کرمانشاه مقصدی کم‌نظیر برای سفر است به همین جهت با ما همراه باشید و درباره هیجان‌انگیزترین آش‌های کرمانشاه که باید خورد بیشتر بدانید.

هیجان‌انگیزترین آش‌های کرمانشاه که باید خورد!

سلام نو _ سرویس گردشگری: ترکیب دوست داشتنی و جذاب غذای سنتی کرمانشاه در کنار مناطق دیدنی آن است که می تواند دل هر گردشگری را ببرد و سفر به کرمانشاه را نه تنها چند باره، بلکه همه ساله کند. در ادامه به معرفی آش‌های خوشمزه و هیجان‌انگیز کرمانشاه می‌پردازیم.

آش‌های مهیج کرمانشاه

آش ترخینه با ماش

آش ترخینه با ماش، یکی از آش‌های سنتی خوشمزه در کرمانشاه، اراک و لرستان است.

شلمین

شلمین یا شلم، یک نوع آش کردی است که بیشتر در فصل زمستان خورده می‌شود. برای تهیه این آش ترش‌مزه از ماده‌ای به نام «شلم» استفاده می‌شود که شباهت زیادی به ترخینه دارد. شلم از برگ‌های شلغم، بلغور و انگور قرمز به‌صورت سنتی و توسط افراد قدیمی در فصل بهار درست می‌شود. برای تهیه شلم، ابتدا شلغم و برگ آن را خرد می‌کنند و می‌پزند. سپس گندم بلغور شده را می‌پزند و آن را روی حصیر می‌ریزند تا آب اضافه آن از بین برود و تقریبا خشک شود. در ادامه بلغور پخته شده را در چاله ورز می‌دهند و چنگ می‌زنند.

هیجان‌انگیزترین آش‌های کرمانشاه که باید خورد!

سپس شلغم و آب آن را با انار و سبزی محلی مخلوط می‌کنند و روی بلغور می‌ریزند تا به‌مدت دو هفته به خورد هم بروند. پس از این مدت، شلم را مانند ترخینه خشک کرده و در زمستان آن را مصرف می‌کنند. شلغم را می‌توان به‌صورت آماده خریداری کرده یا آن را در خانه درست کرد. از دیگر مواد تشکیل‌دهنده آش شلمین می‌توان به گوشت گوسفنئی، حبوبات (نخود و عدس)، گردو، پیاز، زردآلو و کشمش اشاره کرد.

آش کشک و بادمجان

آش کشک و بادمجان، یکی از آش‌های محلی و لذیذ کرمانشاهی است که با حبوبات، گوشت، برنج، بادمجان و کشک درست می‌شود و مانند آش رشته و کشک بادمجان، آن را با پیاز داغ، نعنا داغ و سیر داغ تزئین می‌کنند.

آش سورانه

گیاهی بومی به نام سورون در کرمانشاه می‌روید که پایه اصلی درست‌کردن آش سورانه است. کرمانشاهی‌ها این آش را در فصل بهار می‌پزند و در آن گوشت چرخ‌کرده، روغن زیتون، شکر، رب انار و پیاز هم می‌ریزند. این آش طعم خوب و همه‌پسندی دارد و به‌عنوان عصرانه انتخاب بسیار خوبی در روزهای بهاری یا عصرهای پاییزی است.

هیجان‌انگیزترین آش‌های کرمانشاه که باید خورد!

این گیاه را می‌توان در فصل بهار و در کوهپایه‌های زاگرس یافت و عملا بدون این گیاه، تهیه این آش غیرممکن است، چرا که مهم‌ترین ماده اولیه آش سورانه محسوب می‌شود. البته لازم به ذکر است که این گیاه شبیه به تره و برگ سیر بوده و به همین دلیل می‌توانید از آن، عطروطعم بسیار خوبی را شاهد باشید.

آش عباسعلی

آش عباسعلی هم از آش‌های معروف کرمانشاه است که برای روزهای سرد زمستانی انتخاب خوبی به ‌نظر می‌رسد. کرمانشاه شهر سردی است و وجود آش‌های معروفی مانند عباسعلی در منوی غذاهای معروفش دور از ذهن نیست. برای تهیه این آش از نخود، لوبیا، عدس و پوره گندم استفاده می‌کنند. ادویه‌های مخصوص، روغن کرمانشاهی و سبزیجات معطر هم که به ترکیب ضمیمه ‌شود، نتیجه‌اش آشی است خوش‌خوراک و محبوب که بیشتر سلیقه‌ها را راضی نگه می‌دارد.

چند آش هیجان‌انگیز در کرمانشاه

آش دوغ

آش دوغ یکی از قدیمی‌ترین آش‌های ایرانی است که در اکثر شهرهای ایران طرز پخت آن یکسان بوده و تا حدودی همه با آن آشنایی دارند.

هیجان‌انگیزترین آش‌های کرمانشاه که باید خورد!

طرز پخت این آش تا حدودی شبیه به دیگر آش‌ها بوده و استفاده از بعضی مواد مغذی در آن کمی تکراری است؛ اما با اضافه‌کردن برخی محتویات دیگر مانند دوغ که رکن اصلی این غذای خوشمزه است، شما از درست‌کردن و خوردن آن لذت خواهید برد.

توجه داشته باشید که میزان مواد اولیه این غذا باتوجه‌به تعداد نفرات، مختلف خواهد بود. این غذا دارای مواد مغذی زیادی است که در خوشمزگی این غذا تأثیر خواهند داشت. استفاده از مواد غذایی همچون نخود، سبزی آش، سیر داغ، پیازداغ، نمک و فلفل سیاه، دوغ، برنج و نعنا داغ در اکثر شهرها یکسان بوده و به خوشمزگی این غذای قدیمی می‌افزاید.

این غذا در برخی از شهرهای موجود در شمال کشور آبکی بوده و به شکل دیگر آش‌ها پخته می‌شود؛ اما ممکن است شما این آش را در برخی شهرها نیز مانند آش شله قلمکار غلیظ و کشسانی مشاهده کنید.

علاوه بر این موضوع نیز در برخی از شهرها این آش به همراه گوشت درست می‌شود که نوعی دیگر از آش دوغ خواهد بود. اما بااین‌حال موادی در این آش مورداستفاده قرار می‌گیرند که در تمامی شهرها یکسان است. در هر

هیجان‌انگیزترین آش‌های کرمانشاه که باید خورد!

صورت این آش بسیار خوشمزه و لذیذ است و شما قطعا از میل کردن آن لذت می‌برید.

آش بلغور

از خوش‌طعم‌ترین و اصیل‌ترین آش‌های ایرانی، آش بلغور است که ممکن است باتوجه‌به عادات غذایی و فرهنگ هر منطقه از کشور دستور پخت متفاوتی داشته و مواد غذایی فرعی آن گوناگون از یکدیگر باشند. در پخت انواع مختلف آش بلغور ممکن است از گوشت استفاده شده یا از ریختن گوشت داخل غذا صرف‌نظر شود. در پخت این نوع آش از بلغور جو یا بلغور گندم استفاده می‌شود که هر یک طعم و غلظت مطلوبی به غذا می‌دهند.

خوردن این آش در دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه متداول است و علاقه‌مندان زیادی دارد. برای تهیه آش بلغور با جو می‌توان از بلغور گندم، گوشت (ماهیچه)، آب گوشت، نخود، عدس، لوبیا چیتی، برنج، سبزی آش خرد شده، پیازداغ، سیر داغ، نعنا داغ، روغن مایع، تخم گشنیز، نمک، فلفل، زردچوبه، تخم گشنیز و کشک غلیظ استفاده نمود. در تهیه آش بلغور بدون گوشت نیز به موادی مانند بلغور جو، نخود، عدس، لوبیا چیتی، برنج، پیاز، سیر، سبزی آش و کشک نیاز است.

هیجان‌انگیزترین آش‌های کرمانشاه که باید خورد!

برای تزئینات آش بلغور می‌توان از کشک محلی، نعنا داغ، پیازداغ، سیر داغ و کوفته ریزه استفاده کرد که علاوه بر زیباتر کردن چهره غذا طعم فوق‌العاده‌ای به آن می‌بخشند و در کنار هم ترکیب فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کنند. آش بلغور معمولا برای صرف در وقت ناهار یا عصرانه آماده می‌شود و به دلیل وجود مواد مغذی نظیر حبوبات، سبزیجات و گوشت در آن، ارزش غذایی بالایی دارد. برای جلوگیری از نفخ لازم است حبوبات مورداستفاده در آش بلغور را از شب قبل از پخت غذا خیس کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید