غذاهای محلی چابهار، یکی از دیگری خوشمزه‌تر و خاص‌تر است به همین دلیل با ما همراه باشید و درباره محبوب‌ترین غذاهای چابهاری بیشتر بدانید.

محبوب‌ترین غذاهای چابهار

سلام نو _ سرویس گردشگری: در جنوب شرقی ایران، شهر زیبا و گشتنی چابهار قرار گرفته که یکی از مقاصد گردشگری در ایران به‌حساب می‌آید. اما زمانی که به این شهر سفر می‌کنید، قطعاً یکی از دغدغه‌های شما غذا و خوراکی است. چابهار هم مانند هر شهر دیگری آشپزهای هنرمند و ماهری دارد که غذاهای چابهار را به طرز مخصوصی تهیه می‌کنند و طعم و عطر بی‌نظیری به آن می‌بخشند. به همین دلیل قصد داریم که غذاهای سنتی و معروف چابهار را معرفی کنیم.

دوغ پا

از دیگر غذاهای محلی چابهار هم می توان دوغ پا را نام برد. دوغ پا بسیار شبیه قیمه است. در خورشت قیمه معمولا رب و آب می ریزند اما در دوغ پا به جای رب و آب دوغ استفاده می کنند و به همین خاطر به این غذا دوغ پا گفته می شود. جالب است بدانید که این غذا را چابهاری ها در در جشن های مهم مانند ختنه سوران و جشن زایمان برای مهمان ها می پزند و از غذاهای مهم این منطقه هم به شمار می رود.

محبوب‌ترین غذاهای چابهاری

خوراک خرما

از دیگر غذاهای گیاهی چابهار خوراک خرما است. در این غذا هم چابهاری ها از گوشت استفاده نمی کنند و اگر گیاه خوار هستید یکی از گزینه های مناسب برای شما محسوب می شود. این خوراک با خرما، برنج و حبوبات پخته می شود. کنک نام دیگر غذای چابهاری است که آن هم با خرما پخته می شود و از دیگر مواد این غذا کنجد، بادام سبزی پونه است. ارزش غذایی کنک و خوراک خرما بسیار بالا است و اگر به چابهار رفتید حتما این غذا را تست کنید. جالب است بدانید که این غذا را معمولا بانوانی که در چابهار تازه زایمان کرده اند مصرف می کنند و از مغذی ترین غذاهای محلی چابهار هم محسوب می شود.

املت سوزی

املت سوزی هم اسم یکی دیگر از غذاهای محلی چابهار است. به خاطر بسپارید که املت سوزی به معنای املت سوخته نیست. سوزی نام یک سبزی خاص در منطقه چابهار است. در این املت از سیب زمینی، تخم مرغ، پیاز، سیر، فلفل، نمک و روغن استفاده می کنند و حتما سبزی سوزی در آن می ریزند. این غذا برای صبحانه و عصرانه بسیار مناسب است. اگر دوست داشتید یک صبحانه متفاوت را در چابهار نوش جان کنید املت سوزی را فراموش نکنید.

محبوب‌ترین غذاهای چابهاری

پلو زعفرانی

پلو زعفرانی از دیگر غذاهای محلی چابهار به شمار می رود. البته اصل این غذا برای پاکستان است و از پاکستان وارد شهر چابهار شده است. سر آشپزها روی این غذا معمولا را با سبزی معطر تزیین می کنند. مواد تشکیل دهنده پلو زعفرانی چابهار از گوشت مرغ، برنج، زعفران، سیب زمینی، زیره، میخک، فلفل دلمه ای، پیاز و سیر است. ابتدا مرغ را سرخ می کنند بعد گوشت مرغ را با ادویه های مختلف و سیر و پیاز فلفل تفت می دهند و سپس آن را به برنج آبکش شده اضافه می کنند و روی شعله می گذارند تا حسابی گوشت مرغ، مغز پخت شود و برنج هم دم بکشد. سپس آن را نوش جان می کنند.

همان طور که از نامش پیدا است یکی از ادویه های مهم این غذا زعفران است البته در آن از ادویه های هفت رنگ و کاری زرد چوبه هم استفاده می کنند و حسابی غذا خوشمزه می شود. این غذا آنقدر خوشمزه است که به احتمال زیاد آن در لیست غذای خانگی خود اضافه می کنید.

محبوب‌ترین غذاهای چابهاری

تخلان

این خوراک یکی از غذاهای سنتی چابهار به حساب می‌آید که با گندم و دنبه‌ی گوسفند پخته می‌شود و اگر با تور چابهار به این بندر همیشه بهاری سفر می‌کنید پیشنهاد می‌کنیم آن را امتحان کنید. تخلان را برای زنان تازه وضع حمل کرده درست می‌کنند زیرا طبعی گرم و قوی دارد و قوت از دست رفته را به مادر برمی‌گرداند. برای پخت این غذا ابتدا گندم نیمه زردی که قبل از جوشانده شده را خشک می‌کنند و سپس آن را می‌کوبند. بعد از آن‌که دانه‌های گندم جدا شد آن‌ها را با دنبه می‌کوبند. در نهایت مواد آماده شده را روی حرارت کم قرار می‌دهند تا با درجه‌ی کم بپزد و دنبه به خورد گندم برود.

تنورچه

در واقع تنورچه در بیشتر شهرهای استان سیستان و بلوچستان تهیه می‌شود، این کباب در چابهار نیز طبخ می‌شود. همان‌طور که از اسم آن مشخص است، این خوراک را باید در تنور آماده کرد که به دو روش صورت می‌گیرد. در روش اول، ابتدا گوشت گوسفند را خورد می‌کنند، به سیخ می‌کشند و درون تنور می‌گذارند که پس از 1 ساعت آماده می‌شود. در روش دوم پس از ذبح و خالی کردن شکم گوسفند، شکم آن را می‌دوزند و به طور کامل در تنور قرار می‌دهند.

محبوب‌ترین غذاهای چابهاری

کراهی میگو

اگر عاشق غذاهای دریایی هستید حتما از شکم‌گردی در چابهار لذت خواهید برد. یکی از معروف‌ترین غذاهای دریایی چابهار کراهی میگو است. ابتدا میگو را به همراه پیاز تفت می‌دهند، پس از اضافه نمودن گشنیز و ادویه‌های مخصوص آن را دم می‌کنند. پخت این غذا بسیار راحت است به همین دلیل اکثرا در میهمانی‌های کوچک کراهی میگو را می‌پزند.

تباهگ

در زمان گذشته به دلیل کمبود امکانات و نبود یخچال، برای جلوگیری از فساد گوشت روش‌های مختلفی از جمله نمک دود کردن را به کار می‌بردند. یکی از قدیمی‌ترین غذاهای چابهار که به این روش آماده می‌گردد، تباهگ است. امروزه با وجود برق و یخچال، مردم این منطقه همچنان تباهگ را به شیوه‌ی سنتی طبخ می‌کنند. آن‌ها ابتدا گوشت‌ها را ورقه‌ای می‌برند و سپس نمک و دانه‌های انار خشک شده را که از قبل پودر کرده‌اند، بر روی گوشت می‌ریزند. در نهایت گوشت را در زیر آفتاب روی طنابی قرار می‌دهند و برای جلوگیری از گرد و غبار، حشره و .... با پارچه‌ای ظریف آن را می‌پوشانند.

محبوب‌ترین غذاهای چابهاری

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید