در این مطلب به بررسی انواع تنباکو و نحوه راه اندازی خط تولید تنباکو و همچنین سود تولید تنباکو میوه ای و هزینه خط تولید تنباکو پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

نحوه راه اندازی خط تولید تنباکو به صورت قدم به قدم + آموزش

به گزارش سلام نو، تنباکو (توتون) گیاهی با برگ های پهن است که زادگاه آن آمریکای شمالی و جنوبی می باشد که هم اکنون در سراسر دنیا کشت می شود. تنباکو از برگ های خشک و بریده شده این گیاه تولید می شود که بعد از طی مراحل خاصی به شکل تنباکو مصرفی موجود در بازار در می آید.
کاشف تنباکو کسی نیست جز کریستف کلمب کاشف قاره آمریکا که توانست شیوه استعمال تنباکو را از سرخ پوستان امریکا یاد بگیرد و به مناطق دیگر ببرد.
این کالای تجاری و اقتصادی بعد ها در سراسر آمریکا و حتی قاره اروپا نفوذ کرد و امروزه در بسیاری از مناطق دنیا استفاده می شود.
تنباکوی معسل ماده ای است که در قلیان مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده از برگ های تنباکو متنوعی تشکیل شده است، که در آن می توان طیف گسترده ای از مزه ها را که ناشی از ترکیب اسانس، مواد افزودنی و شیرین کننده است را پیدا نمود.
اصطلاح “معسل” در قرن نوزدهم در مصر و در زمان امپراطوری عثمانی ها آغاز شد.

راه اندازی خط تولید تنباکو یکی از مشاغل پر درآمد به حساب می آید. در گذشته های دور گیاه تنباکو در آمریکای شمالی کشت می شد.اما امروزه شاهد کشت این گیاه در کشور های مختلف از جمله ایران هستیم. این محصول در بعضی از شهر های اصفهان، بوشهر و برخی نقاط شمالی کشور در حال کشت و بهره برداری است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این گیاه در واقع تا حدودی به بوته کاهو شباهت دارد با این تفاوت که رنگ آن به صورت کرمی مایل به قهوه ای است. با توجه به افزایش تعداد طرفداران این محصول می توان برای تولید آن با نگاه یک کسب و کار پیش رفت.

فرآیند تولید تنباکو

فرآیند تولید تنباکو به این شکل است که برگ های توتون بعد از خشک شدن در دستگاه مخصوص بوسیله دستگاه کاتر خرد می شوند و به صورت پودر شده در می آیند بعد از این مرحله توتون خرد شده داخل دستگاه میکسر ریخته شده و با اسانس های مختلف ( انواع طعم های میوه ای و… ) مخلوط شده و حالت خمیری شکل پیدا می کند.
در این مرحله مخلوط خمیری شکل داخل دستگاه اکسترودر ریخته شده وبه صورت تکه تکه شده در می آید. بعد از تکه تکه کردن محصول توسط دستگاه بسته بندی پیلوپک به صورت افقی بسته بندی می شود و داخل لفاف سلفون قرار می گیرد.
البته این محصول را می توان به روش دیگری هم بسته بندی کرد که توسط دستگاه بسته بندی عمودی می باشد و به همان طریق داخل سلفون بسته بندی می شود.

بعد از این که تنباکو داخل لفاف سلفون بسته بندی شد حال زمان آن رسیده که بسته ها را داخل جعبه های کوچک مکعب مستطیل گذاشته و دور جعبه ها را سلفون بکشیم این کار توسط دستگاه سلفون کش چهار گوش انجام می پذیرد.
این دستگاه در دو نوع اتوماتیک و نیمه اتوماتیک ساخته می شود. همچنین این دستگاه قابلیت ایجاد خاصیت ایزی اوپن یا آسان باز شو را روی جعبه ها دارا می باشد.

هزینه و قیمت خط تولید تنباکو

هزینه و قیمت خط تنباکو به عوامل متعددی مرتبط است. برای آگاهی از قیمت تجهیزات این کسب و کار همانند بقیه کسب و کارها نیاز داریم که در ابتدای کار بدانیم دستگاه های مربوطه را برای چه ظرفیت تولیدی نیاز داریم. این خط تولید می تواند به دو شکل اتوماتیک و نیمه اتوماتیک در اختیار ما قرار بگیرد. همچنین سایز و ابعاد این دستگاه ها متناسب با نیاز مشتری در ظرفیت های مختلف قابل اجرا است. متریال استفاده شده در ساخت این تجهیزات در افزایش یا کاهش قیمت ها موثر است.

از جمله ماشین آلاتی که در خط تولید و بسته بندی تنباکو مورد نیاز است شامل تجهیزات زیر است:

  • دستگاه شستشو
  • دستگاه خشک کن سانتریفیوژ
  • میکسر
  • دستگاه خشک کن تناکو
  • دستگاه بسته بندی تنباکو

نحوه راه اندازی خط تولید تنباکو به صورت قدم به قدم + آموزش

انواع تنباکو های مورد استفاده در ایران :

تنباکو شیرین :

این نوع تنباکو ملایم است و نیکوتین کمتری در خود دارد که در شهر های اراک ، اصفهان ، کاشان و همچنین در قسمت جنوب ایران یافت می شود .

تنباکو تند :

این نوع از تنباکو ها درصد قند ، نیکوتین ، روغن زیاد تری نسبت به سایر تنباکو ها دارند .

برای تولید نمودن و همچنین فراهم آوردن خط تولید تنباکو میوه ای باید مراحل مختلفی پشت سر بگذارید که در ادامه به این موضوع می پردازیم :

مواد مورد نیاز برای تولید تنباکو میوه ای

۱ ) تنباکو و یا توتون خالص

۲ ) روغن گلیسیرین

۳ ) انواع اسانس های مختلف

تنباکو چگونه ساخته می شود؟

همانطور که میدانید تنباکو یا توتون، گیاهی با برگ های پهن است که ابتدا در آمریکای شمالی و جنوبی کشت میشد اما امروزه تنباکو در ایران نیز کشت می شود. خط تولید تنباکو میوه ای شامل تعدادی از دستگاه های اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک است که تمامی مراحل شامل خرد کردن، فرآوری و بسته بندی تنباکو را میتوان به کمک این دستگاه ها در کارخانه انجام داد.

دستگاه های مورد نیاز در خط تولید تنباکو

برای راه اندازی هر کسب و کاری در ابتدا باید در مورد آن به طور کامل تحقیق کنیم تا اطلاعات مورد نیاز را به دست آوریم و همچنین با تجهیزات و دستگاه های مورد نیاز آن اشنا شویم. در اینجا به معرفی دستگاه های مورد نیاز برای خط تنباکو می پردازیم. در پایین این مقاله در مورد هر کدام از دستگاه ها به صورت مجزا توضیح خواهیم داد.

وان شستشو

اولین دستگاه مورد نیاز در خط تنباکو دستگاه شستشو است. این دستگاه در دو مدل وان پلی اتیلن و وان اتوماتیک استیل ساخته می شود. وان پلی اتلین یک وان ساده است که عمل شستشو توسط نیروی انسانی صورت می گیرد. وان اتوماتیک که از جنس استیل ساخته می شود دارای نوار نقاله و بلوئر و پارو می باشد. هکانیزم به کار برده شده در این مدل وان به عمل شستشو سرعت بیشتری می دهد و نیازی به دخالت نیروی انسانی ندارد.

دستگاه خشک کن سانتریفیوژ

دستگاه خشک کن سانتریفیوژ برای آبگیری استفاده می شود. در واقه این دستگاه آب حاصل از شستشوی محصول را به طور کامل می گیرد. مکانیزم کار این دستگاه استفاده از نیروی گریز از مرکز است که برای جداسازی آب سشتشو استفاده می کنند این موضوع به این معنی است که این دستگاه آب میان بافتی محصولات را خشک نمی کند و برای تبخیر آب میان بافتی نمی توان از دستگاه سانتریفیوژ استفاده کرد. این دستگاه در ابعاد مختلف و سایز های متفاوت قابل ساخت است.

میکسر

میکسر یکی از مهمترین دستگاه های مورد نیاز برای خط تولید تنباکو است. میکسر ها معمولا از جنس استیل ساخته می شود تا از زنگ زدگی و فاسد شدن محصول جلوگیری شود. بنابراین برای تولید تنباکو به یک میکسر یا مخلوط کن قوی نیاز داریم که تنباکوهای خشک شده را در آن ریخته و خرد کنیم.

دستگاه خشک کن تنباکو

برای خشک کردن تنباکو از دو مدل خشک کن کابینی و تونلی می توان استفاده کرد. نکته مهم در خشک کردن تنباکو حفظ کیفیت آن است. برای رسیدن به این منظور باید از دستگاه های خشک کن با کیفیت بالا که عمل سیرکولاسیون به درستی در آن عمل کند را تهیه کنیم.

خط بسته بندی تنباکو

خط بسته بندی تنباکو شامل چندین دستگاه مجزا است. برای بسته بندی کامل این محصول باید ابتدا تجهیزات مورد نیاز آن را به طور کامل بشناسیم. در این مقاله تلاش کردیم مدل های مختلف دستگاه بسته بندی مورد نیاز بسته بندی تنباکو را به شما معرفی کنیم.

دستگاه بسته بندی تنباکو

دستگاه بسته بندی تنباکو در دو مدل افقی و عمودی ساخته می شود اما اینکه کدام مدل دقیقا برای استفاده در خط تولید تنباکو و بسته بندی آن مناسب تر است مستلزم این است که محصول مورد نظر ما چه چیزی است؟ با در نظر گرفتن این که ما در اینجا در مورد تنباکو صحبت می کنیم پس بهترین و مناسب ترین دستگاه برای بسته بندی آن دستگاه افقی است.

دستگاه پیلوپک

دستگاه پیلوپک یکی از دستگاه های مناسب بسته بندی محصولات تک نفره ست. مدل بسته بندی این دستگاه به صورت بالشتی است. این دستگاه در دو مدل مکانیکی و پی ال سی ساخته می شود. در واقع این دستگاه برای بسته بندی انواع محصولات قابل استفاده است و قابلیت نصب فوتوسل را هم دارد. نصب سیستم فوتوسل از هدر رفتن سلفون جلوگیری می کند.

دستگاه کارتونینگ

دستگاه کارتونینگ برای کارخانه های بزرگی که ظرفیت تولید بسیار بالایی دارند مناسب است. این دستگاه اتوماتیک ساخته می شود و نیروی انسانی زیادی برای کار کردن با آن نیاز نداریم. در واقع برای کار کردن با این دستگاه اپراتور صرفا عمل گذاشتن محصول بسته بندی شده و در نهایت برداشتن کارتون های آماده را انجام می دهد.

سلفون کش جعبه

سلفون کش جعبهه به دو صورت دستی و اتوماتیک ساخته می شود. این دستگاه سلفون کشی در دور محصول را انجام می دهد. با کمک این دستگاه محصول مهر و موم شده و دیگر به دسترسی مستقیم محصول امکان پذیر نیست. دستگاه سلفون کش در صنایع مختلفی مانند مواد غذایی، لوازم التحریر، صنعت چوب و غیره قابل استفاده است.

نحوه راه اندازی خط تولید تنباکو به صورت قدم به قدم + آموزش

اجزای دستگاه تولید تنباکو

دستگاه تولید تنباکو دستگاهی است که از بخش های ذیل تشکیل شده است البته معمولا تولید کنندگان به دلخواه مشتری بخش های مختلف این دستگاه را کم یا زیاد کرده و به طور کلی سفارشی سازی خواهند کرد.

بخار زن دوار: این دستگاه علاوه بر عملیات همزدن تنباکو بخار هم به جهت پخت تنباکو تولید می کند.

مخلوط کن یا بلندر: به جهت مخلوط کردن تنباکو مورد استفاده قرار می گیرد.

میکسر: عملیات مخلوط کردن تنباکو با آب و اسانس ها توسط این دستگاه که از جنس استیل ضد زنگ است انجام خواهد شد.

دستگاه پاشش: این دستگاه از جنس استیل ضد زنگ بوده و دارای یک پمپ سانتریفیوژ است که برای ذخیره و پمپ مایع به بلندر از آن استفاده می شود.

سیستم تزریق: به جهت آماده سازی تنباکو برای بسته بندی در بسته های 50 یا 250 گرمی از سیستم تزریق استفاده می شود.

چاپگر جوهر افشان: به جهت درج مشخصات بر روی بسته بندی تنباکو از این دستگاه باید استفاده کرد.

این دستگاه علاوه بر مصرف کم برق به صورت کاملا اتوماتیک و بدون نیاز به اپراتور عملیات تولید تنباکو قلیان را انجام خواهد داد.

سود تولید تباکو میوه ای

سود تولید تنباکو میوه ای بسیار بالاست. با در نظر گرفتن این موضوع که مصرف قلیان جزء یکی از سرگرمی های بزرگسالان محسوب می شود بنابراین تقاضا برای تولید بیشتر شده است. به دلیل تقاضای بالای این محصول، این کسب و کار دارای سود قابل توجهی است.

نحوه درست کردن تنباکو میوه ای

در ابتدا بایستی تنباکو های مورد نیاز را با دستگاه خرد نمود و بعد از آن تنباکو های خرد شده را باید شست و خشک کرد و پس از انجام این مراحل تنباکو ها ، آماده اضافه نمودن سایر ترکیبات هستند . در این مرحله باید روغن گلیسیرین با کیفیتی که در اختیار داریم را به اندازه لازم با تنباکو ها اختلاط نماییم . به نکته ی مهمی که باید توجه داشت این است اگر می خواهید یک تنباکو با کیفیت در اختیار داشته باشید باید به اندازه کافی بگذارید که گلیسیرین به خوبی در تنباکو نفوذ نماید و در گلیسیرین استراحت کند هر چقدر میزان استراحت تنباکو با گلیسیرین بیشتر باشد ، تنباکو مرغوب تر و با بافتی لطیف تری در اختیار خواهید داشت ، و در آخر هم با افزودن اسانس های متنوع ، طعم های مختلفی هم خواهیم داشت .

باید بدانید که اضافه نمودن اسانس ها و طعم ها به تنباکو کاری دشوار و پیچیده می باشد ، و همین دلیل تنباکو هایی که علاقمندان زیادی را به خود اختصاص داده است دارای این راز بزرگ هستند که همین راز ، میزان و چگونگی ترکیب نمودن اسانس ها می باشد و به همین منظور است که استفاده کنندگان از تنباکو های میوه ای نسبت هایی همچون تنباکو سبک ، سنگین ، شیرین برا به آن ها می دهند .

در تنباکو های میوه ای بیشتر از مزه میوه هایی همچون پرتقال ، انار ، آناناس ، سیب ، نارگیل ، به ، استفاده می گردد و می توان از بعضی سبزیجات مانند اکالیپتوس ، نعنا ، بادرنجبویه و مرزنگوش به کار برد .

برای به دست آوردن اطلاعات تکمیلی فرمولاسیون تنباکو و یا سایر روش های مختلف برای راه اندازی خط تولید با مشاوران و کادر مجرب شرکت شیمی آسیا گستر تماس حاصل نمایید .

گیاه تنباکو در مقایسه با گیاه توتون دارای برگ های پهناور تری نسبت به توتون دارند و همچنین ضخامت بیشتری هم دارند .

روش ساخت تنباکو قلیان در کارخانه

از جمله اصلی ترین دستگاه هایی که برای خط تولید تنباکو میوه ای نیاز است می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • دستگاه کاتر برگ توتون: از این دستگاه به جهت خرد کردن برگ های توتون در کارخانه به صورت اتوماتیک استفاده می شود.
  • میکسر تنباکو: به جهت میکس اسانس با تنباکو می توان از دستگاه میکسر استفاده کرد.
  • دستگاه بسته بندی تنباکو: در آخر برای سلفون کشی و دسته بندی تنباکوی تولیدی استفاده از دستگاه بسته بندی تنباکو در کارخانه الزامی است.

دستگاه بسته بندی تنباکو میوه ای

معمولا دستگاه بسته بندی تنباکو در مدل های افقی و عمودی تولید می شوند، انتخاب دستگاه بسته بندی به عوامل مختلفی بستگی دارد اما بطور کلی دستگاه بسته بندی تنباکو مدل افقی بهتر است.

دستگاه بسته بندی پیلوپک: این دستگاه از جمله بهترین دستگاه های بسته بندی به صورت تکی بوده که محصولات را به صورت بالشتی بسته بندی می کند.

دستگاه بسته بندی کارتونینگ: از این دستگاه برای کارخانه هایی تولیدات زیادی دارند استفاده میشود و این دستگاه به صورت کاملا اتوماتیک کار می کند.

سود تولید تنباکو میوه ای

شاید برایتان جالب باشد که بدانید گیاه تنباکو تا حد زیادی شبیه به بوته ی کاهو بوده و تنها رنگ آن متفاوت است، بطور کلی راه اندازی خط تولید تنباکو به عنوان یکی از مشاغل پر درآمد به حساب می آید و امروزه افراد بسیاری تصمیم به افتتاح خط تولید توتون و تنباکو گرفته اند.

قیمت و هزینه ی خط تولید تنباکو میوه ای

امروزه با توجه به مصرف بالای تنباکو برای قلیان در بین ایرانیان به خصوص جوانان افرادی که به عنوان تولید کننده تنباکو میوه ای مشغول به فعالیت هستند می توانند درآمد بالایی کسب کنند چرا که سود تولید تنباکو میوه ای با توجه به تقاضای بالای تنباکو در حال افزایش می باشد.

راه اندازی خط تولید تنباکو میوه ای با توجه به دستگاه های خریداری شده و میزانی که قصد تولید دارید متفاوت خواهد بود.

بطور کلی هزینه ی راه اندازی تولید تنباکو به قیمت دستگاه تولید تنباکو میوه ای، دستگاه توتون، دستگاه بسته بندی، دستگاه بلندر، دستگاه میکسر و دیگر تجهیزات بستگی خواهد داشت.

روش تهیه تنباکو میوه ای

نحوه ساختن تنباکو در کارخانه به شرح ذیل می باشد:

  1. در قدم اول باید توسط دستگاه برگ های تنباکو به خوبی خشک شوند.
  2. در این مرحله برگ های خشک شده با کمک دستگاه کاتر باید خرد و پودر شوند.
  3. پودر حاصل از تنباکو باید در محلول آب و دیگر اسانس های میوه ای، توسط دستگاه میکسر به خوبی مخلوط شود. در واقع در این مرحله باید مواد اولیه تولید تنباکو میوه ای را در دستگاه میکسر ریخته و مخلوط کرد.
  4. مخلوط تنباکو، آب و اسانس با وارد شدن در دستگاه اکسترودر و همزن به شکل خمیر در می آید.
  5. حال خمیر ساخته شده باید با کمک دستگاه برش به بخش های مساوی تقسیم شده و برای بسته بندی آماده شود.

لازم به ذکر است جهت ساخت تنباکو برای قلیان یا راه اندازی خط تولید تنباکو میوه ای لازم است ابتدا مجوز تولید تنباکو میوه ای از سازمان های مربوطه را دریافت نمایید.

نحوه راه اندازی خط تولید تنباکو به صورت قدم به قدم + آموزش

روش تولید تنباکو میوه ای :

در ابتدا بایستی تنباکو های مورد نیاز را با دستگاه خرد نمود و بعد از آن تنباکو های خرد شده را باید شست و خشک کرد و پس از انجام این مراحل تنباکو ها ، آماده اضافه نمودن سایر ترکیبات هستند . در این مرحله باید روغن گلیسیرین با کیفیتی که در اختیار داریم را به اندازه لازم با تنباکو ها اختلاط نماییم . به نکته ی مهمی که باید توجه داشت این است اگر می خواهید یک تنباکو با کیفیت در اختیار داشته باشید باید به اندازه کافی بگذارید که گلیسیرین به خوبی در تنباکو نفوذ نماید و در گلیسیرین استراحت کند هر چقدر میزان استراحت تنباکو با گلیسیرین بیشتر باشد ، تنباکو مرغوب تر و با بافتی لطیف تری در اختیار خواهید داشت ، و در آخر هم با افزودن اسانس های متنوع ، طعم های مختلفی هم خواهیم داشت .

باید بدانید که اضافه نمودن اسانس ها و طعم ها به تنباکو کاری دشوار و پیچیده می باشد ، و همین دلیل تنباکو هایی که علاقمندان زیادی را به خود اختصاص داده است دارای این راز بزرگ هستند که همین راز ، میزان و چگونگی ترکیب نمودن اسانس ها می باشد و به همین منظور است که استفاده کنندگان از تنباکو های میوه ای نسبت هایی همچون تنباکو سبک ، سنگین ، شیرین برا به آن ها می دهند .

در تنباکو های میوه ای بیشتر از مزه میوه هایی همچون پرتقال ، انار ، آناناس ، سیب ، نارگیل ، به ، استفاده می گردد و می توان از بعضی سبزیجات مانند اکالیپتوس ، نعنا ، بادرنجبویه و مرزنگوش به کار برد .

برای به دست آوردن اطلاعات تکمیلی فرمولاسیون تنباکو و یا سایر روش های مختلف برای راه اندازی خط تولید با مشاوران و کادر مجرب شرکت شیمی آسیا گستر تماس حاصل نمایید .

گیاه تنباکو در مقایسه با گیاه توتون دارای برگ های پهناور تری نسبت به توتون دارند و همچنین ضخامت بیشتری هم دارند .

برای تولید نمودن تنباکو به شکل صنعتی باید چندین مرحله را پشت سر بگذارید و نیاز به چند ماشین دارید که عبارتند از :

ماشین بلندر :

به این ماشین ، ماشین مخلوط کن هم گفته می شود که کاربرد آن مخلوط نمودن خمیر تنباکو می باشد و جنس آن استیل ضد زنگ است .

میکسر دو جداره :

این میکسر عملیات مخلوط نمودن تنباکو با آب را بر عهده دارد که در این بخش اگر قصد تولید نمودن تنباکو میوه ای و یا سنتی را دارید میکسر دو جداره عصاره هایی را که مد نظر دارید را با تنباکو اختلاط می نماید ، و جنس این دستگاهم از استیل ضد زنگ می باشد

سیستم پاشش :

جنس این دستگاه در قسمت هایی که با محصول برخورد دارد از استیل ضد زنگ است و در داخل آن یک پمپ سانتریفوژ تعبیه شده است که دارای قیفی است به منظور ذخیره نمودن و پمپ کردن مایع به بلندر .

ماشین بخار زن دوار :

عملکرد این ماشین به گونه ای می باشد که علاوه بر هم زدن تنباکو ، بخار هم می زند .

دستگاه چاپگر جوهر افشان :

از این دستگاه برای درج مشخصات بر روی بسته بندی تنباکو استفاده می شود .

طریقه تولید و بسته بندی تنباکو میوه ای :

زمان تولید تنباکو در ماشین های مخلوط کن و میکسر ، با اضافه نمودن اسانس ها و میوه های مختلف و همچنین مواد معسل و شیره می توانید تباکو های میوه ای و معسل در اختیار داشته باشید . برای بسته بندی نمودن تنباکو های میوه ای نیاز به اکسترودر می باشد تا خمیر های تنباکو را برش زند که این دستگاه کار را بسیار آسان می کند ، و برش ها را در بسته بندی های ۵۰ تا ۲۵۰ گرمی بایستی قرار داد .

فرمولاسیون تنباکو

مواد اولیه تولید تنباکو میوه ای که در کارخانه تولید تنباکو میوه ای در ایران استفاده میشود شامل بنزوات سدیم، گلیسیرین، گلوکز، سدیم ساخارین و رنگ خوراکی مقاوم به حرارت می باشد.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید