کرمان پر از تجربه‌های ناب است به همین جهت پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید و درباره خوشمزه‌ترین آبگوشت‌های کرمانی بیشتر بدانید.

خوشمزه‌ترین آبگوشت‌های کرمانی

سلام نو _ سرویس گردشگری: کرمان، یکی از پنج شهر تاریخی ایران در جنوب شرقی کشور است که با شرایط اقلیمی و کویری، یکی از بهترین مقاصد گردشگری ایران به شمار می‌آید. تجربه آرامش و سکوت کویر در کنار جاذبه‌های تاریخی و طبیعی کرمان، سفری به‌یادماندنی را در ذهن شما رقم خواهند زد که بدون شک این تجربه، بدون امتحان کردن غذاهای محلی و بومی تکیمل نخواهد شد. از همین ابتدا برویم یک دلی از عزای آبگوشت‌های بزباش کرمانی در بیاوریم. در این شهر نیز می‌توانید انواع مختلفی از آبگوشت را تجربه کنید و یادتان باشد آبگوشت‌های کرمان خیلی معروف هستند. در کنار بازدید از جاهای دیدنی کرمان نمی توان بی تفاوت از کنار غذاهای لذیذش گذشت.

آبگوشت‌های منحصر به فرد و خوشمزه در کرمان

آبگوشت بز قورمه

اینکه بز قورمه را به عنوان آبگوشت سرو کنید یا به عنوان خورش به همراه برنج بخورید، به سلیقه شما بستگی دارد. بسیاری از افراد زمانی که برای اولین باز این عضو از لیست غذاهای محلی کرمان را می‌بینند، آن را با حلیم بادمجان اشتباه می‌گیرند. این دو غذا از نظر ظاهری به هم شبیهند؛ اما هرکدام از آن‌ها طعم خاص خود را دارند.

خوشمزه‌ترین آبگوشت‌های کرمانی

آبگوشت بز قورمه با گوشت پرچرب گوسفندی تهیه می‌شود و هرچه گوشت آن تازه‌تر باشد، طعم غذا بهتر خواهد بود. سیر، پیاز، نخود و ادویه‌جات نیز دیگر ترکیبات این آبگوشت هستند. برخی از افراد باتوجه به ذائقه غذایی خود مواد دیگری چون گردو، کشک، سیب زمینی و زیره نیز به ترکیبات این غذا اضافه می‌کنند. اگر بز قورمه به عنوان خورش سرو شود، می‌توان به جای نخود از لپه در ترکیبات آن استفاده کرد.

آبگوشت زیره

در برخی از آبگوشت‌های ایرانی، خبری از نخود و لوبیا و هیچ حبوبات دیگری نیست. نام آبگوشت زیره مشخص می‌کند که جزو غذاهای محلی کرمان است و با هیچ شهر دیگری مشترک نیست. در این آبگوشت تنها گوشت پرچرب گوسفندی، پیاز، سیر، زیره، رب گوجه فرنگی و ادویه‌جات استفاده می‌شود. برخی از افراد بعد از پخت آبگوشت، برای طعم بهتر به آن سبزیجات معطر خشک مانند ترخون یا مرزه استفاده می‌کنند. از آنجایی که میزان زیره در این نوع آبگوشت زیاد است، با سلیقه تمام افراد سازگار نیست. پس اگر به زیره کرمان علاقه ندارید، بهتر است از این غذا صرف نظر کنید و به سراغ سایر غذاهای محلی کرمان بروید.

خوشمزه‌ترین آبگوشت‌های کرمانی

آبگوشت‌های خوشمزه و خوش عطر کرمانی

آبگوشت منتجنه

آبگوشت کرمانی مطنجنه، متنجنه یا متنجون، یک آبگوشت بسیار خوشمزه و محبوب در استان کرمان است که اصالت آن به رفسنجان برمی‌شود. این نوع آبگوشت به‌عنوان نذری در ایام محرم و صفر و به‌خصوص روزهای تاسوعا و عاشورا در هیئت‌های عزاداری کرمان و بم طبخ می‌شود و برخی افراد آن را با نام آبگوشت امام حسینی می‌شناسند.

وقتی نام آبگوشت به میان می‌آید، همه ما به یک مایع گوجه‌ای رنگ با تکه‌های گوشت، نخود، لوبیا و سیب‌زمینی فکر می‌کنیم؛ اما آبگوشتی که در کرمان با آن روبه‌رو می‌شوید، یک غذای متفاوت و با طعمی خاص است. آبگوشت منتجنه، یک آبگوشت ساده سنتی است که با نخود و لوبیا چیتی، گوشت گوسفندی، دنبه، سیب‌زمینی، سبزیجات معطر (شنبلیله، ترخون و جعفری)، برگه میوه‌های خشک (به، هلو و زردآلو)، پیاز، لیمو امانی، گردو و زیره و گاهی خرما درست می‌شود. این غذا با نان سرو می‌شود و طعم بسیار خوبی دارد.

با توجه به تعریف کلمه مطنجنه در لغت نامه دهخدا به نظر می‌رسد که دلیل اصلی نام‌گذاری این آبگوشت به نام مطنجنه، استفاده از گوشت گوسفند برای طبخ آن است و به احتمال زیاد، مقصود اصلی از مطنجنه، همان کلمه آبگوشت است.

خوشمزه‌ترین آبگوشت‌های کرمانی

آبگوشت منتجنه در کرمان به‌دلیل عدم استفاده از رب گوجه‌فرنگی، سبز رنگ است و بهتر است که آن را در دیگ مسی درست کنید.

آبگوشت بادمجان و کشک

آبگوشت بادمجان و کشک، یکی از غذاهای محلی و محبوب کرمان است که در استان لرستان و مرکزی نیز طبخ می‌شود. کشک ساییده، گوشت قرمز، نخود، لوبیا سفید، سیب‌زمینی، پیاز، بادمجان، چغندر، زردچوبه و فلفل از مواد اصلی تشکیل‌دهنده این آبگوشت مقوی و خوشمزه هستند که معمولا همراه با خیار و نمک سرو می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید دلیل استفاده از چغندر و خیار در آبگوشت کشک و بادمجان، متعادل کردن طبع گرم بادمجان است.

طرز تهیه آبگوشت بادمجان و کشک

مواد لازم برای چهار نفر

یک پیمانه کشک ساییده

۵۰۰ گرم گوشت چرب با استخوان

۲۰۰ گرم نخود و لوبیا سفید

یک عدد سیب‌زمینی پوست کنده

یک عدد پیاز متوسط پوست کنده و چهار قاچ شده

۸ عدد بادمجان قلمی پوست کنده و ورقه شده

یک عدد چغندر پوست کنده و ورقه شده

۴ عدد خیار پوست کنده و ساطوری خرد شده

نمک، فلفل، زردچوبه به مقدار لازم

خوشمزه‌ترین آبگوشت‌های کرمانی

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    1 1
    ولی آبگوشتهایوهمدان یه چیز دیگس اونایی که یه بار بخورند دوباره میخان امتحان کنند مخصوصا ابگوشت کلم قمری یا به نام یگش کلم سنگی امیداورم امتحان کنید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید