چابهار پر از سواحل زیبا و دیدنی است، به همین جهت با ما همراه باشید و درباره تماشایی‌ترین ساحل‌های چابهار بیشتر بدانید.

تماشایی‌ترین ساحل‌های چابهار

سلام نو _ سرویس گردشگری: چابهار به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران شناخته می‌شود. این شهر، تنها بندر ایران به شمار می‌رود که به‌طور مستقیم به دریای عمان و اقیانوس هند دسترسی دارد. از همین رو، از لحاظ کشتی‌رانی و اقتصادی، چابهار از اهمیت بالایی برخوردار است؛ با این حال، چابهار از لحاظ گردشگری نیز اهمیت دارد و از آن به‌عنوان سرزمین همیشه بهار یاد می‌شود. در چابهار، برخی از زیباترین سواحل ایران وجود دارند که در ادامه به تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

ساحل صخره‌ای چابهار، ساحلی با چشم‌انداز تماشایی

ساحل صخره‌ای چابهار، یکی از جاهای دیدنی چابهار است که علاوه بر ساکنان محلی، گردشگران و مسافران داخلی و خارجی را به خود جذب می‌کند. گردشگران و مسافران با ایستادن در ساحل صخره‌ای چابهار، چیزی به‌جز اقیانوس هند و دریای عمان را در مقابل خود نمی‌بینند؛ از این‌رو، این ساحل به‌عنوان ساحل دریا بزرگ معروف شده است. علاوه بر این، روی صخره‌های قرار گرفته در این ساحل، خزه‌های زیادی شکل می‌گیرند و همانند فرش سبزی روی ساحل به نظر می‌رسند؛ همین باعث شده تا برخی از افراد، عنوان ساحل خزه را به آن بدهند.

تماشایی‌ترین ساحل‌های چابهار

نحوه شکل‌گیری

در سواحلی که از خاک‌های نرم تشکیل شده‌اند، فرسایش راحت صورت می‌گیرد؛ اما در سواحلی که از عناصر مقاوم‌تری همچون ماسه‌سنگ، سنگ‌های آهکی و گرانیت شکل گرفته‌اند، امواج باعث ایجاد صخره‌هایی مستحکم می‌شوند. البته باید توجه داشت که شکل‌گیری این سواحل صخره‌ای هزاران سال به‌طول می‌انجامد. ساحل صخره‌ای چابهار نیز از این قاعده مستثنی نیست. در طی سال‌ها، این صخره‌ها به شکلی درآمده‌اند که ما امروزه در ساحل صخره‌ای چابهار شاهد آن هستیم.

بهترین جنبه ساحل صخره‌ای چابهار، موج‌فشان‌های آن هستند؛ مطمئنا تماشای این موج‌فشان‌ها، اوقات خوشی را بر هر فردی رقم خواهند زد. علاوه بر این، قدم زدن روی ساحل به هنگام غروب آفتاب نیز بسیار دلنشین است. تماشای لاک‌پشت‌ها و پرندگان نیز از جمله کارهایی است که می‌توانید در ساحل صخره‌ای چابهار انجام بدهید. وجود صخره‌ها باعث شده تا این ساحل برای شنا کردن مناسب نباشد و در حقیقت، شنا در این مکان بسیار خطرناک است و توصیه نمی‌شود.

تماشایی‌ترین ساحل‌های چابهار

ساحل صخره‌ای بندر پزم، ساحل آبفشان‌های تماشایی

ساحل صخره‌ای بندر پزم ساحلی با صخره‌های بلند و سنگ‌های پوشیده از صدف است. برای دیدن ساحل صخره‌ای باید بعد از گذشتن از جاده خاکی، مسیری خاکی و سربالایی را پیاده پیمود تا به ساحل صخره‌ای رسید. دماغه پزم صخره‌ای با ارتفاع تقریبا ۱۰ متر رو به نمای قایق‌های کوچک و بزرگ است. در صخره‌های این ساحل زیبا حفره‌ای ایجاد شده است که به دریا دید دارد و در هنگام اصابت موج‌ به آن‌ها، آبفشان‌های زیبایی شکل می‌گیرد. در فصل تابستان به‌دلیل وزش بادهای موسمی ارتفاع آبفشان‌ها تا ۱۰ متر می‌رسد. می‌توان ساعت‌ها روی سنگ‌های این ساحل صخره‌ای به تماشای قایق‌ها و لنج‌های صیادی نشست و با دوربین عکاسی‌ این مناظر بی‌نظیر را ثبت کرد.

همچنین در کنار سنگ‌های پوشیده از صدف می‌توان تعداد زیادی خرچنگ کوچک و بزرگ خجالتی دید که به سرعت خود را داخل سوراخ‌های صخره و سنگ پنهان می‌کنند. اگر کمی بی‌حرکت روی سنگ‌ها بمانید، این خرچنگ‌های زیبا آرام آرام از مخفیگاه خود بیرون می‌آیند و می‌توانید آن‌ها را از نزدیک مشاهده کنید.

تماشایی‌ترین ساحل‌های چابهار

ساحل بریس، مشهورترین ساحل چابهار

ساحل بریس در فاصله ۶۰ کیلومتری شرقی بندر چابهار قرار دارد. مسیر دسترسی به این ساحل از زیباترین جاده‌های جنوبی ایران می‌گذرد که خود از جاهای دیدنی استان سیستان و بلوچستان به شمار می‌روند. گرچه این مسیر به‌دلیل دور افتاده بودن از مرکز کشور مورد بی‌مهری‌ فراوان قرار گرفته است، یکی از جاده‌های منحصربه‌فرد ایران به شمار می‌رود. تلاقی کوه با دریا در طول این جاده شما را بین صخره‌های پرپیچ‌وخم و دریای مکران قرار می‌دهد. فرسایش کوه‌ها در این منطقه در طول سال‌های دراز باعث شگل گیری صخره‌هایی با شکل‌های عجیب و غریب شده است.

ساحل بریس از صخره‌ای‌ترین سواحل دریای عمان یا مکران است. در امتداد این ساحل دیواره‌های بلند صخره‌ای قرار دارند که از یک سو در دریا پیش می‌روند و از سمت دیگر در ساحل و نزدیکی اسکله امتداد دارند. صخره بریس چشم‌اندازی زیبا از دریا و اسکله در مقابل چشم گردشگران می گستراند و به همین دلیل اصلی‌ترین جاذبه این منطقه به شمار می‌رود.

صخره‌های ساحل بریس تو خالی هستند و فرسایش آب در طول زمان‌ طولانی ساختار این صخره‌ها را شکننده کرده است؛ پس روی نقاطی که زیر آن‌ها خالی است یا شکاف‌های زیادی دارد قدم نگذارید و به لبه صخره‌ها نزدیک نشوید. خطر دیگر روی صخره‌ بریس در زمان وزش شدید باد است. در فصل‌های پر باد، از حرکت در کناره‌های صخره اجتناب کنید. سرعت و قدرت باد در زمان‌های پر وزش می‌تواند تعادل شما را ازبین ببرد؛ پس احتیاط کنید.

تماشایی‌ترین ساحل‌های چابهار

یکی دیگر از زیبایی‌های ساحل بریس پدیده موج‌فشان در این منطقه است. موج‌فشان‌ به پدیده‌ای گفته می‌شود که موج دریا با فشار از میان سوراخ‌های ایجاد شده در میان سنگ‌های ساحلی به بالا می‌پاشد. در زمان وزش شدید باد، به دلیل قدرتمند بودن امواج، موج‌های بلندی از میان این سوراخ‌ها تا ارتفاع بلند فوران می‌کنند و فواره‌هایی طبیعی و زیبا ایجاد می‌شود. بهترین زمان برای تماشای پدیده موج فشان‌ فصل تابستان و شهریور ماه است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید