کرمان غذاهای محلی خاصی دارد به همین جهت با ما همراه باشید و درباره پرطرفدارترین پلو و خورش‌های کرمان بیشتر بدانید.

پرطرفدارترین پلو و خورش‌های کرمان

سلام نو _ سرویس گردشگری: تنوع غذاهای محلی کرمان به اندازه‌ای است که افراد با هر سلیقه‌ای می‌توانند حداقل یکی از غذاهای این شهر را به لیست خوراکی‌های محبوب خود اضافه کنند. این تنوع چه در نوع غذاها (آش، خورش، خوراک و…) و چه در مواد اولیه‌ای که برای طبخ آن‌ها به کار می‌رود، دیده می‌شود. غذاهای سنتی شهرهای مختلف ایران در عین شباهت در روش پخت، طعم‌های متفاوتی دارند و این ویژگی منحصربه‌فرد آشپزی در کشور ماست. کرمان نیز از این قاعده مستثنی نیست. به همین دلیل حتی اگر نام غذایی برایتان آشناست، باز هم توصیه می‌کنیم آن را در کرمان هم بخورید. به احتمال زیاد طعم متفاوتی را تجربه خواهید کرد.در ادامه به تعدادی از پلوها و خورش‌های پرطرفدارتر در کرمان می‌پردازیم.

پلو درجه یک و پرطرفدارتر در کرمان

زیره پلو

ضرب‌المثل «زیره به کرمان بردن» به خوبی نشان می‌دهد که زیره به نام کرمان خورده است! زیره کرمان شهرت بسیاری دارد و معمولا در ترکیبات تمام غذاهای سنتی کرمان دیده می‌شود.

پرطرفدارترین پلو و خورش‌های کرمان

البته همه افراد بخاطر طعم خاص این ادویه به آن علاقه ندارند؛ به همین دلیل ممکن است در طبخ برخی از غذاهای کرمانی، این ادویه حذف شود. اما زیره پلو همیشه این ادویه دارد و جزو اصیل‌ترین غذاهای محلی کرمان است.

زیره پلو را می‌توان با گوشت گوسفند یا مرغ و حتی بدون گوشت سرو کرد. زیره‌پلو مانند برنج معمولی پخته می‌شود؛ اما در مرحله دم گذاشتن به آن زیره سبز یا سیاه اضافه می‌شود. در کنار آن نیز خوراک گوشت یا مرغ قرار می‌گیرد. البته ممکن است خورش‌های دیگری نیز با این نوع برنج سرو شود.

لپه پلو با زیره

لپه پلو با زیره، یکی از غذاهای متفاوت کرمانی است که با گوشت چرخ‌کرده، پیاز، برنج، لپه، زیره، رب گوجه‌فرنگی و ادویه درست می‌شود و طعمی جدید دارد. اگر دوست ندارید که پلوی شما طعم بسیاری از زیره را به خود بگیرد، از زیره پودر نشده استفاده کنید؛ زیرا زیره پودر شده، عطر بسیاری دارد. در صورت استفاده از زیره پودر شده، مقدار آن را خیلی کم (نصف قاشق غذاخوری) کنید؛ زیرا زیره پس آسیاب شدن، عطر بسیاری آزاد می‌کند و پلوی شما را تلخ و بدرنگ می‌کند.

پرطرفدارترین پلو و خورش‌های کرمان

لپه پلو در شکل سنتی خود با کوفته ریزه درست می‌شود؛ اما شما می‌توانید آن را با گوشت گوسفندی یا مرغ نیز سرو کنید. افزودن کمی زعفران دم‌کرده در حین دم کشیدن پلو، این غذا را خوش‌عطر و خوشمزه می‌کند. اضافه کردن رب گوجه‌فرنگی اختیاری است و می‌توان آن را از طرز تهیه حذف کرد.

خورش‌های پرطرفدار و خوشمزه کرمان

خورش آلوچه

خورش آلوچه، یکی از انواع خورش کرمانی با طعم ترش و ملس است که با گوشت گوسفند، لوبیا چیتی، رب گوجه‌فرنگی، سبزی خشک (جعفری و گشنیز)، پیاز، آلوچه، آبلیمو، و ادویه‌جات (فلفل، زردچوبه و دارچین) درست می‌شود. این خورش، یکی از غذاهای بهاری کرمان است که با آمدن آلوچه یا گوجه سبز به بازار در سفره‌های کرمانی‌ها دیده می‌شود. آلوچه خشک، سرشار از عنصر کمیاب بور، کلسیم و ویتامین D است و به همین دلیل مصرف آن به محافظت از استخوان‌ها، جلوگیری از پوکی استخوان و رفع یبوست کمک می‌کند. شما می‌توانید از ابتدا لوبیا را به‌همراه گوشت بپزید.

پرطرفدارترین پلو و خورش‌های کرمان

خورش به آلو

خورش به آلو، یک غذای محلی کرمانی است که یک نوع خورش فصلی به شمار می‌آید؛ زیرا در تهیه آن از به استفاده می‌شود که میوه‌ای پاییزی است. البته شما می‌توانید به را به‌صورت فریز شده در فریزر نگهداری کنید تا در هر زمانی از سال بتوانید این خورش را بپزید. خورش به آلو، یکی از غذاهای پرطرفدار در ماه رمضان، به‌خصوص برای افرادی است که به تنبلی روده و یبوست دچار هستند. این خورش با گوشت ماهیچه یا مغز ران، پیاز داغ، روغن مایع، شکر، آب لیمو (ترجیحا آب لیموی تازه)، زعفران، نمک، فلفل، زردچوبه و آلو بخارا و به درست می‌شود و طعمی ملس و لذیذ دارد. خورش به آلو با برنج سرو می‌شود و به شما توصیه می‌کنیم که حتما یک بار آن را امتحان کنید.

به، میوه‌ای بسیار مفید است و از خواص بی‌شمار آن می‌توان به کمک به سلامت دستگاه گوارش، سم زدایی کبد، درمان سرماخوردگی و آنفولانزا و کنترل فشار خون اشاره کرد. خورش به و آلو معمولا با گوشت گوسفندی یا گوساله درست می‌شود؛ اما برخی افراد نیز آن را با گوشت سفید مانند مرغ یا بوقلمون طبخ می‌کنند.

پرطرفدارترین پلو و خورش‌های کرمان

گیاهخواران عزیز نیز می‌توانند با حذف گوشت، یک خورش گیاهی و لذیذ کرمانی را در خانه آماده کنند. توجه داشته باشید که «به» نباید خیلی ریز خرد شود؛ زیرا به بافت نرمی دارد و خیلی زود له می‌شود و ظاهر خورش شما را خراب می‌کند. تفت دادن «به» باید به حدی باشد که فقط کمی منسجم شود و در خورش له نشود. افزودن رب گوجه‌فرنگی به این خورش، اختیاری است و شما می‌توانید آن را از طرز تهیه حذف کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید