در حال حاضر میزان ذخایر سدهای پنجگانه تامین کننده آب استان تهران ۲۵۱ میلیون متر مکعب است که حجم آب سدهای استان ۲۴ درصد نسبت به روز مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

وضعیت نگران کننده ذخایر سدهای تهران / حجم آب سدها  24 درصد کاهش یافته است

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، در حال حاضر میزان ذخایر سدهای پنجگانه تامین کننده آب استان تهران ۲۵۱ میلیون متر مکعب است که این رقم در روز مشابه سال گذشته بیش از ۳۳۰ میلیون مترمکعب بوده و بر این اساس، حجم آب سدهای استان تهران ۲۴ درصد نسبت به روز مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

از مجموع ظرفیت ۱۸۸۸ میلیون متر مکعبی پنج سد تامین کننده آب شرب استان تهران، ۲۵۱ میلیون متر مکعب آب پشت سدها ذخیره شده و بیانگر این است که تنها حدود ۱۳.۳ درصد از ظرفیت کلی سدهای پنجگانه تامین کننده آب استان تهران پر است.

حجم آب موجود در مخزن سد امیرکبیر حدود ۲۹ میلیون مترمکعب ثبت شده که این میزان در روز مشابه سال گذشته ۴۴ میلیون مترمکعب بوده، همچنین حجم ذخیره آب سد طالقان از ۱۷۹ میلیون مترمکعب سال گذشته به ۱۴۹ میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده است.

حجم ذخیره آب سد لار سال گذشته ۱۶ میلیون متر مکعب بوده که در مقایسه با موجودی ۱۳ میلیون مترمکعبی فعلی، ۳ میلیون متر مکعب کاهش را نشان می‌دهد و حجم آب سد ماملو نیز از ۷۲ میلیون متر مکعب سال گذشته، به ۴۵ میلیون متر مکعب رسیده است؛ این درحالیست که حجم ذخیره آب سد لتیان در مقایسه با روز مشابه سال گذشته با ۴ میلیون متر مکعب کاهش به ۱۵ میلیون مترمکعب رسیده است.

میزان بارش‌ها نیز از ابتدای سال آبی تاکنون ۵۰.۷ میلی‌متر ثبت شده که این میزان در سال گذشته ۸۵.۳ میلی‌متر بوده است؛ بر این اساس میزان بارش‌ها نسبت به سال آبی قبل آن ۴۱ درصد و نسبت به بلندمدت ۵۰.۶ درصد کاهش یافته است.

محمدرضا بختیاری - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران - در خصوص وضعیت منابع آبی تهران به ایسنا گفت: علی رغم اینکه در روزهای اخیر شاهد بارش باران و برف در تهران بودیم اما با توجه به اینکه عمده بارش ها در بالادست سدها به شکل برف بوده، مشکل آب تهران حل نشده و لازم است که مشترکان همچنان به موضوع مدیریت مصرف حساس باشند.

وی با بیان اینکه ذخایر سدهای تهران وضعیت مناسبی ندارند، اظهار کرد: بارندگی هایی که اتفاق افتاد خوب است، اما نکته ای که در مورد بارندگی ها وجود دارد این است که این بارش ها عمدتا در سرشاخه و بالادست سدها عمدتا به شکل برف بوده و تبدیل به روان آب نمی شود که بتواند مشکل را در کوتاه مدت حل کند. بی شک این بارش ها نعمت هستند و برای فصول گرم سال ذخیره خواهد شد اما نکته ای که وجود دارد، با توجه به اینکه در پاییز بارندگی نداشتیم و روان آب ایجاد نشد، بارش های اخیر خیلی به مخازن سدها کمک نخواهند کرد و آوردی برای رودخانه ها ندارند.

وی با بیان اینکه بخشی از این منابع حجم مرده سد است و نمی توان روی آن حساب کرد، ادامه داد: به همین دلیل وضعیت تهران مناسب نیست و این بارندگی هایی که اتفاق افتاده نباید این تصور را ایجاد کند که مشکل آب تهران حل شده است و دیگر هیچ مشکلی برای تامین آب پایتخت وجود ندارد، از تابستان تاکنون در نقطه تنش آبی هستیم.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران با توجه به اینکه اکنون شاهد ورودی به سدها هستیم و نمی توان میزان دقیق آن را مشخص کرد، لذا می توان در مورد کسری نیز اظهار نظر قطعی کنیم اما به دلیل برودت هوای بالادست سدهای پنجگانه تهران میزان ورودی مناسب نیست، مخازن سدهای تهران در سال های نرمال در این برهه زمانی حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب داشت، یعنی نسبت به سال های نرمال حدود ۴۵۰ میلیون مترمکعب کسری مخازن داریم.

بختیاری با بیان اینکه این عدد گویای شرایط نامناسب منابع آبی تهران است، گفت: مخازن سدهای تهران نسبت به سال های نرمال یک سوم آن چیزی است که باید باشد.

با توجه به اینکه تهران چندین سال است با کاهش بارش ها مواجه است و بارش برف نیز در کوتاه مدت نمی تواند راه گشا باشد، مدیریت مصرف تنها راه کلیدی به حساب می آید، هر چند که باید در زمینه مدیریت منابع آبی نیز اقدامات بهتری صورت بگیرد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید