دیدنی‌های کرمانشاه پر شمار است به این واسطه با ما همراه باشید و درباره آرامگاه و گور دخمه‌های تماشایی و جالب در کرمانشاه بیشتر بدانید.

آرامگاه و گور دخمه‌های تماشایی و جالب در کرمانشاه

سلام نو _ سرویس گردشگری: کرمانشاه به واسطه تاریخ و قدمتی که دارد، پر از جاذبه‌های تاریخی و بناهای دیدنی است از این رو در ادامه به بقعه سر قبر آقا و تعدادی از گور دخمه‌های این دیار می‌پردازیم.

آرامگاه جالب سر قبر آقا در کرمانشاه

بقعه سر قبر آقا در زمان قاجاریه ساخته شد و در تاریخ بیستم شهریور ماه سال ۱۳۷۸ به شماره سند ۱۶۱۹۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این بقعه به آقا محمد علی، از دانشمندان پرتلاش و موفقی اختصاص دارد که ۳۷ اثر علمی از خود به یادگار گذاشت. مقامع الفضل، خیراتیه، سنه الهدایه لهدایه السنه و الظرائف یا الرغائد و الغرائد در رد یهود و نصاری از مهم‌ترین تالیفات او بودند.

وی در عید مبعث سال ۱۲۱۶ هجری قمری در کرمانشاه دار فانی را وداع گفت. آرامگاه با توجه به وصیتش بر سر راه زوار عتبات قرار دارد و با نام «سر قبر آقا» شناخته می‌شود. بقعه او که در زمان قاجار ساخته شد و در بیستم شهریور سال ۱۳۷۸ به شماره ۱۶۱۹۰ به ثبت آثار ملی رسید.

آرامگاه و گور دخمه‌های تماشایی و جالب در کرمانشاه

محمد علی بهبهانی مشهور به کرمانشاهی، فقیه و از مردان با نفوذ شیعه در قرن دوازدهم و سیزدهم است که در سال ۱۱۴۴ هجری قمری در کربلا متولد شد. پدرش محمد باقر وحید بهبهانی (معروف به وحید) نام داشت و مادرش دختر فقیه بزرگ سید محمد طباطبایی، جد علامه بحرالعلوم بود. بیشتر شهرت آقا محمد علی به مبارزه جدی و گسترده او با صوفیه در دوره قاجار مربوط می‌شود. اولاد و نوادگان وی که تعدادی از آن‌ها از عالمان و فقهای امامیه بودند، به «آل آقا» مشهور شدند.

آقا محمد علی در شهر کربلا تدریس می‌کرد و با گسترش بیماری طاعون در کربلا، نجف و پیرامون آن، به کاظمین و از آنجا به تاکید پدرش به کرمانشاه رهسپار شد و مورد استقبال بی‌نظیر مردم و حاکم آنجا، «الله قلی خان زنگنه» قرار گرفت.

بعد از مدتی که در کرمانشاه تدریس می‌کرد، به رشت رفت و در آنجا برای دانشمندان و فاضلان شهر به‌عنوان مرجعی علمی محسوب می‌شد. کتاب مقامع‌الفضل مهم‌ترین و بزرگ‌ترین اثر آقا محمد علی است که آن را در رشت تالیف کرد و شامل پاسخ به سوالات عالمان رشت و چهره‌های علمی و ادبی بود.

آرامگاه و گور دخمه‌های تماشایی و جالب در کرمانشاه

با توجه به مقدمه این کتاب، آقا محمد علی آن را به حاکم رشت هدیه داد که «هدایت‌الله خان» نام داشت. وی سپس به قم رفت و سه سال در آنجا اقامت کرد تا اینکه، بنا به درخواست الله قلی خان زنگنه، به کرمانشاه بازگشت. آقا محمد علی پیوسته مورد احترام و تعظیم الله قلی خان و پس از او حاج علی خان زنگنه و مصطفی قلی خان زنگنه از حاکمان کرمانشاه بود.

آقا محمد خان قاجار نیز احترام زیادی به جایگاه علمی و روحانی او می‌گذاشت؛ به‌گونه‌ای که هنگام اقامت در تهران در سال ۱۲۰۵، بهبهانی را نزد خود دعوت کرد تا با او درس بخواند. هنگامی که محمد علی خان شام بیاتی به‌عنوان حاکم کرمانشاه انتخاب شد، شروع به بدرفتاری و اعتراض به آقا محمد علی و کارهایش کرد. این رفتارها باعث شد تا فتحعلی شاه که به ایشان ارادت داشت و به نفوذش احترام می‌گذاشت، محمد علی خان را از حکومت برکنار کند و پسر میرزا محمد خان را به‌جای او به حکومت برساند. به این ترتیب، آقا محمد علی تا پایان عمر مورد احترام او بود.

آرامگاه و گور دخمه‌های تماشایی و جالب در کرمانشاه

آدرس: استان کرمانشاه، شهر کرمانشاه، خیابان آل آقا، چهارراه جوانشیر، پشت پارک شیرین

گور دخمه‌های تماشایی در کرمانشاه

گوردخمه سان رستم

گوردخمه سان رستم از جاهای دیدنی کرمانشاه در ۶۴ کیلومتری جنوب شهر است و در منطقه جلالوند ۱۱ کیلومتری روستای بوژان قرار دارد. درون یک سنگ هرمی شکل به ارتفاع ۵ متر، اتاقی کنده شده است. این اتاق را می‌توان یک استودان یا یک گور دخمه دانست. اتاق گوردخمه دارای سقفی تقریباً قوسی شکل است. برخلاف گور دخمه‌های مادی، این بنا در کف دره قرار دارد.

گوردخمه صحنه

گوردخمه صحنه که با نام گوردخمه دربند نیز شناخته می‌شود، در بدنه‌ی کوه شوق علی واقع در شمال شهر صحنه جای گرفته است. مردم محلی از این گوردخمه‌ با عنوان‌های قبر کیکاوس، فرهاد تراش و گور شیرین و فرهاد یاد می‌کنند. برخی این گوردخمه‌ را یکی از نادرترین گوردخمه‌های دو طبقه مادها می‌دانند. در ارتفاعی بیش از ۵۰ متر از سطح رودخانه، محلی به طول ۱۴.۵ و ارتفاع ۱۱ متر تراشیده شده است که در آن دخمه‌ را ساخته‌اند. در بالای ورودی آرامگاه، تصویر حجاری‌شده خورشید بال‌داری به‌ چشم می‌خورد. این اثر تاریخی در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۱۵، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آرامگاه و گور دخمه‌های تماشایی و جالب در کرمانشاه

گوردخمه دکان داوود

گوردخمه دکان داوود از دیگر جاهای دیدنی کرمانشاه و جاذبه‌های محبوب این شهر به شمار می‌رود که توجه بسیاری از اهالی و گردشگران این شهر را به خودش جلب کرده است.

گوردخمه دکان داوود در واقع گورهایی اتاق مانند را تشکیل می‌دهد که داخل کوه و صخره حفاری شده و آنقدر بزرگ است که می‌توان برخی از اشیا و وسایل مرده‌ها را در آن جای داد و برایشان مراسمی برگزار کرد. قدمت این گوردخمه‌های تاریخی به درستی مشخص نیست اما بسیاری آن را مربوط به دوره مادها دانسته‌ و معتقدند که گوردخمه داوود، مقبره آخرین پادشاه مادها است.

این گوردخمه در ورودی خود یک ایوان بزرگ و ستون‌هایی دارد که تنها بخشی از پایه‌های آن‌ها باقی مانده‌اند. سقف دخمه حالتی لالی شکل دارد و در آنجا می‌توان ۵ طاقچه را دید که محلی براب گذاشتن نذورات بر روی آن است. حدود ۸ متر پایین‌تر از دخمه، قاب زیبایی به چشم می‌خورد که بر روی آن نقش شخصی به حالت نیمرخ، با لباس بلند و در حال نیایش حک شده است.

آرامگاه و گور دخمه‌های تماشایی و جالب در کرمانشاه

گوردخمه دکان داوود یکی از اعجاب‌انگیزترین مکان‌های دیدنی در کرمانشاه است که می‌توانید از آنجا بازدید کنید و سبکی متفاوت و منحصر به فرد از باقیمانده‌های باستانی را ببینید.

آدرس گوردخمه دکان داوود : کرمانشاه، ۳ کیلومتری جنوب شرقی سرپل ذهاب، ابتدای جاده انزل.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید