از ابتدای زمستان به دلیل وارونگی هوا شاهد افزایش شدید آلودگی هوا بوده ایم و این آلودگی به حدی بوده است که بسیاری از شهرها به دلیل آلودگی بالاجبار مدارس و ادارات را تعطیل کرده اند.

این شهر آلوده‌ترین شهر ایران است!
به گزارش سلام نو، شاخص هوای اصفهان براساس اطلاعات ایستگاه‌های سنجش هوای این استان با عبور از عدد ۲۰۰، آلوده ترین شهر کشور و به وضعیت بسیار ناسالم و بنفش تبدیل شده است.

شهر اصفهان در روزهای اخیر آلوده‌ترین ایام خود را سپری می‌کند. آسمان خاکستری اصفهان بیشترین تصویری است که مردم این شهر از ابتدای فصل سرما دیده‌اند و هنوز هم ادامه دارد.

سرمای کم‌سابقه در اصفهان با تشدید پدیده وارونگی هوا، شرایط بحرانی در زمینه آلودگی هوا ایجاد کرده است. این موضوع که سبب کاهش ارتفاع آلاینده‌ها از سطح زمین شده تا جایی پیش رفته که شاخص آلودگی هوا در اصفهان را امروز به عدد ۲۰۶ رسانده و این شهر را در وضعیت بنفش قرار داده است. برخی ایستگاه‌های پایش کیفی هوا در شهر اصفهان مثل ایستگاه احمدآباد شاخص ۲۴۳ را در برخی ساعات ثبت کرده‌اند.

این وضعیت، سلامتی شهروندان اصفهانی به ویژه اقشار آسیب‌پذیر و دارای بیماری زمینه‌ای را به شدت در معرض خطر قرار داده است. آمارها حاکی از آن است که تعداد بستری‌ها به نسبت بیماران قلبی و تنفسی، افزایش ۱۰ درصدی داشته است‌.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان با اشاره به افزایش گزارشات به اورژانس پیش‌بیمارستانی در اثر آلودگی هوای اصفهان اظهار داشت: در صحبتی که با همکاران خود در اورژانس داشتیم عنوان شد که تماس‌ها با اورژانس پیش‌بیمارستانی در ارتباط با مسائلی مثل نفس‌تنگی و درد قفسه سینه حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته است.

سید مرتضی حیدری افزود: این افزایش بیشتر مربوط به آلودگی هوای اصفهان و ذرات معلقی است که در فضا وجود دارد.

وی با بیان اینکه توصیه‌های لازم در زمان آلودگی هوا فقط برای افراد بیمار نیست، عنوان کرد: آلایندگی اخیر به قدری زیاد است که اگر به هوا نگاه کنید، کاملا این ذرات معلق مشخص است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: همه این مواد سمی بوده و حتی در افراد سالم هم انباشت این سموم و ورود به جریان خون در درازمدت می‌تواند اثرات مخربی بر اندام‌های مختلف داشته باشد.

وی تاکید کرد: توصیه اول به همه این است که تا حد امکان از خانه خارج نشوند و درصورت کار ضروری، زمان خروج از خانه را محدود کنند و از ماسک به ویژه ماسک‌های N۹۹ و N۹۵ استفاده کنند.

حیدری افزود: همچنین مردم به هیچ عنوان در این هوا ورزش نکنند و پنجره‌های خودرو و درب‌های خانه باید بسته باشد تا از ورود هوای آلوده ممانعت شود.

حیدری با اشاره به تاثیر رژیم غذایی بر سلامتی مردم در روزهای آلوده بیان کرد: مردم در این ایام از مواد غذایی سالم استفاده کنند و انواع سبزیجات، میوه‌جات و سوپ و آش می‌تواند بسیار سودمند باشد؛ استفاده از مواد سرخ‌کردنی و کنسرو به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: افراد دارای بیماری‌های قلبی، تنفسی، آلرژی، بیماری‌های مزمن و نقص ایمنی و افراد در سنین بالا، اطفال و زنان به ویژه در سه ماهه اول بارداری گروه‌های حساس‌تر هستند که نباید در معرض این هوا قرار بگیرند./تسنیم

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید