با اعلام ممنوعیت واردات برنج هندی، شوک جدیدی به بازار وارد شد و قیمت برنج ایرانی و خارجی افزایش یافت اما دولت ادعا می کند که نیاز داخلی کشور به وادرات برنج خارجی تامین شده است.

قیمت برنج ایرانی و خارجی گران شد / شوک دولت قیمت برنج را افزایش داد؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، تصمیم دولت مبنی بر ممنوعیت واردات برنج از هند در کمتر از دو هفته منجر به بروز شوک در بازار شد و زمینه افزایش قیمت برنج را فراهم کرد؛ طوری که در همین مدت زمان کوتاه بین ۳۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان به قیمت هر کیلو برنج ایرانی و خارجی افزوده شد.

قیمت برنج ایرانی و خارجی در حالی در روزهای پایانی سال افزایش یافت که در آذرماه سال جاری دولت اعلام کرد که برای متعادل‌سازی روابط تجاری ایران و هند واردات برنج از این کشور ممنوع خواهد شد.

اما این موضوع مورد انتقاد شدید واردکنندگان قرار گرفت و آن‌ها عنوان کردند که با توجه به روزهای پایانی سال و همچنین افزایش تقاضا برای خرید برنج خارجی، بازار داخلی همچنان به واردات برنج نیاز دارد.

در سوی مقابل دولت مدعی این بود که بخش خصوصی بالغ بر یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج وارد کشور کرده است. از این رو نیاز داخلی تا پایان سال تامین است. اما این موضوع بجد از سوی انجمن واردکنندگان برنج رد شد.

در این رابطه مسیح کشاورز، رئیس کمیسیون واردکنندگان برنج، به تجارت‌نیوز گفت: طبق پیش‌بینی‌ها باید تا پایان سال حدود ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شود.

او گفته بود که در صورت تداوم ممنوعیت ثبت سفارش برنج طی این دو ماه با گرانی و کمبود برنج مواجه خواهیم شد. با گرانی برنج خارجی شاهد آسیب به شش دهک جامعه که اغلب اقشار آسیب‌پذیر هستند، خواهیم بود که به دلیل افزایش قیمت برنج ایرانی به سمت مصرف برنج خارجی گرایش پیدا کرده‌اند.

در حالی دولت این اقدام خود را در راستای حمایت از برنج‌کاران داخلی عنوان کرده بود که حدود شش دهک جامعه دیگر قدرت خرید برنج ایرانی را ندارند و وابسته به برنج وارداتی هستند. اما در نهایت دولت ناچار شد ممنوعیت واردات برنج خارجی لغو کند.

اما به تازگی اخوان اکبری، رئیس انجمن واردکنندگان برنج، در گفتگو با ایسکانیوز گفته است با وجود لغو ممنوعیت هنوز ثبت سفارش باز نشده است.

شوک دولت به بازار برنج

اقدام دولت مبنی بر لغو واردات برنج از هند که بیش از دو هفته دوام نیاورد منجر به شوک در بازار داخل شد و زمینه افزایش قیمت برنج ایرانی و خارجی را بدون اینکه در بازار کمبودی وجود داشته باشد، فراهم آورد.

بررسی بازار نشان می‌دهد که در همین مدت زمان کوتاه ممنوعیت واردات برنج خارجی تا لغو آن، بین ۳۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان در هر کیلو به قیمت برنج‌های وارداتی و داخلی افزوده شد.

در حال حاضر قیمت برنج پاکستانی که تا پیش از این حدود ۴۳ هزار تومان در هر کیلو بود امروز به حدود ۵۰ هزار تومان نیز نزدیک شده است. قیمت برنج ایرانی از جمله برنج هاشمی که ۱۰۵ هزار تومان در هر کیلو بود اکنون به بیش از ۱۱۰ هزار تومان رسیده است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید