کرمانشاه نه تنها پر از جاذبه‌های بی‌همتا گردشگری است که غذاهای بی‌نظیری نیز دارد، پس همراه باشید تا بدانیم خوشمزه‌ترین غذاهای محلی کرمانشاه چیست.

خوشمزه‌ترین غذاهای محلی کرمانشاه چیست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: غذاهای محلی و سنتی کرمانشاه با تنوعی بی‌نظیر، یکی از جاذبه‌های گردشگری این استان هستند و بازدیدکنندگان می‌توانند علاوه بر تماشای تاریخ و طبیعت فوق‌العاده منطقه، غذاهایی لذیذ و متفاوت را مزه کنند. دنده کباب، خورش خلال، کوفته‌ ریزه، سیب‌پلو، آش سورانه، آش عباسعلی، ترخینه، دست پیچ، چلو گوشت، خورشت کنگر و کوکوی پاغازه از مشهورترین غذاهای سنتی استان کرمانشاه هستند که به‌هیچ‌وجه نباید تجربه خوردن آن‌ها را در سفر به این منطقه از دست بدهید.

غذاهای محلی کرمانشاه، خوشمزه و خاص

دنده کباب کرمانشاه

دنده کباب کرمانشاه به قدری خوش‌آوازه و خوش‌طعم است که نمی‌شود فراموشش کرد؛ درست مثل کوفته تبریزی که انگار به اسم تبریز چسبیده است و فراموش نمی‌شود. برای تهیه این غذا، گوشت دنده گوسفند که با مهارت مزه‌دار شده، با تبحر خاصی به سیخ کشیده و کباب می‌شود. کباب‌پزهای حرفه‌ای معتقدند که نوع گوشت گوسفند، طعم این کباب را می‌سازد و کسانی که دنده کباب سنتی را در کنار عشایر و دامداران کرمانشاه چشیده‌اند، می‌دانند نوع گوشت چقدر در طعم این غذا تاثیر دارد. این روزها رستوران‌های خوب در کرمانشاه زیاد هستند و یکی از مکان‌های معروف برای خوردن دنده کباب، طاق بستان است.

خوشمزه‌ترین غذاهای محلی کرمانشاه چیست؟

خورش خلال کرمانشاه

اگر به مراسمی در کرمانشاه دعوت شده‌اید، آن را اصلا از دست ندهید؛ چرا که قسمت هیجان‌انگیز این مراسم، غذاهای آن است و خورش خلال بادام کرمانشاه در میان تمام خوشمزه‌ها، بدون رقیب خودنمایی می‌کند. خورش خلال با آن ظاهر زیبایش از موادی شامل خلال بادام، گوشت گوسفندی قیمه شده، زرشک سیاه، هل، گلاب و زعفران فراوان تهیه می‌شود. همچنین معمولا از روغن کرمانشاهی برای خوشرنگ‌تر و خوشمزه‌تر شدن این خورش استفاده می‌کنند که رنگ و لعابی هوس انگیز به غذا می‌دهد.

جرگ و بز

جرگ و بز را از جگر و پوست نازک روده گوسفند تهیه می‌کنند. جگر چرخ شده را با ادویه مخلوط می‌کنند و داخل فویل و یا ظرف‌های مخصوص، زیر خاکستر آتش می‌گذارند تا کاملا پخته شود. سپس این مواد را داخل پوست روده گوسفند قرار داده و روی آتش، کباب می‌کنند. آماده سازی این غذا به نوعی شبیه به طرز تهیه سوسیس سنتی ست که از این جهت به سوسیس کرمانشاهی شهرت دارد.

سیب‌ پلو

برای تهیه سیب پلو از برنج و سیب زمینی به عنوان مواد اصلی و گوشت چرخ کرده، کشمش، پیاز، زعفران، خرما و کره به عنوان تکمیل‌کننده غذا استفاده می‌شود. ترکیب این مواد به سبک آشپزهای کرمانشاهی طعم بی‌نظیری دارد مخصوصا زمانی که با روغن کرمانشاهی سرو شود.

خوشمزه‌ترین غذاهای محلی کرمانشاه چیست؟

لذیذترین و خوشمزه ترین غذاهای کرمانشاه

کوکوی پاغازه

با آغاز فصل بهار بازار فروش گیاهان محلی هم رونق می گیرد، گیاهانی با خواص دارویی فراوان که برخی از آنها به صورت خام و برخی دیگر به روش پخته در تهیه و طبخ انواع غذاهای خوشمزه مصرف می شوند.یکی از این گیاهان «پاغازه» است که مردم استان به روش های مختلف آنزا سرو می کنند، گیاهی با خواص دارویی فراوان که پای ثابت غذای سنتی «کوکوی پاغازه» است. غذایی شبیه به کوکو سبزی که برای مشکلات گوارشی و التهابات روده بسیار مفید و ارزشمند است.

البته این غذا کمتر در رستوران ها یافت می شود و معمولا در نمایشگاه هایی که در ایام نوروز برای مسافران جهت آشنایی با فرهنگ این خطه برپا می کنند، توسط بانوان هنرمند این دیار پخته شده و به گردشگران عرضه می شود. کوکوی پاغازه از مخلوط تخم‌مرغ، سیر، پیاز و ادویه‌های معطر درست می‌شود و آن را با نان سرو می‌کنند.

هلو کباب کوفته کرمانشاهی

هلو کباب یا همان کوفته سنتی کرمانشاه، از گوشت، نخود یا لپه، سیب زمینی، برگ زردآلو، کشمش، پیاز داغ، رب انار و ادویه‌های مخصوص تهیه می‌شود.

خوشمزه‌ترین غذاهای محلی کرمانشاه چیست؟

گوشت چرخ شده را با بقیه مواد ترکیب می‌کنند، آنها را به خوبی با هم ورز می‌دهند و سپس این ترکیب را به صورت گوله‌هایی به اندازه یک هلو درمی‌آورند. هلوکباب دقیقا مثل یک هلو، خوش خوراک و خوشمزه است و متناسب با ذائقه افراد، با طعم‌های شیرین، ترش و ملس سرو می‌شود.

دست پیچ کرمانشاهی

دست پیچ کرمانشاهی معروف را باید با تمرین زیاد نوع پیچیدن آن را یاد گرفت. برای پخت این غذا مخلوطی از گوشت چرخ کرده، لپه، پیاز، تخم مرغ و ادویه درست می‌کنند. بعد کمی از مواد را برداشته و با کف دست باز کرده، بین آن قیسی، گردو و پیازداغ قرار می‌دهند و با انگشتان دست مواد را می‌پیچند؛ معمولا جای انگشتان هم روی گوشت باید بماند.

آبگوشت کرمانشاهی

آبگوشت کرمانشاهی یا آبگوشت گوجه سبز غذایی متفاوت در کرمانشاه است که همانند آبگوشت ساده طبخ می شود اما به دلیل اضافه کردن گوجه سبز، طعم ترشی دارد. مواد تشکیل دهنده این آبگوشت پیاز، سیب زمینی، گوجه سبز، گوشت، حبوبات شامل نخود و لوبیا سفید، پودر سیر، نعنا خشک، لیمو عمانی و ادویه و زعفران است.

خوشمزه‌ترین غذاهای محلی کرمانشاه چیست؟

خورش ونوشک‌

ونوشک که به اسم پسته کوهی و یا بنه هم شناخته می‌شود یک گیاه دارویی و بومی کرمانشاه است که با آن پلو و خورش‌های خوشمزه‌ای طبخ می‌کنند؛ اواخر اسفند تا پایان مرداد ماه فصل برداشت این گیاه دارویی و بومی کرمانشاه است که اغلب در مناطق کوهستانی به ویژه دامنه زاگرس می‌روید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید