۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۲
کد خبر: 55414456

اصفهان زیبا فرهنگی غنی دارد و آداب و رسومی جالب، به همین دلیل با ما همراه باشید و درباره آداب و رسوم اصفهان بیشتر بدانید.

آداب و رسوم اصفهان

سلام نو _ سرویس گردشگری: بی‌شک فرهنگ بومی اصفهان نیز مانند دیگر شهرهای جهان متاثر از موقعیت جغرافیایی و تاریخ گذشته بر این شهر است. مردم این شهر چندین بار مورد تهاجم دشمنان خون‌خواری چون محمود افغان یا تیمور لنگ قرار گرفته‌اند اما هر بار با شیوه خاص خود که ناشی از فرهنگ بومی مردم اصفهان است به مقابله و دفع دشمن پرداخته‌اند. مردم اصفهان غالبا مسلمان و شیعه هستند اما این استان دارای اقلیتهای مذهبی چون یهودی و مسیحی و زرتشتی نیز می‌باشد که همگی در آرامش صلح در کنار م زندگی می‌کنند. هموطنان یهودی از دیر باز در این منطقه می‌زیسته اند و حتی به روایتی آنها را اولین ساکنان این سرزمین دانسته اند. هموطنان مسیحی ارمنی تبار نیز که در زمان شاه عباس صفوی به ایران پناه آوردند در منطقه جلفای اصفهان زندگی می‌کنند.

آداب و رسوم نوروز در اصفهان

مردم اصفهان در نوروز، مانند مردم سایر شهرهای ایران زمین، با خانه‌تکانی و خرید نوروزی به پیشواز سال جدید می‌روند. علاوه بر منازل، شما می‌توانید سفره‌های هفت‌سین بزرگ و زیبایی در مراکز تجاری نیز پیدا کنید.

مردم اصفهان در این روزها، سنبل و شب‌بو و ماهی قرمز می‌خرند. پوشیدن لباس نو با رنگ‌های شاد، از آداب قدیمی فرهنگ بومی اصفهان است. در عید نوروز، مردم با شیرینی‌هایی نظیر گز و پولکی و نبات از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند. در نوروز، مردم علاوه بر دید و بازدیدهای عیدی، به سر مزار درگذشتگان خود نیز سری می‌زنند. اکثر مردم این شهر، سبزه خود را به طرز هنرمندانه‌ای با ماشک و عدس و گندم درست می‌کنند.

یکی آیین‌های قدیمی فرهنگ بومی اصفهان که اکنون کمتر دیده می‌شود، رسم قاشق‌زنی است. در این مراسم، کودکان و نوجوانان با زدن قاشق به یک ظرف فلزی، به در خانه‌ همسایه‌ها می‌رفتند تا از طرف همسایه‌ها شیرینی و شکلات و تنقلات دریافت کنند.

مردم اصفهان در شب عید غذاهای مخصوصی می‌پزند؛ از جمله این غذاها می‌توان به سبزی پلو با ماهی، شوید پلو، باقلا با ماهی و کوکوسبزی با پلو اشاره کرد. در روز سیزده به در نیز متداول‌ترین غذای مردم اصفهان و کل ایران، جوجه‌کباب است. البته برخی پختن استامبولی پلو را برای این روز ترجیح می‌دهند. این مردم خونگرم در سیزده به در، بازی‌های محلی‌ای مانند گرگم به هوا، بادبادک پرانی، هفت‌سنگ، وسطی، نان بیار کباب ببر، گل و پوچ و قائم باشک اجرا می‌کنند.

رسم‌های اصفهان در ماه‌های قمری

رسم سقاخوانی اصفهان

در استان اصفهان و شهر اصفهان آیین مذهبی نیز جایگاه ویژه خود را دارند.

آداب و رسوم اصفهان

در این رسم عاشقان امام حسین در یکی از دستان خود مشکی آب گرفته و با دست دیگر خود کاسه ای می گیرند و در دسته های عزاداری امام حسین به عزاداران آب می دهند و شعرهایی مخصوص می خوانند. این رسم زیبا نه تنها در شهر اصفهان بلکه در بسیاری از شهرهای این استان انجام می شود.

رمضان

اهالی اصفهان با غبار روبی اماکن مذهبی به پیشواز ماه رمضان می‌روند. آنها همچنین با مراسم ” کلوخ اندازی ” ورود این ماه را جشن گرفته و در زمان های افطار دور هم جمع می‌شوند و خوراکی های مختلفی با هم به اشتراک می‌گذارند. ضمنا پخت آش و نذری و حلیم و … نیز در این ماه رونق دارد. از آداب دیگر ماه رمضان در اصفهان و البته شهرهای کوچکتر این استان، آن است که به بالای بام خانه های خود می‌روند و از آنجا مناجات و نیایش با خداوند انجام می‌دهند. خورشت چغندر مخصوص سحر، شولی در کاشان و بسیاری خوراک دیگر در این استان و مراکز مذهبی آن ارائه می‌شود. در شبهای قدر نیز مراسم قرآن به سر مانند شهرهای دیگر ایران در اصفهان نیز انجام شده و آیین نخل گردانی نیز در برخی شهرهای این استان انجام می شود.

آداب و رسوم اصفهان

ماه محرم

یکی از مراسم‌های مهمی که در شب‌های اولیه ماه محرم آغاز می‌شود، تعزیه‌خوانی است. در این مراسم، یک نفر از گروه تعزیه‌خوانی با صدای طبل، آغاز تعزیه را به مردم اطلاع می‌دهد. بعد از اینکه مردم در صحنی که از پیش تهیه شده جمع می‌شوند، تعزیه‌خوان‌ها مرثیه‌های خود را اجرا می‌کنند. در شهر اصفهان، لوازم و و تجهیزات مورد نیاز تعزیه‌خوانی، معمولا از نذورات مردم تهیه می‌شود.

مردم لنجان با توجه به فرهنگ بومی اصفهان، ظهر تاسوعا و عاشورا بهترین غذای خود را تهیه می‌کنند و آن را بر روی سینی می‌گذارند. سپس سینی را روی سرهایشان گذاشته و به پشت در حسینیه‌ای می‌روند که سینه‌زنان و زنجیرزنان در آنجا مشغول برگزاری مراسم هستند. ساعت ۱۲ ظهر در حسینیه باز می‌شود و مردم با سینی‌های خود وارد می‌شوند. در اصفهان معمولا تا روز دهم محرم، غذای نذری قیمه است؛ به جز خمینی شهر که در ‌آن‌جا، مردم در روز عاشورا ابگوشت نذری می‌دهند.

در شب اربعین، مردم به مساجد رفته و در تاریکی ( چراغ‌ها را خاموش می‌کنند) به سوگواری می‌پردازند. شله‌زرد و آش شله قلمکار از جمله غذاهایی است که در این شب پخته می‌شود.

آداب و رسوم اصفهان

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید