۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۹
کد خبر: 55414571

روسیه عرضه نفت خود را تحت تاثیر تعیین سقف قیمت کاهش داد. بنابراین به‌ نظر می‌رسد ناترازی در عرضه و تقاضا، قیمت نفت را در آینده با نوساناتی روبه‌رو کند.

قیمت نفت برنت از ۸۸ دلار گذشت

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، نفت برنت در بازار جهانی انرژی امروز روی قیمت ۸۷.۶۶ دلار ایستاد. دیروز نیز طلای سیاه، با همین نرخ در بازار در بازار قیمت‌گذاری شد. رقم فعلی نسبت به دو روز گذشته که بازار تعطیل نبود افزایش ۰.۲۲ درصدی داشت. با این حساب می‌توان گفت روند صعودی قیمت نفت آغاز شده است؟

اویل پرایس چشم‌انداز قیمت‌ها در بازار طلای سیاه را تحت تاثیر بازگشت تقاضای چین، کاهش عرضه روسیه و پایان آزادسازی منابع استراتژیک نفت ایالات متحده صعودی برآورد می‌کند.

بازگشت تقاضای چین به بازار را می‌توان به عنوان یکی از موثرترین مولفه‌ها در تعیین نرخ بازار نفت در نظر گرفت، آژانس بین‌المللی انرژی IEA، در این باره نوشت: لغو محدودیت‌های کرونایی در چین منجر به افزایش تقاضای جهانی طلای سیاه در سال ۲۰۲۳ می‌شود و باید منتظر ثبت رکورد جدید قیمتی در بازارهای جهانی بود.

استفان برنوک، تحلیلگر PVM هم در این باره می‌گوید: هیچ نهاد و واحد دیگری نقش مهم‌تری از چین در شکل دادن به قیمت نفت در ماه‌های آینده نمی‌تواند ایفا کند.

روسیه عرضه نفت را کاهش می‌دهد

همزمان با بازگشایی محدودیت‌ها در چین، روسیه عرضه نفت خود را تحت تاثیر تعیین سقف قیمت کاهش داد. بنابراین به‌ نظر می‌رسد ناترازی در عرضه و تقاضا، قیمت نفت را در آینده با نوساناتی روبه‌رو کند.

اوایل دسامبر بود که «گروه ۷» به همراه اتحادیه اروپا و استرالیا موافقت کردند که شرکت‌های بیمه، نفتکش‌ها و بروکرها، نفت روسیه را بالاتر از سقف قیمت تعیین‌شده (۶۰ دلار) نخرند. چراکه از خدمات بیمه کشتی شرکت‌های اروپایی محروم می‌شوند.

به گزارش رویترز، اجرای این سیاست از پنجم فوریه دنبال می‌شود و مکانیسم قیمت را برای فرآورده‌های نفتی اعمال می‌کند، به گفته مقام‌های خزانه‌داری آمریکا سقف قیمتی نفت روسیه با دو هدف اعمال می‌شود: نخست قطع درآمدهای نفتی مسکو با تخفیف‌های زیادی که روسیه مجبور است به هند و چین بدهد و دوم تضمین عرضه انرژی در بازارهای جهانی.

بر اساس آخرین آمار صادرات نفت روسیه در ماه دسامبر ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته و به ۷.۸ میلیون بشکه رسیده است. قاعدتا با اجرای سیاست تعیین سقف قیمت نفت روسیه و انزوای صادراتی آن بازار عرضه دچار التهاب می‌شود. بنابراین باید منتظر ماند و دید اجرای سیاست مذکور چقدر می‌تواند منجر به خیزش ارزش نفت شود؟

یک مانع بر سر افزایش قیمت نفت

پایان آزادسازی منابع استراتژیک نفت ایالات متحده به دستور جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، مزید بر علت شده است و فرضیه افزایش قیمت نفت در آینده را تقویت می‌کند. با این حساب تا این لحظه صعود قیمت طلای سیاه محتمل‌ترین فرضیه به‌ حساب می‌آید. اما در این میان از متغییرهای مانع از افزایش قیمت نفت نیز نباید غافل شد. رکود اقتصادی دنیا یکی از این موانع مهم است که از تاثیرگذاری آن نباید غافل شد.

مرکز تحقیقات اقتصادی و تجاری انگلیس، در این باره اعلام کرد ادامه مبارزه سیاست‌گذاران با تورم و افزایش نرخ بهره بانک‌های مرکزی روند رشد اقتصاد در سال دید را متوقف و دنیا را وارد رکود می‌کند. با ورود دنیا به رکود اقتصادی احتمال کاهش تقاضا وجود دارد. بنابراین باید منتظر ماند و دید واکنش متقاضیان و عرضه‌کنندگان نسبت به اتفاقات اخیر چه خواهد بود؟

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید