کرمانشاه غذاهای محلی متعددی دارد، در این بین با ما همراه باشید تا بدانیم بهترین خورش‌ها کرمانشاه چیست.

بهترین خورش‌ها کرمانشاه چیست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: سفره دیگری که عطر غذاهای خوشمزه‌اش مشاممان را نوازش می‌دهد، از سمت خطه خونگرم و مهمان‌نواز مردم کرمانشاه می‌گذرد. در ادامه سری به غذاهای خوشمزه و رنگین با عطر و طعم کرمانشاه میزنیم. احتمالاً شما هم تا نام کرمانشاه به گوشتان می‌رسد، یاد طاق و کتیبه بیستون و شیرینی‌های خوشمزه کرمانشاهی می‌افتید. اما در کنار تمام این مواردی که کرمانشاه را با آن به خاطر می‌آوریم، جای خالی غذاهای رنگینی احساس می‌شود که کمتر از آن صحبت شده است. غذاهایی نظیر خوش‌های درجه یک که خوردن هر یک سبب می‌شود خاطره‌ای بی‌نظیر از کرمانشاه به یاد داشته باشیم.

خوش‌های کرمانشاه بهترین انتخاب برای هر مسافر

خورش خلال کرمانشاه

خورش خلال بادام، یکی از غذاهای سنتی، لذیذ و مجلسی استان کرمانشاه است که برخی آن را به‌عنوان بهترین خورش ایرانی می‌شناسند. این خورش خوشمزه متشکل از گوشت گوسفندی به‌همراه خلال بادام، زرشک سیاه، هل، دارچین، گلاب، زعفران، رب گوجه فرنگی و لیمو امانی است. کرمانشاهی‌ها معمولا خورش خلال بادام را در مجالس رسمی همچون عروسی و عزا یا ایام محرم سرو می‌کنند.

بهترین خورش‌ها کرمانشاه چیست؟

گوشت استفاده شده در خورش خلال، گوشت گوسفند یا گوساله است؛ اما در برخی از طرز تهیه‌ها از گوشت سفید مانند گوشت مرغ یا بوقلمون نیز برای تهیه این خورش استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین مواد اولیه خورش خلال بادام کرمانشاهی، روغن حیوانی یا روغن کرمانشاهی است که طعم و عطر بی‌نظیری به این غذا هدیه می‌کند. این خورش مانند دیگر خورش‌های ایرانی با برنج سرو شده و همراه با سبزی خوردن، انواع ترشی و سالاد شیرازی به سر سفره آورده می‌شود.

خورش پسته کوهی با مرغ

یکی از خورش‌های اصیل ایرانی که اصالت آن مربوط به کرمانشاه است، خورش پسته کوهی نام دارد. طعم و خاصیت این خورش بی‌نظیر است. رنگ آن همچون رنگ پسته، سبز تیره است و برای تقویت اعصاب، رفع سردرد، تقویت قوت بدن و درمان بسیاری از بیماری‌ها این خورش راه علاج است.

خورش پسته کوهی یکی از خورش‌های اصیل ایرانی است که اصالت آن به استان کرمانشاه برمی‌شود. پسته کوهی، ونوشک یا بنه، مهم‌ترین ماده تشکیل‌دهنده این خورش است که با طعم بی‌نظیر و خواص بی‌شمار خود، شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

بهترین خورش‌ها کرمانشاه چیست؟

رنگ پسته کوهی تازه، سبز تیره و شکل آن، دایره‌ای است و از نظر خواص می‌توان آن را با پسته معمولی مقایسه کرد. تقویت اعصاب، رفع سردرد، تقویت قوای بدن، مسکن دردهای کمر، تقویت استخوان‌ها، جلوگیری از پوکی استخوان و درمان کم‍خونی از جمله فواید ونوشک هستند. ونوشک، منبع غنی ویتامین‌های A، B و D است.

خورش ونوشک معمولا با گوشت قرمز درست می‌شود؛ اما شما می‌توانید از گوشت سفید نیز برای تهیه این خورش اصیل ایرانی استفاده کنید یا آن را به‌طور کاملا گیاهی و بدون گوشت درست کنید. از ونوشک برای خوش‌طعم کردن ماست و دوغ نیز استفاده می‌شود.

خورش ونوشک با گوشت

گیاه ونوشک یا پسته کوهی بیشتر در استان کرمانشاه رشد می‌کند و میوه‌های سفت و قرمز رنگی دارد که پس از رسیدن، قهوه‌ای رنگ می‌شوند. از میوه ونوشک که شباهت زیادی به نخود فرنگی دارد، به‌عنوان چاشنی، تهیه خورش و ترشی نیز استفاده می‌شود. اگر از طعم میوه ونوشک به‌صورت خام خوشتان نمی‌آید، آن را بجوشانید و جوشانده آن را برای رفع بیماری‌های گوارشی و هضم بهتر غذا میل کنید. خورش ونوشک با ونوشک، گوشت گوسفندی، پیاز، گوجه فرنگی، رب و زعفران درست شده و با برنج سرو می‌شود.

بهترین خورش‌ها کرمانشاه چیست؟

چند خورش کرمانشاهی خوشمزه

خورش‌ کنگر

خورش کنگر در کرمانشاه طرفداران زیادی دارد. کنگر گیاه بهاری و سرشار از ویتامین است که با استفاده از ساقه آن، خورشی ترش و خوشمزه درست می‌کنند. روی ساقه کنگر خارهای ریز و درشتی وجود دارد که قبل از مصرف آن‌ها را پاک کرده و تفت می‌دهند. در مرحله بعدی کنگرها با گوشت، پیاز، ادویه و سبزی‌های دیگر پخته می‌شوند و در نهایت مقداری ساقه ریواس به خورش اضافه می‌شود تا کمی طعم ترش و ملس بگیرد

بهترین گوشت گوسفندی برای خورش کنگر، گوشت گوسفند نر جوان یا شیشک است. البته برخی از گوشت گوساله نیز برای طبخ این خورش استفاده می‌کنند. گوشت بره، گوساله شیری، میش، بز و گاو برای خورش کنگر مناسب نیست.

برای خورش کنگر بهتر است از راسته و سپس مغز ران استفاده کنید. در ضمن، به کار بردن استخوان، به‌ویژه قلم به خورش شما مزه و لعاب بهتری می‌دهد. در برخی طرز تهیه‌ها، از سه تا چهار قاشق غذاخوری نعنا و جعفری ساطوری خرد شده تفت داده شده و پنج تا ۶ قاشق غذاخوری آب غوره استفاده کرده و رب گوجه فرنگی را از لیست مواد لازم حذف می‌کنند.

بهترین خورش‌ها کرمانشاه چیست؟

برای نگهداری کنگر در فریزر، باید آن را پس از پاک کردن با آب و کمی نمک بجوشانید. سپس آن را در آبکش بریزید تا آب آن کاملا گرفته شده و سرد شود. در ادامه آن را در کیسه فریزر بسته‌بندی کرده و در فریزر قرار دهید.

خورش سیب و آلبالو

به دلیل باغ‌های میوه و همچنین فراوانی میوه‌های فصلی در کرمانشاه غذاهای متنوعی از میوه‌ها وجود دارد و آشپزهای خوش ذوق منطقه آن‌ها را به خوبی به کار می‌برند. خورش سیب و آلبالو هم از همان دسته غذاهاست. این غذا ترکیبی از آلبالو، سیب، گوشت، پیاز و ادویه‌هاست. برای تهیه این غذا جدا کردن هسته آلبالوها و انتخاب سیب‌های سبز و سفت، اهمیت زیادی دارد

خورش کدو حلوایی

خورش یا خوراک کدو حلوایی، یکی از غذاهای محلی استان کرمانشاه است که با گوشت گوسفندی (یا گوشت مرغ)، کدو حلوایی، پیاز، رب گوجه فرنگی، غوره یا آلو درست می‌شود و معمولا آن را با برنج سرو می‌کنند. برخی افراد به‌جای غوره و آبغوره از آلو بخارا و زعفران دم‌کرده در تهیه این خورش استفاده می‌کنند.

بهترین خورش‌ها کرمانشاه چیست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید