آش از جذاب‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای محلی هر دیاری است، از این رو با ما همراه باشید و درباره محبوب‌ترین آش‌ها در کرمان بدانید.

محبوب‌ترین آش‌ها در کرمان

سلام نو _ سرویس گردشگری: آش‌ها جزو غذاهای محلی کرمان هستند که برای تمام وعده‌های غذایی مناسبند. برخی از آن‌ها را می‌توان برای صبحانه نیز میل کرد و تقریبا همه آن‌ها برای ناهار، شام، میان‌وعده و افطار و سحر ماه رمضان مناسبند. آش‌ها علاوه بر طعم خوب و سازگاری با ذائقه غذایی ما ایرانی‌ها، برای سیستم گوارشی نیز مفید هستند. در آش‌های کرمانی ترکیبات مختلفی وجود دارد و به همین دلیل این غذاها می‌توانند مورد پسند افراد با ذائقه‌های متفاوت باشند.

آش های محبوب در کرمان

آش روزه

آش روزه غذایی است که با اعتقادات مسلمانان کرمان پیوند خورده است. رسم کرمانی‌ها این است که آش روزه را در مساجد و حسینیه‌ها بپزند و بین مردم محل پخش کنند. جالب‌تر آنکه از چند روز قبل از ماه رمضان چند نفر به عنوان جارچی در کوچه‌های هر محل به راه می‌افتند و مواد اولیه مورد نیاز برای آش روزه را از همسایه‌ها می‌گیرند. نذر ترکیبات این آش در بین کرمانی‌ها رواج دارد. ترکیبات آش روزه شامل جو پوست کنده، حبوباتی چون نخود و لوبیا و عدس، سبزی آش، کشک و نعنا و پیاز داغ است.

محبوب‌ترین آش‌ها در کرمان

به اعتقاد مردم کرمان، خوردن آش روزه ثواب دارد و روزه گرفتن را برای آن‌ها آسان می‌کند. خواستگاه اصلی این مورد از غذاهای محلی کرمان و رسم‌های زیبایی که همراه آن وجود دارد، به شهر بردسیر برمی‌گردد.

آش اوماج

آش اوماج مانند چند مورد از دیگر غذاهای محلی کرمان با چند شهر دیگر در نقاط مختلف ایران، مشترک است. این غذا در کرمان با نام‌های دیگری چون آش آماج و اوماچو آش نیز شناخته می‌شود. این آش شبیه به آش شولی یزد طبخ می‌شود. یزد و کرمان دو استان همسایه هستند که فرهنگ غذایی مشابهی دارند؛ به همین دلیل بسیاری از غذاهای محلی یزد در کرمان نیز وجود دارد.

ترکیبات آش اوماج کرمانی شامل چغندر، آرد، عدس، پیاز، نعنا خشک، قره قروت یا سرکه، سبزی آش. همچنین ادویه‌های خاصی چون زیره، سیاه‌دانه، می‌تخم (تخم شوید) و کسرک (زنیان ) نیز در دستور پخت این آش وجود دارد. اوماج جزو غذاهای سنتی کرمان است که در فصل زمستان سرو می‌شود و هم برای گرم کردن بدن کاربرد دارد و هم ترکیبات آن برای تقویت سیستم ایمنی در برابر آنفولانزا و سرماخوردگی مفید است.

محبوب‌ترین آش‌ها در کرمان

آش‌های کرمانی، خوشمزه و محبوب

آش گندم شیر

آش گندم شیر، یکی از انواع مشهور و خوشمزه آش‌های کرمانی است که با گندم شیر، گوشت قرمز با استخوان، نخود، پیاز، گندم شیر، کشک سابیده ‌شده، رشته آش، نعنا داغ، سیر داغ، زردچوبه، نمک و فلفل سیاه درست می‌شود. این آش مقوی و بسیار لذیذ را می‌توان به‌عنوان ناهار، شام یا حتی پیش‌غذا سرو کرد؛ البته آش گندم شیر در کرمان به‌عنوان بخشی از سفره افطار یا سحر شناخته می‌شود، زیرا بسیار مقوی و خوش خوراک است.

مواد اولیه آش گندم شیر، یکی از غذاهای محلی و سنتی استان کرمان با سایر آش‌ها کمی متفاوت است و شما باید به‌صورت جداگانه یکی از مواد اصلی این غذا، یعنی گندم شیر محلی کرمان را آماده کنید. گندم شیر، یکی دیگر از خوراک‌های محلی مغذی و پرقوت کرمانی است که مردم کرمان هم آن را به‌صورت جداگانه می‌خورند و هم آن را به برخی از غذاها مانند آش اضافه می‌کنند. گندم شیر در واقع از مخلوط گندم و شیر با چند ادویه از جمله زعفران، زنجبیل، زیره، سیاه‌دانه، زردچوبه، فلفل سیاه و غیره درست می‌شود.

محبوب‌ترین آش‌ها در کرمان

جالب است بدانید که در گذشته برای نگهداری گندم برای مدت طولانی، گندم را پس از پوست گرفتن با آب یا شیر نیم پخت کرده و سپس خشک می‌کردند و در نهایت در هاون می‌کوبیدند تا به درشتی لپه ماش شود. گندم که در این فرآیند، تبدیل به بلغور می‌شد، دیگر نه کپک می‌زد و نه بوی رطوبت می‌گرفت. همین تکنیک در نگهداری گندم، منجر به ابداع آش گندم شیر شد. تهیه آش گندم شیر کمی زمان‌بر است، اما مطمئن باشید که به‌محض مزه‌کردن آن، لبخند رضایت بر لبانتان خواهد نشست و خستگی از تنتان در خواهد رفت.

آش رشته کرمان

آش رشته، مشهورترین آش ایرانی است که در هر استانی به شیوه‌ای متفاوت طبخ می‌شود. این آش در کرمان با کوفته ریزه گوشت چرخ‌کرده درست می‌شود و معمولا آن را با سرکه یا شربت سکنجبین سرو می‌کنند. حبوبات، سبزی آش، رشته آش، نمک، زردچوبه و فلفل از مواد تشکیل‌دهنده این آش هستند. آش رشته در کرمان با سیر داغ، نعنا داغ، کشک، خلال پسته، خلال بادام و خلال پرتقال تزئین می‌شود.

محبوب‌ترین آش‌ها در کرمان

نکات مهم برای تهیه آش رشته کرمان: اگر فراموش کردید که حبوبات را از شب قبل خیس کنید، آن‌ها را دو بار در آب بجوشانید و آب آن‌ها را خالی کنید و سپس بپزید. اگر عدس شما دیرپز است، آن را به‌همراه حبوبات در مرحله اول بپزید. کشک را قبل از استفاده حتما برای ۲۰ دقیقه بجوشانید.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    0 0
    آش شولی یا اوماجو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید