با توجه به افزایش قیمت سکه گاهاً پیش آمده که زوجه تقاضای کاهش میزان مهریه را داشته باشد، در این مطلب به چگونگی کاهش مهریه زن بعد از ازدواج پرداخته ایم که در ادامه مشاهده خواهید کرد.

برای افزایش یا کاهش مهریه همسر پس از ازدواج چه کار باید کنیم؟

به گزارش سلام نو؛ معمولا مهریه نوشته شده در سند ازدواج، در طول زندگی مشترک بدون تغییر باقی می‌ماند؛ اما گاهی بنا به دلایلی مسئله افزایش یا کاهش میزان مهریه، میان زوجین پیش می‌آید.

شرایط کاهش مهریه زن یکی از مواردی است که سوال بسیاری از زوجین است. در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان مهریه زن را بعد از عقد افزایش یا کاهش داد باید گفت که از نظر حقوقی منعی برای افزایش یا کاهش میزان مهریه وجود ندارد. زیرا بر خلاف نکاح که یک عقد غیر مالی است، توافق زوجین بر مهریه یک عقد و قرارداد مالی است و تابع احکام و شرایط لازم عقود مالی است.

شرایط کاهش مهریه زن بعد از عقد

مطابق رای وحدت رویه، شرایط کاهش مهریه زن، بعد از عقد ولو با درج در سند رسمی که در اسناد رسمی تنظیم شده است، امکان‌پذیر نبوده و چنین توافقاتی، باطل و فاقد اثر قانونی است؛ اما این ممنوعیت، ممنوعیت مطلق زوجین برای تغییر مهریه از جمله سکه نیست.

در توضیح این مطلب باید گفت، زن و شوهر می‌توانند در صورت دارا بودن شرایط لازم، با استفاده از روش‌های قانونی مختلف که عنوان غیر از مهریه داشته باشد، اقدام به کاهش مهریه کنند:

چنانچه زن و شوهر قصد افزایش میزان مهریه بعد از عقد را داشته باشند، می‌توانند از دیگر روش‌های تملیک موجود در قانون مدنی ایران، همچون هبه و صلح بلاعوض، برای افزایش مهریه تا میزان مدنظر خود، استفاده کنند.

به‌عنوان‌مثال چنانچه مهریه زن ۳ دانگ مشاع، از یک ملک بوده و زن و شوهر، توافق کرده باشند که مهریه تا ۶ دانگ ملک افزایش یابد، مرد می‌تواند با حضور در یکی از دفاتر اسناد رسمی، ۳ دانگ باقی‌مانده را به زن، صلح بلاعوض نماید.

شرایط کاهش مهریه زن می‌توان به این موارد اشاره کرد.زوجین برای این کار می‌توانند در صورت فراهم بودن شرایط لازم، بسته به مورد از دیگر روش‌های ساقط کردن تعهدات، همچون ابرا یا روش‌های تملیک موجود در قانون مدنی ایران، صلح بلاعوض برای کاهش مهریه تا میزان مدنظر خود اقدام نمایند.

به‌عنوان نمونه اگر مهریه زن ۲۰۰ سکه بوده و زوجین، قصد کاهش مهریه تا ۱۰۰ سکه را داشته باشند، زوجه می‌تواند ذمه مرد را به میزان ۱۰۰ سکه، از دینی که بابت مهریه داشته ابرا نماید.

یا اینکه چنانچه مهریه زن، ۶ دانگ یک آپارتمان بوده و زن و شوهر، خواهان کاهش مهریه به سه دانگ این ملک باشند، زن می‌تواند با حضور در یکی از دفاتر اسناد رسمی، ۳ دانگ موردنظر را به شوهر، صلح بلاعوض کند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید