غذاهای محلی کرمانشاه خوشمزه و خوش بو هستند به همین جهت با ما همراه باشید و درباره خوش‌عطرترین پلوهای کرمانشاه بدانید.

خوش‌عطرترین پلوهای کرمانشاه

سلام نو _ سرویس گردشگری: مطمئنا غذاهای خوشمزه و خوش‌رنگ و لعاب کرمانشاهی یک از بهترین و خوشمزه‌ترین خاطراتی خواهد بود که در ذهن همه مسافران دیار خوش نیشان (دیار خوش نشین‌ها به گویش محلی) نقش می‌بندد. غذاهای محلی کرمانشاه تنوع بالایی دارد و هر مسافری را برای چشیدن و میل کردن آنها به هوس می‌اندازد. در ادامه به تعدادی از پلوهای خوش عطر و طعم کرمانشاه می‌پردازیم.

چند پلو خوش بوی کرمانشاه

چلو گوشت کرمانشاهی

چلو گوشت، یکی از جمله غذاهای معروف ایرانی است که در هر شهری با سبک و سیاقی مختلف طبخ می‌شود. مردم استان کرمانشاه، این غذای عالی و لذیذ را به‌عنوان غذای بومی و سنتی سرزمین خود می‌شناسند. البته باید بدانید که چلوگوشت، یکی از غذاهای سنتی استان سمنان نیز به شمار می‌آید. برای تهیه‌ چلو گوشت مخصوص کرمانشاهی به برنج، روغن زیتون، نمک، گوشت ماهیچه، پیاز، برگ بو، چوب دارچین، زنجبیل، تخم گشنیز، هل، گلپر، زردچوبه، فلفل سیاه و زرشک و البته روغن مخصوص کرمانشاهی نیاز دارید. چلو گوشت در میان عشایر و شهرهای اطراف کرمانشاه از غذاهای رسمی محسوب می‌شود.

خوش‌عطرترین پلوهای کرمانشاه

چلو گوشت کرمانشاهی را معمولا با برنج سفید سرو می‌کنند؛ اما شما می‌توانید آن را با برنج زعفرانی هم سرو کنید. برنج را می‌توان به‌صورت آبکش نیز درست کرد. شما می‌توانید در ابتدا گوشت را در روغن تفت دهید و سپس آن را بپزید.

والک پلو

والک یا کول گیاهی وحشی و خودرو است که در فصل بهار در دامنه کوه‌های زاگرس رشد می‌کند. مردم والک را با عنوان سیر کوهی یا تره کوهی می‌شناسند. با این سبزی وحشی نوعی پلو خوشمزه درست به اسم والک پلو می‌پزند. به این صورت که:

برنج را به مدت ۱ تا ۲ ساعت داخل آب خیس می‌کنیم بعد والک‌های شسته و تمیز شده را خرد می‌کنیم. در ادامه قابلمه‌ای را تا نیمه از آب پر کرده و روی اجاق گاز می‌گذاریم، پس از جوش آمدن آب کمی نمک اضافه کرده و برنج را داخل قابلمه می‌ریزیم. بعد از اینکه برنج نیم‌پز شد والک‌های خرد شده را درون قابلمه می‌ریزیم و ۵ دقیقه منتظر می‌مانیم که والک به همراه برنج بجوشد و بعد برنج را آبکش می‌کنیم.

خوش‌عطرترین پلوهای کرمانشاه

پلوهای خوشمزه و خوش عطر کرمانشاه

ونوشک پلو

ونوشک یا پسته کوهی میوه درختی است که در این منطقه وجود دارد. برای تهیه ونوشک پلو نیاز به ونوشک تازه، برنج، گوشت چرخ کرده، رب گوجه فرنگی و زعفران است. طعم این غذا بسیار لذیذ است و یکی از غذاهای پرطرفدار کرمانشاهی است.

شما می‌توانید برنج را به‌جای آبکش کردن به‌صورت کته درست کنید. به‌جای گوشت چرخ‌کرده می‌توان از گوشت قلقلی شده یا گوشت قیمه شده نیز استفاده کرد. فقط از قبل گوشت را با پیاز بپزید. برای خوشمزه‌تر شدن ونوشک پلو، پس از دم کشیدن، روی آن روغن حیوانی بریزید. در صورت تمایل، رب گوجه فرنگی را از طرز تهیه حذف کنید و زعفران بیشتری به غذا بیفزایید. میوه ونوشک را در فصل بهار خریداری کنید و پس از پاک کردن و شستن در فریزر نگهداری کنید یا میوه آن را خشک کنید تا بتوان در بقیه فصول سال نیز از آن استفاده کرد.

سیب پلو کرمانشاهی

سیب‌زمینی در زبان کردی با نام «سیب» شناخته می‌شود. سیب پلو، یکی از غذاهای محلی و لذیذ کرمانشاهی است که با مرغ، سیب‌زمینی، برنج، پیاز، شوید، زعفران، کره و کشمش درست می‌شود.

خوش‌عطرترین پلوهای کرمانشاه

شما می‌توانید با طبخ این غذای اصیل کرمانشاهی در منزل، طعم یک غذای متفاوت را بچشید. اگر در زمان خیس کردن برنج، به آن نمک نزدید، در زمان ریختن آن در آب جوش، نمک را به مقدار لازم به آب اضافه کنید. برای تزئین می‌توان از چند شاخه کوچک شوید (شبت) تازه استفاده کرد. مقدار آب لازم برای دم کردن برنج ایرانی، سه پیمانه و برای برنج دانه بلند خارجی، ۳٫۵ پیمانه است. در صورت تمایل می‌توانید به‌جای مرغ، سیب پلو را با جوجه حلزونی سرو کنید.

نخود پلو

نخود پلو، با برنج، نخود سبز، گوشت گوسفندی، پیاز و رب گوجه فرنگی درست می‌شود و یکی از غذاهای محلی استان کرمانشاه به شمار می‌آید.

رشته پلو کرمانشاهی

رشته پلو، یکی از انواع پلوی ایرانی است که در استان کرمانشاه نیز از طرفداران زیادی برخوردار است و معمولا در شب سال نو، همراه با گوشت ماهیچه گوسفندی یا مرغ سرو می‌شود. برنج را از شب قبل با آب ولرم و نمک خیس کنید. سپس آب آن را خالی کنید و برنج را در یک قابلمه آب جوش بریزید.

خوش‌عطرترین پلوهای کرمانشاه

پس از حدود پنج دقیقه و نیم‌پز شدن برنج، رشته پلویی را به آن بیفزایید. پس از نرم شدن رشته، برنج را آبکش کنید. ته قابلمه، یک سوم پیمانه آب و ۱۰۰ گرم روغن بریزید. سپس رشته پلو را با دارچین در قابلمه بریزید و آن را دم‌ کنید. کشمش و خرما را با روغن سرخ کنید و مراقب باشید که زیاد سرخ نشوند. سپس یک قاشق سوپ‌خوری پیاز داغ را به کشمش اضافه کنید. بخشی از پلوی دم کشیده را با زعفران دم‌کرده مخلوط کنید. برای سرو، رشته پلو را در دیس بکشید و روی آن روغن کرمانشاهی یا کره بریزید. رشته پلو را با کشمش و خرمای سرخ شده و برنج زعفرانی تزئین کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۵دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    3 1
    ان‌شاءالله پروردگارم شمارویاری کنه آمین یارب العالمین ان‌شاءالله وتوکلت علی الله... (عالی بود) احسنت
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    1 1
    رشته پلو با زیره خوش عطر میشه من همیشه از زیره استفاده می کنم
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    0 0
    رشته پلو با زبان خیلی خوشمزه تره کرمانشاهی اصبل این طوری درست میکنه اطراف مثل اسلام آباد قصر شیرین و جوانرود وپاوه با گوشت چرخ کرده درستومیکنن در ضمن برای ونوشک پلو چون کمی ترشه یاید از شکر به مقدار کن و دارچین استفاده کر
  • سیّدمحمّدزعفرانچی IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
    0 0
    به به

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید