اگر می‌خواهید با انواع علت درد زیر شکم سمت چپ در زنان و تفاوت آن‎ها از یکدیگر به‎طور کامل آشنا شوید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

علت درد زیر شکم سمت چپ در زنان و نشانه‌های بروز آن

منظور از درد زیر شکم، دردی است که فرد در زیر ناف خود احساس می‎کند که ممکن است در سمت چپ، مرکز یا راست شکم ایجاد شود.

این درد ممکن است با ماهیت مداومتی در تمام طول روز بروز پیدا کند؛ یا اینکه گاهی بگیرد و فرد در فواصل بین درد، دوره‎های بهبودی و تسکین داشته باشد.

درد زیر شکم سمت چپ در زنان با علل متفاوت ممکن است ایجاد شود و هر خانم در طول زندگی خود حداقل یک‎بار این درد را تجربه می‌کند.

علت درد زیر شکم سمت چپ در زنان

علت اغلب دردهای زیرشکم جدی و نگران‌کننده نبوده و در بین زنان بسیار رایج ‎است ولی گاها نشان از بیماری و مشکل جدی‌تری هستند که با تشخیص زودهنگام می‎توان آن‎ها را کنترل و درمان کرد.

از شایع‎ترین علل درد زیر شکم در زنان می‎توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. دایورتیکولیت

در جداره داخلی روده برآمدگی‎های کیسه‎مانند به نام دایورتیکولوم ایجاد شده که در صورت عفونی و ملتهب ‌شدن، فرد دچار دایورتیکولیت می‎شود.

این بیماری التهابی با درد شدید و ناگهانی در زیر شکم سمت چپ بروز پیدا می‎کند که حالت مبهم، ثابت یا کرامپی دارد.

 از علائم همراه این عارضه می‎توان به تب، حالت تهوع، اسهال یا یبوست و مدفوع حاوی خون نهفته اشاره کرد.

  1. کولیت

کولیت نیز یک نوع بیماری التهابی بوده که سبب ورم روده بزرگ و درد زیر شکم سمت چپ می‌شود. درد می‌تواند به‌صورت رفت و برگشتی باشد یا ثابت بماند.

از علل ایجاد کولیت می‎توان به عفونت، مسمومیت غذایی، بیماری کرون، کولیت ایسکمیک و کولیت زخمی اشاره کرد.

علائم همراه آن علاوه‌بر درد شکم، شامل تب، کاهش وزن، کم‌آبی بدن، وجود خون در مدفوع، خونریزی دستگاه گوارش، نفخ، اسهال و تمایل مکرر به اجابت مزاج می‎باشد.

  1. پیلونفریت

عفونت کلیه یا پیلونفریت نوعی عفونت مجاری ادراری است که از مثانه منشا گرفته و در نهایت به هر دو کلیه‎ها گسترش پیدا می‎کند.

از آنجایی که گاهی باکتری مولد این بیماری ممکن است از طریق خون به سایر نواحی بدن گسترش پیدا کند و سبب ایجاد یک عفونت جدی شود و در بدن انتشار یابد، تشخیص و درمان فوری آن بسیار حائز اهمیت می‎باشد.

از علائم پیلونفریت می‎توان به درد شدید زیر شکم در سمت چپ، تب‎ولرز، حالت تهوع و استفراغ، درد پشت، پهلو و یا کشاله ران، تکرر ادرار و احساس سوزش یا درد هنگام ادرار کردن اشاره کرد.

  1. نفرولیتیازیس

نفرولیتیازیس یا سنگ‌ کلیه در اغلب موارد به‌دنبال افزایش غلظت املاح و نمک در ادرار به‌وجود می‌آید.

سنگ کلیه با یک درد شدید و متناوب کولیکی بروز پیدا کرده که باعث تیر کشیدن زیر شکم می‌شود.

از علائم همراه می‎توان به سوزش ادرار، تغییر رنگ ادرار، ادرار بدبو یا تیره، تهوع و استفراغ، تکرر ادرار، افزایش تعداد دفعات ادرار و کاهش حجم ادرار اشاره کرد.

مادامی که سنگ در مکان ثابتی قرار گرفته باشد، فرد نیز شکایت خاصی نداشته و به محض جابه‎جا شدن سبب ایجاد درد و ناراحتی در افراد خواهد شد.

علت درد زیرشکم سمت چپ در زنان باردار و یائسه

علت درد زیر شکم سمت چپ در زنان و نشانه‌های بروز آن

از آنجایی که بخش عمده شکایات درد زیر شکم در زنان به دو گروه زنان باردار و یائسه مربوط می‎شود، با رزرو نوبت دهی اینترنتی دکتر زنان علت درد زیر شکم سمت چپ در زنان باردار و یائسه  را حتما پیگیری کنید.

علت درد زیر شکم سمت چپ در زنان باردار

از علل رایج درد زیر شکم سمت چپ در زنان باردار می‌توان به این موارد اشاره کرد.

  1. نفخ و یبوست

به‌دنبال افزایش ترشح پروژسترون در دوران بارداری، عضلات مری و روده شل‌تر شده و مدفوع به‌سختی و کندتر در طول روده حرکت می‌کند و به‌دنبال تجمع مدفوع، درد در زیر شکم ایجاد می‏شود.‎‎‎‎‎

  1. عفونت ادراری

زنان در دوران بارداری بیشتر از سایر مواقع مستعد عفونت‎های ادراری می‎باشند.

عفونت ادراری در زنان با تب‎ولرز، تهوع، استفراغ، دردهای شکمی، درد لگن خاصره، سوزش ادرار، تکرر ادرار، تغییر رنگ و بوی بد ادرار همراه است.

  1. درد کاذب زایمان

گاهی اوقات در آخرین ماه‌های بارداری به‌علت حرکت جنین، بلند کردن اشیاء سنگین و... گرفتگی‌های نامنظمی مشابه انقباضات زایمانی به‌وجود می‌آید.

این انقباضات در اصطلاح درد کاذب زایمان نام داشته و می‌تواند درد زیر شکم سمت چپ در زنان باردار را ایجاد کند.

  1. بارداری خارج از رحم

بارداری خارج رحمی یکی از خطرناک‎ترین علت درد زیر شکم سمت چپ در زنان باردار است.

ممکن است تخمک بارور شده در جایی خارج از بافت رحم مانند لوله‌های تخمدان، لانه‎گزینی و رشد کند و در هفته‎های اول به‌دنبال بزرگ شدن جنین سبب ایجاد دردهای شکمی و خونریزی شود.

  1. پره‎اکلامپسی

پره‎اکلامپسی یا بیماری فشار خون بالا در زنان باردار یکی از علت‌های مهم مرگ و میر مادران باردار بوده و عوارض متعددی را در مادر و جنین ایجاد می‎کند.

از علائم این بیماری می‎توان به درد زیرشکم، فشارخون بالا، دفع پروتئین در ادرار، تورم صورت و اندام‎ها، افزایش وزن ناگهانی، سقط جنین، جدا شدن جفت، سرگیجه، اختلالات بینایی و حالت تهوع و استفراغ اشاره کرد.

علت درد زیر شکم در زنان یائسه

  1. اندومتریوز

اندومتریوز رشد بافت رحم در سایر بخش‌های بدن مانند تخمدان یا لگن است. ‎‎ این بیماری اغلب قبل از یائسگی ایجاد می‌شود ولی در صورت مصرف هورمون درمانی جایگزین پس از یائسگی نیز ممکن است دیده شود.

اندومتریوز می تواند باعث درد زیر شکم، کمردرد و درد هنگام ادرار کردن یا دفع مدفوع شود.

  1. فیبروئید رحم

منظور از فیبروئیدهای رحمی، رشد بیش از حد دیواره رحم است.

در اغلب موارد فیبروئیدها پس از یائسگی کوچک‌تر می‌شوند ولی در برخی از زنان یائسه به رشد خود ادامه داده و سبب ایجاد درد در زیر شکم می‌شود.

  1. سرطان آندومتر

سرطان لایه آندومتر رحم در اغلب موارد در زنان با سن بیش از ۵۰ سال ایجاد شده و می‌تواند سبب ناراحتی و درد زیر شکم در این افراد شود.

همچنین از علائم همراه این بیماری می‌توان به نفخ شکم، احساس خستگی، کاهش وزن بدون علت، خون ریزی واژینال پس از یائسگی، خروج غیر طبیعی ترشحات آبکی یا خونابه، دردهای لگنی و احساس درد هنگام مقاربت جنسی اشاره کرد.

درمان درد زیر شکم سمت چپ در زنان

نوع درمان درد زیر شکم سمت چپ در زنان بسته به نوع بیماری‌ای که مسبب درد شده است متفاوت است و در اغلب موارد درد با درمان‌های خانگی و گیاهی تسکین می‌یابد.

  1. درمان خانگی

برای درمان خانگی درد زیر شکم سمت چپ در زنان می‎‌توان به قرار دادن حوله گرم بر روی محل درد، دوش آب ‎‌گرم و ورزش‌کردن اشاره کرد.

همچنین بهتر است جهت جلوگیری از یبوست، مصرف غذاهای حاوی فیبر را افزایش دهید.

  1. درمان گیاهی

برای درمان گیاهی درد زیر شکم سمت چپ در زنان می‌توان از مصرف بابونه، زنجبیل، رازیانه و نعنای تند خاطر نشان کرد.

جمع‌بندی

درد زیر شکم سمت چپ در زنان می‌تواند به‌دلایل گوناگونی در سنین مختلف ایجاد شود. این دردها در اغلب موارد به‌دنبال عوامل طبیعی مانند یبوست یا حاملگی ایجاد می‌شود.

در صورت جدی بودن این بیماری و علائم همراه با درد، حتما در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه شود.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید