کرمان پر از خوراکی‌های درجه یک محلی است، با ما همراه باشید و درباره بهترین نان و شیرینی‌های محلی کرمان بیشتر بدانید.

بهترین نان و شیرینی‌های محلی کرمان

سلام نو _ سرویس گردشگری: از غذاهای محلی کرمان که بگذریم، به خوشمزه‌ترین میان‌وعده‌های این شهر می‌رسیم. شهرت شیرینی‌های کرمان به اندازه‌ای است که بسیاری از مسافران آن را به عنوان سوغات برای عزیزان خود می‌برند. البته برخی از شیرینی‌ها را نمی‌توان به عنوان سوغات برد. همین موضوع به تنهایی می‌تواند بهترین دلیل را برای مسافرت و بازدید از کرمان به شما بدهد.

نان‌های محلی خوشمزه کرمانی

چنگ مال خرما

چنگ مال خرما یک میان وعده یا پیش‌غذای سنتی کرمانی است که طرز تهیه بسیار ساده ای دارد و به سرعت در خانه آماده می‌شود. چنگ مال خرما معمولا همراه با چای سرو می‌شود و می‌تواند یک میان وعده سالم و مقوی برای دانش‌آموزان باشد. خرما یک ماده غذایی پرخاصیت و بسیار مفید است. از فواید بی‌شمار خرما می‌توان به بهبود دستگاه گوارشی و تضمین سلامت آن، کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، تسکین درد و کمک به تورم، کارکرد بهتر مغز، یادآوری سریع‌تر و دقیق‌تر خاطرات، افزایش سطوح انرژی بدن، حفظ سلامت چشم‌ها در طول زندگی و محافظت از مشکل شب کوری اشاره کرد.

بهترین نان و شیرینی‌های محلی کرمان

چنگ مال خرما را می‌توان تا ۱۰ روز در یخچال نگهداری کرد. به‌جای روغن حیوانی می‌توان از کره گیاهی استفاده کرد. نسبت مواد با توجه به ذائقه شما قابل تغییر است.

روغن جوشی کرمان

روغن جوشی کرمان، یک نوع نان محلی و خوشمزه است که با آرد، خمیر مایه، نمک، زردچوبه، جوش شیرین و تخمی (شنبلیله، خشخاش، زیره، گل خشت، سیاه‌دانه و گشنیز) درست می‌شود. روغن جوشی کرمان معمولا همراه با حلوا به‌عنوان خیرات در آرامستان‌ها در استان کرمان پخش می‌شود.

شیرینی‌های بی‌نظیر کرمان

حلوای پسته

پسته به تنهایی می‌تواند یک میان‌وعده خوش طعم و مقوی باشد؛ اما زمانی که به حلوای پسته تبدیل می‌شود، مزه آن با شیرینی شکر و عطر هل و زعفران ترکیب می‌شود و طعم بی‌نظیری را ایجاد می‌کند. حلوای پسته جزو شیرینی‌های سنتی کرمان است که در خانه هم می‌توانید آن را درست کنید. اما از آنجایی که شیرینی‌پزان حرفه‌ای کرمان در زمینه پخت این شیرینی تخصص دارند، می‌توانند حلوای پسته با بهترین طعم را به شما ارائه دهند. حرفه‌ای بودن آشپزان و شیرینی‌پزان کرمانی از دیگر دلایلی است که می‌گویم بهتر است شیرینی‌ها و غذاهای محلی کرمان را تنها در این شهر میل کنید.

بهترین نان و شیرینی‌های محلی کرمان

برای تهیه حلوای پسته به آرد، پسته، کره، شکر، زعفران، هل، گل سرخ و گلاب نیاز است. البته عرقیات گیاهی مختلفی برای تهیه حلوای پسته استفاده می‌شود و همین موضوع طعم متفاوتی برای حلواهای مختلف ایجاد می‌کند.

کماچ سهن

کماچ یا کماج سهن کرمان در مناسبت‌های مختلفی چون اعیاد، مراسم‌ها و جشن‌ها و… در سفره کرمانی‌ها دیده می‌شود. وجود مغزیجات در کماچ آن را به یک میان‌وعده مفید برای بچه‌ها تبدیل کرده است. در ترکیبات این شیرینی مواد مختلفی چون آرد جوانه گندم یا سهن، آرد گندم، مایه خمیر، شکر، ادویه مخصوص کماچ (زیره سبز، بادیان، سیاه دانه، زردچوبه، گل خشت)، روغن محلی یا کره، خرمای له شده و گردوی آسیاب شده وجود دارد. تهیه کماچ سهن به مهارت خاصی نیاز دارد و اگر قصد دارید خودتان در خانه این شیرینی را درست کنید، باید چند بار تمرین داشته باشید.

کماچ سهن تقریبا در تمام شیرینی‌فروشی‌ها و سوغات‌فروشی‌های کرمان دیده می‌شود و یک میان وعده مقوی برای زمانی است که در حال قدم زدن در میان جاذبه‌های گردشگری کرمان هستید.

بهترین نان و شیرینی‌های محلی کرمان

کلمپه

کلمپه جزو شیرینی‌های خشک کرمان است. کلمپه در مسیر برگشت فاسد نمی‌شود و اگر در معرض هوا قرار نگیرد، تازه می‌ماند. این ویژگی‌ها کلمپه را به یک سوغات عالی از سفر کرمان تبدیل می‌کند. کلمپه کرمان شیرینی است که داخل آن با خرما، روغن محلی و گلاب پر می‌شود و خود شیرینی را نیز با استفاده از آرد، زرده تخم مرغ، شیر، بکینگ پودر و روغن جامد تهیه می‌کنند.

قطاب

اصل شیرینی قطاب به یزد بازمی‌گردد. اما همانطور که پیش از این گفتیم، نزدیکی کرمان و یزد باعث شده است که فرهنگ غذایی مشابهی داشته باشند و بسیاری از شیرینی‌ها و غذاهای محلی کرمان در یزد هم طبخ شود. البته مواد اولیه و روش تهیه قطاب کرمان با شیرینی یزدی متفاوت است.

برای تهیه قطاب به ماست شیرین، آرد، روغن مایع، پودر قند، پودر پسته یا بادام یا نارگیل، گردوی آسیاب شده، شکر، هل و دارچین نیاز است. قطاب کرمان به شیوه‌ای خاص پیچیده و سپس در روغن فراوان سرخ می‌شود. بعد از سرخ شدن، شیرینی‌ها را در پودر قند می‌غلتانند و آن را با پودر پسته یا نارگیل تزئین می‌کنند.

بهترین نان و شیرینی‌های محلی کرمان

دسرهای درجه یک کرمان

آب روغنو

آب روغنو، یک دسر لذیذ کرمانی است که شباهت بسیاری به کاچی دارد. کاچی، یکی از دسرهای قدیمی ایرانی با قدمت چند صد ساله است که از گذشته تاکنون، نقش مهمی را در سلامتی و تقویت جسم و روح ایفا می‌کرده است. این دسر مقوی و انرژیزا، به رفع کم‌خونی، نیروی از دست رفته و بسیاری از ناتوانی‌های بدن کمک می‌کند. آب روغنو با روغن حیوانی، آرد برنج، نبات، گل گاو زبان، بابونه، چهار زیره کرمانی، مغز بادام، پسته، فندق، گردو و هسته هلو خرد شده و پودر نارگیل درست می‌شود.

فالوده کرمانی

فالوده در تمام شهرهای ایران وجود دارد؛ اما فالوده برخی از شهرها مانند یزد، شیراز و کرمان مشهور است. مشهورترین فالوده در ایران، فالوده شیراز است؛ اما امتحان فالوده کرمانی نیز خالی از لطف نیست. این نوع فالوده رشته‌ای نیست و به شکل گوی تهیه می‌شود و در شیره آن علاوه بر شکر و آب، عرق نعنا یا گلاب نیز وجود دارد. همچنین برخی از افراد بنا به سلیقه خود در ظرف فالوده از دانه‌هایی چون تخم شربتی یا خاکشیر نیز استفاده می‌کنند.

بهترین نان و شیرینی‌های محلی کرمان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید