غذاهای محلی به نحوی بروز پیشینه و فرهنگ یک دیار است، به همین دلیل با ما همراه باشید تا بدانیم غذاهای محلی چابهار چیست.

غذاهای محلی چابهار چیست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: غذاهای محلی چابهار به نوعی یکی از بهترین تفریحات در این شهر هستند؛ چابهار یکی از شهر های زیبای جنوب شرقی ایران است که مانند هر شهر بی نظیر دیگری، غذا های محلی و خوراکی های منحصر به فرد خود را دارد. جاهای دیدنی چابهار بی نظیر و منحصر به فرد هستند و از بین آنها هرگز نمی توان رستوران های فوق العاده این شهر را از قلم انداخت. مخصوصا رستوران هایی که غذا های محلی و خوراکی های بی نظیر را سرو می کنند. در ادامه به تعدادی از غذاهای محلی چابهار می‌پردازیم.

غذاهای محلی چابهاری، تجربه طعمی خاص

بت ماش

بت ماش یک غذای پر انرژی و مقوی است؛ غذایی فوق العاده که از بهترین سبزی های منطقه تهیه می شود و در بلوچستان طرفدار زیادی دارد. این غذا بیشتر برای روز های خنک سال پخت می شود که روش تهیه و پخت و پز آن تا حدودی به روش پخت و پز تهیه دمپختک خودمان است. برنج و ماش از عمده ترین و پایه ثابت مواد در تهیه این غذای بی نظیر در چابهار و به خصوص رستوران های آن است که در تهیه این خوارک سنتی استفاده می شود.

غذاهای محلی چابهار چیست؟

سبزیجات معطر و تازه روز های پایانی اسفند ماه و روزهای اول بهار این غذا را فوق العاده و بی نظیر می کنند. واقعا هم این غذا بی نظیر و فوق العاده است و اگر یک بار طعم و مزه خاص و ویژه این غذا را بچشی هرگز آن را فراموش نخواهی کرد.

تباهگ

اگر با یکی از بومی ها و اهالی شهر زیبای چابهار آشنا شوی و شبی را مهمان آنها باشی، احتمال دارد که از شما به عنوان یک مسافر با غذای فوق العاده ای به اسم تباهگ از شما پذیرایی خواهد کرد که غذایی اصیل و فوق العاده است.

گوشت خشک شده را که به روش های جنوبی نمک سود کرده اند در آب و نمک پخت می کنند؛ معمولا تباهگ را با برنج سرو می کنند برای همین در همان آب، برنج را پخت می کنند که همین باعث ایجاد طعمی بی نظیر و فوق العاده در برنج می شود.

تخلان

تخلان یکی دیگر از غذا های محلی چابهار است که ارزش غذایی زیادی دارد و بسیار مقوی و برای سلامتی مفید است. این غذای ساده و خوشمزه که می توانی آن را در رستوران های محلی و رستوران های کوچک میل کنی از گندم و دنبه گوسفند و بره تهیه می شود.

غذاهای محلی چابهار چیست؟

تخلان لذیذ و خوشمزه است و به دل می نشیند، یکی از غذاهای محبوب جنوب کشور و به خصوص شهر چابهار است که پیشنهاد می کنیم در سفر چابهار با فارا گشت، مزه و طعم آن را تجربه کنی. این غذای مفید یک غذای گرم و قوی است که بیشتر در فصل زمستان و در روز های سرد سال برای مردم محلی پخت و پز می شود.

تنورچه

تنورچه یکی از فوق‌العاده‌ترین غذاهای محلی چابهار است که در بیشتر شهرهای استان سیستان و بلوچستان به دو روش در تنور آماده می‌شود. در روش اول، گوشت گوسفند خورد شده، به سیخ کشیده شده و درون تنور گذاشته شده تا پس از ۱ ساعت آماده خوردن شود. در روش دوم، پس از ذبح و خالی‌کردن شکم گوسفند، آن را دوخته و به طور کامل درون تنور قرار می‌دهند.

تنورچه یکی از لذیذترین غذاهای محلی چابهار است که به تنهایی با نان یا با پلو سرو می‌شود و در پختش از ادویه‌های ویژه جنوب و هندوستان استفاده می‌شود.

تجربه اصیل خوردن غذاهای محلی چابهار

کراهی میگو

کراهی‌ میگو یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی چابهار است که در رستوران‌های این شهر بسیار مورد علاقه گردشگران و بازدیدکنندگان است. برای پخت این غذای بسیار آسان که بیشتر در میهمانی‌های کوچک سرو می‌شود، ابتدا میگو با پیاز تفت داده شده و بعد از افزودن گشنیز و ادویه‌های مخصوص دم کشیده می‌شود.

غذاهای محلی چابهار چیست؟

پلو زعفرانی چابهار

پلو زعفرانی، یکی از زیباترین غذاهای محلی چابهار به خاطر تزئین خاصی که دارد در کنار مغذی و مقوی بودن، یک غذای لژیونر از پاکستان محسوب شده که بعدها به عنوان غذای رسمی چابهار هواداران زیادی پیدا کرده است. از مزایای این مورد از غذاهای محلی چابهار می‌توان به گردش بهتر خون و افزایش ایمنی بدن اشاره کرد. مواد تشکیل‌دهنده پلوزعفرانی چابهار، مرغ، زعفران، برنج، زیره، میخک، فلفل دلمه‌ای، پیاز، سیر و ادویه است.

دوغ پا

از دیگر غذاهای محلی چابهار هم می توان دوغ پا را نام برد. دوغ پا بسیار شبیه قیمه است. در خورشت قیمه معمولا رب و آب می ریزند اما در دوغ پا به جای رب و آب دوغ استفاده می کنند و به همین خاطر به این غذا دوغ پا گفته می شود. جالب است بدانید که این غذا را چابهاری ها در در جشن های مهم مانند ختنه سوران و جشن زایمان برای مهمان ها می پزند و از غذاهای مهم این منطقه هم به شمار می رود.

غذاهای محلی چابهار چیست؟

شیرینی چنگال

شیرینی چنگال از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی چابهار است که بیشتر با آرد، خرما و روغن حیوانی در ماه رمضان درست شده و گاهی به عنوان غذای اصلی سرو می‌شود. نحوه درست کردن این شیرینی، این است که ابتدا با آب و آرد، خمیر ایجاد شده و آن را کف ماهی‌تابه پهن می‌کنند و پس از نیم‌پز شدن، هسته‌های خرما را جدا کرده و با نان مخلوطش می‌کنند. در نهایت هم کمی پیاز با روغن تفت داده و روی آن می‌ریزند تا نرم شود.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید