بررسی روند معاملات امروز بازار سرمایه نشان‌ می دهد که شرایط معاملاتی، دوشنبه کمی بهتر از دو روز ابتدایی هفته پیش رود.

پیش بینی بورس برای فردا دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، در پایان جریان دادوستدهای تالار شیشه‌ای بورس تهران در روز یکشنبه نماگر اصلی رنگ سرخ به خود گرفت. شاخص کل به واسطه افت ۰.۲۸ درصدی، ۴ هزار و ۶۵۲ واحد کاهش یافت و در ارتفاع یک میلیون و ۶۵۲ هزار و ۹۲۳ واحد قرار گرفت.

در آن سوی بازار شاخص کل هم‌وزن که نماینده یکسان تمام نمادهای فعال معاملاتی بازار است نیز همسو با نماگر اصلی، به سمت منفی دامنه نوسان حرکت کرد.

در پایان معاملات، نماگر هم‌وزن با کاهش ۲ هزار و ۱۸ واحدی مواجه شد. این افت باعث شد تا شاخص کل هم‌وزن در ایستگاه ۵۱۹ هزار و ۹۳۸ واحدی قرار گیرد.

ارزش معاملات خرد

ارزش معاملات خرد (سهام + حق تقدم‌ها) در محدوده ۸ هزار و ۵۷ میلیارد تومانی قرار گرفت تا همچنان ارزش معاملات در سطح بالایی در بورس تهران دنبال شود.

از سوی دیگر حجم معاملات نیز با ثبت رقم ۱۶ میلیارد و ۱۲۰ میلیون برگه سهم نشان داد معاملات با حجم بالایی در بازار سرمایه بین اهالی بازار دنبال می‌شود.

بررسی ورود و خروج پول حقیقی

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج سرمایه این افراد از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه، خبر از خروج ۴۲۳ میلیارد تومانی پول از بورس می‌دهد.

نقشه بورس تهران با حضور ۳۰۱ نماد سبز و ۳۲۹ نماد منفی نمایان‌گر غلبه فروشندگان در بازار بود. ارزش دلاری بازار سرمایه ایران در پایان معاملات روز یکشنبه معادل ۲۷۵ میلیارد دلار شد.

اصلاح خودخواسته یا پایان روند صعودی؟

شرایط نوسانی معاملات بازار سرمایه به گونه‌ای است که معامله‌گران کوتاه‌‎مدت بازار سعی در کسب سودهای کوچک داشتند و ترس ادامه اصلاح باعث خروج سرمایه این دسته از فعالان بازار سرمایه از جمع سهامداران شد. از سوی دیگر اما سرمایه‌گذاران با تکیه بر شرایط مطلوب گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها به آینده بازار خوشبین‌ هستند.

از سوی دیگر براساس نامه رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، از بهمن ماه سال جاری شکر دو نرخی شده است و دیگر خبری از تعیین نرخ مصوب برای مصرف کنندگان عمده نخواهد بود.

بدین ترتیب نرخ شکر برای مصرف کنندگان عمده و خرد از هم جدا خواهد شد و مصرف کنندگان عمده باید شکر مورد نیاز خود را در سامانه بازارگاه به نرخ توافقی از تولیدکنندگان خریداری کنند.

به همین واسطه می‌توان انتظار داشت که میانگین نرخ فروش تولیدکنندگان با افزایش مواجه شود و همچنین شاهد بهبود حاشیه سود آن‌ها نیز باشیم. بنابراین می‌توان شاهد افزایش تقاضا در گروه قند و شکر که نمادهایی چون قصفها، قچار، قثابت، قنیشا، قجام و قشیرین و قشیر را داراست، باشیم.

مسیر جدا شده بورس از دلار؟

نرخ دلار از پایان هفته گذشته با تصویب قطعنامه پارلمان اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران، موج صعودی جدیدی را آغاز کرد. همچنین از سوی دیگر تلاش ایالات متحده آمریکا برای بستن مسیر تبادل دلار میان ایران و عراق جهش نرخ دلار را در پی داشت. این جهش به دنباله انتظارات جمعی مبنی بر کاهش ورود دلار به کشور از طریق عراق و تبعا پیش بینی کاهش عرضه در بازار رخ داد.

برای پیش بینی بورس باید تحولات سامانه نیما را به دقت زیر نظر داشت. تقریبا سه هفته پیش، فرزین، رئیس بانک مرکزی، بلافاصله پس از انتصاب، اعلام کرد دلار در سامانه نیما با نرخ ثابت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان معامله خواهد شد و همه متقاضیان واردات کالاهای اساسی، مواد اولیه و تجهیزات می توانند ارز مورد نیاز خود را با این نرخ تامین کنند.

سیاست سرکوب نرخ ارز در سامانه نیما در شرایطی اتخاذ شد که نرخ دلار در بازار آزاد در آن زمان به ۴۴ هزار تومان رسیده بود. حال پس از گذشت تقریبا سه هفته نرخ دلار در بازار آزاد گامی فراتر از این قیمت‌ها برداشته است و فاصله میان نرخ ارز آزاد و دلار نیمایی به بیش از ۵۸ درصد رسیده‌ است.

به نظر می‌رسد جیب بانک مرکزی، پاسخگوی افزایش تقاضای ایجاد شده در جواب به ارزان فروشی دلار نباشد. در حالی که میانگین حجم مبادله دلار در سامانه نیما پیش از این حدود ۱۵۰ میلیون دلار بود، حال به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است و در مقابل دست عرضه‌کننده خالی شده است.

تجربه دلار ۱۲۲۶ تومانی و دلار جهانگیری که هرکدام در کنار رانت‌زایی و زیان گسترده، تاریخ مصرف داشتند نشان می‌دهد دلار فرزین نیز محکوم به شکست است. در صورت حذف دلار فرزین انتظارات برای نزدیک شدن مجدد نرخ دلار نیما به دلار آزاد افزایش می‌یابد و می‌توان انتظار رشد بازار سرمایه را داشت.

پیش بینی بورس فردا

بررسی روند معاملات امروز بازار سرمایه نشان‌دهنده افزایش سطح تقاضا در ساعات پایانی بازار است. بنابراین انتظار می‌رود شرایط معاملاتی، دوشنبه کمی بهتر از دو روز ابتدایی هفته پیش رود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید