ابتدای امسال ۶۴ هزار و ۲۶۳ دستگاه ناوگان، اعم از پر و خالی، حامل ۹۴۳ هزار و ۲۴۸ تن کالا ‌از طریق پایانه مرزی لطف‌آباد خراسان رضوی تردد داشته‌اند که با توجه به رفع محدودیت های کرونایی از سوی ترکمنستان، تردد ناوگان حمل و نقل باری تجاری از این پایانه مرزی در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۳ درصد افزایش داشته است.

رونق ۲۳ برابری تردد مسافر از مرز لطف آباد

اتفاق مبارک دیگری که در این مدت در پایانه مرزی لطف آباد روی داده است رونق سفر اتباع ترکمنستان از این مرز بوده است.

مدیر پایانه مرزی لطف آباد درگز در این خصوص به ایرنا گفت: بازگشایی مرز توسط ترکمنستان پس از بهبود وضعیت شیوع بیماری کرونا، از تیرماه امسال و تداوم محدودیت تردد از پایانه مرزی باجگیران، میزان رفت و آمد مسافران از این معبر مجاز زمینی را رشد چشمگیری داده است.

محسن رکنی افزود: در ۹ ماهه سال جاری هزار و ۵۱۷ مسافر از کشور ترکمنستان از طریق پایانه مرزی لطف آباد درگز، وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شده اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۳ برابر شده است.

طی ماه های گذشته بود که مسوولان درگز با همکاری شبکه بهداشت و درمان این شهرستان اقدام به راه اندازی بخشی ویژه (وی آی پی) با امکانات خاص برای درمان بیماران کردند، که با راه اندازی این بخش، کم‌کم پای بیماران ترکمنستانی نیز به این بخش باز شد.

ماه پیش، صولت دولتیان، معاون سیاسی و امنیتی فرماندار درگز در این خصوص به ایرنا گفته بود: با راه اندازی بخش ویژه بیمارستان امام خمینی (ره)، چند هفته ای است که شهر درگز به صورت متناوب پذیرای شماری از اتباع ترکمنستان بوده است.

مسافران ترکمنستانی و توسعه منطقه مرزی درگز خراسان رضوی

اتباع ترکمنستان و گردشگری سلامت در ایران

مدیر پایانه مرزی لطف آباد نیز با اشاره به خلق فرصت های جدید برای جذب گردشگر به واسطه تردد مسافران خارجی از این گذرگاه مرزی گفت: شبکه بهداشت و درمان درگز و فرمانداری شهرستان، تمهیدات خوبی در زمینه بهره برداری از بخش ویژه (VIP) بیمارستان امام خمینی(ره) درگز صورت داده اند که موجب افزایش رغبت اتباع ترکمنستان برای استفاده از این فرصت درمانی شده است.

رکنی افزود: ظرفیت درمانی یاد شده در قالب احیای گردشگری سلامت در افزایش میزان تردد مسافران ورودی تاثیرگذار بوده است، از طرفی گردشگران سلامت اهل ترکمنستان اگر نیاز باشد از این مرکز درمانی به مراکز درمانی مشهد نیز اعزام می شوند.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان مرزی درگز نیز در تشریح ظرفیت درمانی این شهرستان به خبرنگار ایرنا گفت: بیمارستان ۱۰۰ تختخوابی امام خمینی(ره) این شهرستان دارای بخش های جراحی، داخلی، زنان، اطفال، مراقبتهای ویژه اطفال، سی. تی. اسکن و رادیولوژی، آزمایشگاه، مراقبتهای ویژه، سی. سی. یو، روانپزشکی و دیالیز است.

رضا حق‌پرست به فعالیت و استقرار ۱۸ پزشک متخصص در بیمارستان درگز اشاره کرد و گفت: هم اکنون این بیمارستان با ۱۷۰ نیروی درمانی، اداری و خدماتی به مردم شهرستان و نیز گردشگران خارجی سلامت خدمات می دهد.

وی گفت: راه اندازی بخش ویژه گردشگری سلامت با ۱۲ تخت بستری در بیمارستان درگز بیش از ۲۰ میلیارد ریال هزینه داشته است که در مدت سه ماه فعالیت پذیرای ۲۳ بیمار از سه کشور ترکیه، ترکمنستان و افغانستان بوده است.

رییس شبکه بهداشت و درمان درگز اضافه کرد: با راه‌اندازی بخش گردشگری سلامت در بیمارستان امام خمینی(ره) درگز، بیمارانی از کشورهای ترکیه، افغانستان و ترکمنستان در این مرکز درمانی پذیرش می‌شوند.

حق پرست بیان کرد: راه اندازی بخش ویژه گردشگری علاوه بر درآمدزایی برای بیمارستان، امکان ارائه خدمات ویژه را در یک بخش وی. آی. پی به بیماران ایرانی در این شهرستان ۷۵ هزار نفری نیز فراهم کرده است.

بازگشت ترکمنستانی ها از لطف‌آباد میسر نیست

اما چالش هایی در این خصوص پیش روی گردشگران، اتباع ترکمنستانی و البته مسوولان محلی برای توسعه گردشگری و تجارت مرزی وجود دارد.

به عنوان نمونه مدیر پایانه مرزی لطف آباد گفت: با توجه به نبود امکانات قرنطینه انسانی و آزمونهای کرونا در مرز آرتیق ترکمنستان (در مقابل لطف آباد) خروج بیشتر مسافران ورودی از لطف آباد از طریق پایانه مرزی سرخس صورت می‌گیرد.

رکنی ادامه داد: هرچند سال گذشته تردد مسافران از این پایانه مرزی اندک بوده است، اما با همین آمار اندک نیز می توان به کاهش خروج مسافران ترکمنستانی از مرز لطف آباد در ۹ ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال پی برد.

وی گفت: تاکید طرف ترکمنستانی بر انجام آزمایش های کرونا برای بازگشت اتباع خود، یکی از عوامل کاهش آمار یاد شده است، لذا پیگیر تامین زیرساخت مناسب در مرز طرف مقابل و بازگشایی تردد مسافران برای خروج از این مرز زمینی هستیم.

مسافران ترکمنستانی و توسعه منطقه مرزی درگز خراسان رضوی

رونق تجارت محلی درگز با احداث بازارچه مرزی

فرماندار درگز نیز با اشاره به ظرفیت تردد مسافران ترکمنستانی در این شهرستان گفت: از وزارت امور خارجه و طرف ترکمنستانی می خواهیم زمینه راه اندازی بازارچه مرزی در مرز لطف آباد را فراهم کند تا موجب رونق تجارت محلی و مرزی در درگز شود.

محمد کرمی به خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون بازارچه ای موسوم به "بازار شهرداری" در منطقه لطف آباد دایر است که مسافران نیز از آن خرید می کنند، اما این بازارچه ای مرزی نیست.

وی گفت: در سفر قریب الوقوع استاندار به ترکمنستان یکی از موضوعاتی که ۲ طرف آن را پیگیری خواهند نمود راه اندازی بازارچه مرزی مشترک است.

فرماندار درگز به راه اندازی بخش ویژه و توریسم درمانی در بیمارستان امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: هم اکنون یک شرکت گردشگری در گمرک و بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان مستقر شده و نسبت به جذب بیماران خارجی اقدام می کند.

کرمی افزود: به طور همزمان پزشکان متخصص شهرستان، استان و حتی خارج از استان را برای درمان بیماران هماهنگ می کنیم و اگر بعضا امکانات درمانی در بیمارستان امام خمینی (ره) درگز فراهم نباشد، پس از اقدامات اولیه بیماران به مشهد یا تهران اعزام می شوند.

وی خاطرنشان کرد: از مواهب گردشگری سلامت، بهره مندی ساکنان محلی از کادر درمان متخصصی است که با هزینه بالاتر و به واسطه درمان بیماران خارجی به شهرستان می آیند.

فرماندار درگز به اهتمام مسوولان محلی برای گسترش دیگر بخش های گردشگری اشاره کرد و گفت: در این راستا ضمن بهره گیری از جغرافیای طبیعی کم نظیر درگز برای جذب سرمایه گذاران در زمینه تامین زیرساختهای گردشگری از جمله مناطق بوم‌گردی و حتی هتل پیگیر هستیم تا زمینه را برای حضور و ماندگاری مسافران داخلی و خارجی فراهم کنیم.

مسافران ترکمنستانی و توسعه منطقه مرزی درگز خراسان رضوی

مسافران درگزی نیازمند شرکت حمل و نقل سواری کرایه

با توجه به سخت‌گذر بودن جاده درگز- قوچان و نیاز به تردد زمینی بین درگز و مشهد، موضوع راه اندازی شرکت حمل و نقل سواری کرایه در این مسیر توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی پیگیری می شود.

مسوولان محلی نیز از فقدان فعالیت شرکت های حمل و نقل سواری کرایه در درگز گلایه دارند و ضعف در ارائه خدمات توسط مسافرکش های شخصی در جاده درگز - قوچان به اتباع ترکمنستانی را نامطلوب می دانند.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون یک درخواست از درگز برای ایجاد شرکت حمل و نقل مسافر به دست ما رسیده است.

رضا صحراگرد افزود: متقاضی تاسیس شرکت باید زمینی مناسب برای این مجموعه حمل و نقلی و یا توقفگاهی برای ناوگان داشته باشد، اما از آنجا که هنوز این ملزومات قانونی فراهم نشده، مجوزی داده نشده است.

فرماندار درگز نیز در این خصوص گفت: بخش خصوصی شهرستان، زیرساخت لازم برای تامین همه موارد قانونی مندرج در مجوز تاسیس شرکت حمل و نقل را ندارد.

کرمی افزود: یکی از مولفه های اصلی مورد نیاز برای تاسیس این گونه شرکتها، داشتن زمین و ساختمان با میزان مشخصی از زیربناست، که در این شهرستان سرمایه گذار محلی توانایی تامین این میزان زمین را ندارد.

وی به مخالفت راهداری با صدور مجوز تاسیس شرکت اشاره کرد و گفت: پیشنهاد داده ایم فعلا از زیرساخت یک شرکت حمل و نقل دیگر برای این شرکت به صورت اشتراکی استفاده شود تا زمانی که مسافران این شرکت سواری کرایه افزایش یافت، بتواند زیرساخت مورد نظر راهداری را تامین کند.

فرماندار درگز به رایزنی ها با مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی در این مورد اشاره کرد و گفت: متاسفانه اداره کل راهداری با پیشنهاد ما مبنی بر استفاده اشتراکی از زمین و یا مستثنی شدن شرکت متقاضی از برخی موارد قانونی موافقت نکرده و مشکلات همچنان پا برجا است.

به نظر جذب گردشگران خارجی علاوه بر دیپلماسی بین الملی، نیازمند تعامل بین بخشی با دستگاه های استانی مانند میراث فرهنگی و راهداری است و چنان که مسوولان محلی تصور کرده اند جذب و سرمایه گذاری در مقوله توریسم، آن هم در شهرستانی کوهستانی و سخت گذر آسان نخواهد بود.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید