غذاهای محلی کرمان فوق‌العاده خوشمزه هستند، در همین راستا با ما همراه باشید و درباره ۵ تا از بهترین غذاهای محلی کرمان بیشتر بدانید.

۵ تا از بهترین غذاهای محلی کرمان

سلام نو _ سرویس گردشگری: زمانی که صحبت از کرمان می‌شود؛ اولین چیزی که به آن فکر می‌کنم شیرینی‌های خوش طعم این شهر است و بعد از آن‌ هم به یاد غذاهای محلی کرمان می‌افتم. اگر فصل بهار یا پاییز که هوا کمی خنک‌تر است را برای مسافرت به کرمان انتخاب کنید، یک مسافرت تمام و کمال را تجربه خواهید کرد. در این شهر هم بناهای تاریخی و گردشگری زیادی وجود دارد و هم تنوع غذاها و شیرینی‌های محلی آن به اندازه‌ای است که می‌توانید در تمام روزهای مسافرتتان وعده منحصربه‌فردی نوش جان کنید. بعضی از غذاهای سنتی کرمان در تمام ایران مشهور هستند و سرو می‌شوند؛ حتی ممکن است شما هم این غذاها در خانه خود میل کنید. در ادامه به تعدادی از بهترین غذاهای محلی کرمان می‌پردازیم.

خوشمزه‌ترین و بهترین غذاهای محلی کرمان

آبگوشت بزقرمه

بدون تعارف آبگوشت بزقرمه یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی کرمان است. بزقرمه در کرمان، شهربابک، ماهان، رفسنجان و انار طرفداران خیلی زیادی دارد. بزقرمه از دو کلمه بز و قرمه تشکیل شده است. قرمه کردن کاری است که در زمان‌های قدیم در استان کرمان خیلی رواج داشت؛ چراکه خبری از یخچال و فریزر برای نگهداری مواد فاسدشدنی نبود.

۵ تا از بهترین غذاهای محلی کرمان

حتی امروزه هم در شهرهای جنوب استان کرمان مردم از این روش استفاده می‌کنند تا موادی مثل گوشت را برای مدت‌زمان طولانی نگه دارند. آن‌ها بعد از قربانی کردن گوسفند باید گوشت آن را تکه‌تکه کنند و داخل یک دیگ همراه با آب و مقداری نمک بپزند. بعدازاینکه آب گوشت گرفته شد و روغن آن خارج شد تکه‌های گوشت را داخل شکمبه تمیز شده گوسفند می‌ریزند و آن‌ها را در جاهای خنک نگهداری می‌کنند.

برای تهیه آبگوشت بزقرمه باید گوشت (ترجیحا گوشت بزغاله همراه با استخوان) را همراه با پیاز به‌خوبی تفت بدهید و به آن نخود، سیر، زردچوبه و فلفل اضافه کنید. سپس به اندازه‌ای آب داخل ظرف بریزید تا مطمئن باشید که بعد از حدود ۳ ساعت همه مواد به‌خوبی پخته باشند. بعد از پخته شدن مواد داخل دیگ باید مقداری کشک و نمک اضافه کنید و حرارت را خیلی کم کنید تا طعم کشک با بقیه مواد به‌خوبی ترکیب شود. بعد از آماده شدن بزقرمه می‌توانید آن را با نان تافتون محلی کرمان و مقداری سیرداغ نوش جان کنید.

۵ تا از بهترین غذاهای محلی کرمان

زیره پلو

ضرب‌المثل «زیره به کرمان بردن» به خوبی نشان می‌دهد که زیره به نام کرمان خورده است! زیره کرمان شهرت بسیاری دارد و معمولا در ترکیبات تمام غذاهای سنتی کرمان دیده می‌شود. البته همه افراد بخاطر طعم خاص این ادویه به آن علاقه ندارند؛ به همین دلیل ممکن است در طبخ برخی از غذاهای کرمانی، این ادویه حذف شود. اما زیره پلو همیشه این ادویه دارد و جزو اصیل‌ترین غذاهای محلی کرمان است.

زیره پلو را می‌توان با گوشت گوسفند یا مرغ و حتی بدون گوشت سرو کرد. زیره‌پلو مانند برنج معمولی پخته می‌شود؛ اما در مرحله دم گذاشتن به آن زیره سبز یا سیاه اضافه می‌شود. در کنار آن نیز خوراک گوشت یا مرغ قرار می‌گیرد. البته ممکن است خورش‌های دیگری نیز با این نوع برنج سرو شود.

غذاهای ساده و لذیذ کرمان

آش رشته کرمان

آش رشته، مشهورترین آش ایرانی است که در هر استانی به شیوه‌ای متفاوت طبخ می‌شود. این آش در کرمان با کوفته ریزه گوشت چرخ‌کرده درست می‌شود و معمولا آن را با سرکه یا شربت سکنجبین سرو می‌کنند.

۵ تا از بهترین غذاهای محلی کرمان

حبوبات، سبزی آش، رشته آش، نمک، زردچوبه و فلفل از مواد تشکیل‌دهنده این آش هستند. آش رشته در کرمان با سیر داغ، نعنا داغ، کشک، خلال پسته، خلال بادام و خلال پرتقال تزئین می‌شود. اگر فراموش کردید که حبوبات را از شب قبل خیس کنید، آن‌ها را دو بار در آب بجوشانید و آب آن‌ها را خالی کنید و سپس بپزید. اگر عدس شما دیرپز است، آن را به‌همراه حبوبات در مرحله اول بپزید. کشک را قبل از استفاده حتما برای ۲۰ دقیقه بجوشانید.

خورش آلوچه

اگر عاشق طعم ترش و ملس هستید و با آلوچه یا گوجه سبز در غذا مشکلی ندارید، پس بی شک طعم خورش آلوچه برایتان لذت بخش خواهد بود. این خورش یکی از انواع خورش کرمانی است که از گوشت گوسفند، لوبیا چیتی، رب، سبزی خشک، پیاز، آلوچه، آبلیمو، ادویه و آلوچه یا گوجه سبز درست می‌شود. همین آلوچه باعث شده تا خورش خاصیت بسیار مقوی داشته باشد. به این ترتیب سرشار از بور، کلسیم و ویتامین دی است که می‌تواند به رفع یبوست و جلوگیری از پوکی استخوان کمک کند.

۵ تا از بهترین غذاهای محلی کرمان

کباب زرگری

وقتی ماهیتابه‌های تفلون و نچسب هنوز اختراع نشده بود؛ کرمانی‌ها به جای کباب تابه‌ای، کباب زرگری می‌خوردند! این عضو از لیست غذاهای محلی کرمان نیز جزو خوراک‌هایی است که با نان سرو می‌شود و هم برای وعده ناهار و هم وعده شام انتخاب مناسبی است. این غذا از خانه‌های کرمان، وارد منوی رستوران‌های این شهر هم شده است و می‌توانید در رستوران‌های سنتی کرمان کباب زرگری میل کنید.

برای تهیه این نوع کباب به گوشت چرخ‌کرده گوسفندی، پیاز، گوجه فرنگی، سیب‌زمینی و ادویه‌جات نیاز داریم. همچنین اگر در فصل گرم سال این غذا را می‌پزید، می‌توانید فلفل سبز تازه را هم به ترکیبات این غذا اضافه کنید. برخی از کرمانی‌ها کباب زرگری را با برنج و حتی زیره پلو هم سرو می‌کنند و این موضوع کاملا سلیقه‌ای است؛ اما این غذا معمولا با نان‌های سنتی ایرانی سرو می‌شود.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید