کرمان در خطه‌ای خاص و منحصربه فرد است از این جهت شک نکنید که حتی ساده‌ترین غذاهای محلی کرمان نیز بی‌نظیر و خوشمزه است.

ساده‌ترین غذاهای محلی کرمان

سلام نو _ سرویس گردشگری: اگر می‌خواهید در یکی از تاریخی‌ترین شهرهای ایران با اقلیم کویری، دلی تازه کنید و غذاهای اصیل خطه کویری را تجربه کنید، غذاهای خوشمزه کرمان را از دست ندهید. شهری که می‌تواند در کنار جاذبه‌های تاریخی و جذابی که دارد، مزه ناب غذای کرمان را زیر زبانتان باقی بگذارد. در ادامه به تعدادی از غذاهای محلی کرمان که ساده و راحت طبخ می‌شوند اما به شدت خوشمزه و لذیذ هستند می‌پردازیم.

چند غذای ساده در کرمان

اشکنه کرمانی

اشکنه غذایی است که در شهرهای مختلف ایران طبخ می‌شود و به سادگی شهرت دارد. این غذا را معمولا در وعده شام می‌خوریم. یکی از جذابیت‌های اشکنه این است که در عین سادگی، در هر شهر به سبک منحصربه‌فردی پخته می‌شود! این غذا در کرمان با سیب زمینی، تخم مرغ، رب گوجه، پیاز، ترخون خشک و سایر ادویه‌جات طبخ می‌شود. می‌توانید به ترکیبات آن زیره را هم اضافه کنید.

اشکنه جزو آن دسته از غذاهای محلی کرمان است که برای سرو آن نیازی به رستوران ندارید؛ در خانه هم می‌توانید با ترکیب مواد اولیه، اشکنه‌ای به سبک مردم کرمان بپزید. اشکنه در کرمان با نام «آب گرمو» نیز شناخته می‌شود.

ساده‌ترین غذاهای محلی کرمان

کله جوش

یکی دیگر از غذاهایی که در سراسر ایران می توان آن را با دستور پخت های مختلف یافت کله جوش است. در کله جوش کرمانی از کشک ساییده شده، سبزی خشک، نعنا، سیر و پیاز داغ استفاده می شود و با نان سرو می شود. در کنار سرو این غذای لذیذ می توانید از مغز گردو، خرما و ترب سیاه نیز استفاده نمایید.

کشک کدو

بسیاری از افراد نام کشک کدو را نشنیده‌اند؛ اما علاقه زیادی به کشک بادمجان دارند. اگر شما نیز جزو این دسته از افراد هستید، توصیه می‌کنیم به کرمان یا شیراز بروید و کشک کدو را هم امتحان کنید. احتمالا این غذا را نیز به اندازه کشک بادمجان دوست خواهید داشت. در ضمن، حتی اگر کدو سبز دوست ندارید، بهتر است یک بار کشک کدوی کرمان را امتحان کنید. این مورد از غذاهای محلی کرمان به کلی نظر شما را در باره کدو تغییر می‌دهد.

برای تهیه این غذا به کدو سبز، مغز گردو، کشک، پیاز، سیر و نعنا داغ و ادویه‌جات نیاز است. برخی از افراد به این غذا گوجه فرنگی رنده‌شده هم اضافه می‌کنند.

ساده‌ترین غذاهای محلی کرمان

کشک کدو کرمان شباهت‌هایی به کشک کدو یا کدو بره مازندران هم دارد؛ اما طعم آن‌ها باهم متفاوت است. غذاهای محلی مازندران هم جزو خوراکی‌هایی است که اشتهای سخت‌پسندترین افراد را هم تحریک می‌کند.

غذاهای ساده و خوش عطر در کرمان

کباب زرگری

وقتی ماهیتابه‌های تفلون و نچسب هنوز اختراع نشده بود؛ کرمانی‌ها به جای کباب تابه‌ای، کباب زرگری می‌خوردند! این عضو از لیست غذاهای محلی کرمان نیز جزو خوراک‌هایی است که با نان سرو می‌شود و هم برای وعده ناهار و هم وعده شام انتخاب مناسبی است. این غذا از خانه‌های کرمان، وارد منوی رستوران‌های این شهر هم شده است و می‌توانید در رستوران‌های سنتی کرمان کباب زرگری میل کنید.

برای تهیه این نوع کباب به گوشت چرخ‌کرده گوسفندی، پیاز، گوجه فرنگی، سیب‌زمینی و ادویه‌جات نیاز داریم. همچنین اگر در فصل گرم سال این غذا را می‌پزید، می‌توانید فلفل سبز تازه را هم به ترکیبات این غذا اضافه کنید. برخی از کرمانی‌ها کباب زرگری را با برنج و حتی زیره پلو هم سرو می‌کنند و این موضوع کاملا سلیقه‌ای است؛ اما این غذا معمولا با نان‌های سنتی ایرانی سرو می‌شود.

ساده‌ترین غذاهای محلی کرمان

گیپا کرمانی

این مورد از غذاهای محلی کرمان نیز جزو غذاهایی است که برخی از افراد آن را دوست دارند و برخی دیگر حتی نمی‌توانند بوی آن را تحمل کنند. این موضوع درباره تمام غذاهایی که سیرابی یا شکمبه گوسفند در آن‌ها وجود دارد، صادق است. جالب است بدانید که گیپا کرمان یا دلمه سیرابی جزو غذاهای سنتی کرمان است که در گذشته تنها اعیان این شهر آن را می‌خوردند!

برای تهیه مواد داخل شکمبه به برنج، لپه، پیاز، زعفران، زیره و سایر ادویه‌جات و گوشت چرخ کرده گوسفندی نیاز داریم. بعد از تهیه مواد گیپا، سیرابی گوسفند را با آن پر می‌کنند و سپس آن را به حالت بقچه در می‌آورند و با نخ می‌دوزند. سپس دلمه‌ها را در آب جوش می‌گذارند تا بپزد. روش پخت این غذا ساده است؛ اما برای پخت کامل شکمبه گوسفند، باید آن را حداقل ۴ ساعت روی حرارت قرار داد.

چغوک بریزو

چغوک بریزو به‌عنوان یک غذای خوشمزه با طعم متفاوت در بین اهالی استان کرمان خیلی محبوب است. تهیه این غذا بدون دردسر است و می‌توانید آن را با نان، برنج یا حتی به شکل ساندویچ مصرف کنید.

ساده‌ترین غذاهای محلی کرمان

برای تهیه چغوک بریز به گوشت چرخ‌کرده، سیب‌زمینی، پیاز و رب گوجه نیاز دارید. ابتدا باید سیب‌زمینی را همراه با نمک و زردچوبه سرخ کنید و پیازها را به‌صورت جداگانه تفت بدهید تا طلایی‌رنگ بشوند. سپس گوشت چرخ شده و رب و گوجه را به پیازها اضافه کنید و ادویه‌هایی مثل نمک، زردچوبه و فلفل را فراموش نکنید. وقتی‌که گوشت به‌خوبی پخت سیب‌زمینی‌ها را اضافه کنید و هم بزنید تا مواد مخلوط شوند. به همین سادگی غذای شما آماده است!

خورش به آلو

نوعی خورش محلی برای مردم بومی کرمانی است که از به درست می‌شود. به همین دلیل اغلب در فصل پاییز آن را می‌پزند. این غذای پرطرفدار در ماه رمضان به خصوص برای افراد دارای روده تنبل بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد. خورش به آلو را می‌توانید با گوشت ماهیچه، مغز ران، پیاز داغ، روغن مایع، شکر، آب لیمو، زعفران، ادویه و آلو بخارا درست کنید و یک طعم ملس و جذاب را تجربه کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید