رجب طیب اردوغان از برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه خبر داد.

زمان برگزاری انتخابات ترکیه اعلام شد
به گزارش سلام نو به نقل از انتخاب،جب طیب اردوغان از برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه خبر داد. نامزدی خود اردوغان از نظر قانونی مناقشه‌برانگیز و انتخاب مجدد او نامشخص است. کاندیداهای اپوزیسیون ترکیه هنوز اعلام نشده‌اند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی که قرار بود در ماه ژوئن (خردادماه) صورت گیرد، حدود یک ماه زودتر در ۱۴ مه (۱۴ اردیبهشت) برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دولتی آناتولی، اردوغان در نشستی با رای‌دهندگان جوان در بورسای غربی ترکیه گفت، او خدا را شکر می‌کند که در انتخاباتی که در ۱۴ ماه مه برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد و جوانانی که برای اولین بار رأی می‌دهند او را همراهی خواهند کرد.

اردوغان گفت: «این یک انتخابات زودهنگام نیست.» زمان برگزاری انتخابات پارلمانی ترکیه به طور رسمی ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد) اعلام شده بود.

رئیس دولت ترکیه اکنون توضیح می‌دهد که با توافق شرکای ائتلافی، برنامه زمانی طوری تنظیم شده که با تاریخ برگزاری امتحانات مدارس تداخل نکند.

این انتخابات به مثابه آزمونی برای اردوغان تلقی می‌شود که ۲۰ سال در قدرت بوده است. او در سال ۲۰۰۳ به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شد و از سال ۲۰۱۴ مقام ریاست‌جمهوری را در اختیار دارد.

انتخاب مجدد اردوغان نامشخص است. بر اساس نظرسنجی‌ها، پیروزی او امری مسلم و قطعی نیست. او و دولت ائتلافی‌اش در وهله نخست به دلیل تورم بالا تحت فشار هستند. در نظرسنجی‌ها، حزب حاکم "عدالت و توسعه" به رهبری اردوغان و شریک ائتلافی او، حزب ناسیونالیست افراطی "حرکت ملی" در حال حاضر اکثریت را ندارند.
انتخابات زودهنگام می‌تواند یا با ۶۰ درصد آرای نمایندگان پارلمان و یا با حکم رئیس‌جمهوری برگزار شود. حزب حاکم "عدالت و توسعه" اسلامی-محافظه‌کار اردوغان، همراه با شریک ملی‌گرای افراطی خود، در حال حاضر تنها دارای اکثریت ساده در پارلمان هستند.

اردوغان با این اظهارات مشخص کرد که قصد دارد برگزاری زودهنگام انتخابات را به تنهایی پیش ببرد. او بدین‌گونه احتمالاً به بحث درباره نامزدی مجدد خود دامن خواهد زد. اپوزیسیون استدلال می‌کند، اردوغان که پیش از این در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ به ریاست جمهوری انتخاب شده بود، طبق قانون اساسی اجازه ندارد برای بار سوم نامزد شود. نامزدی برای دور سوم تنها در صورتی پیش‌بینی شده که پارلمان اجبار به برگزاری انتخابات زودهنگام کند.

نامزدهای رقیب هنوز مشخص نشده‌اند

از نظر دولت ترکیه، مانعی برای نامزدی مجدد اردوغان وجود ندارد. دولت استدلال می‌کند که اردوغان در سال ۲۰۱۸ پس از اصلاح قانون اساسی، به عنوان اولین رئیس‌جمهوری در نظام جدید ریاست جمهوری انتخاب شده است. بنابراین دوره‌های قبلی او به حساب نمی‌آیند. کارشناسان حقوق قانون اساسی ترکیه نیز در این مورد اختلاف نظر دارند.

هنوز مشخص نیست اردوغان با چه کسی رقابت خواهد کرد. یک ائتلاف نیروهای اپوزیسیون متشکل از شش حزب هنوز نامزد خود را معرفی نکرده‌اند. حزب حامی کردها، "حزب دموکراتیک خلق‌ها" که در حال حاضر سومین حزب قدرتمند در پارلمان است، در این ائتلاف حضور ندارد و می‌تواند نامزد مستقل خود را معرفی کند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید