الزام به رعایت ماده ۲۴ قانون بهبود محیط کسب و کار در مورد ضرورت رعایت بازه زمانی مناسب از صدور بخشنامه تا اجرای آن طوریکه باعث ضرر تولیدکننده و صادرکننده و رویگردانی طرف های خارجی از انعقاد قرارداد با فعالان اقتصادی نگردد از دیگر ضرورت های مهم برای رونق اقتصاد خرما است.

برگزاری همایش خرما در بوشهر

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر در این آیین گفت: سالانه هفت میلیون تن خرما در دنیا تولید می‌شود که از این میزان ایران با یک میلیون و ۳۰۰ هزار رتبه سوم دنیا را به خود اختصاص داده است.

خورشید گزدرازی افزود: با این حال در رتبه بندی ارزش جهانی، ایران در رتبه نهم قرار دارد زیرا این محصول استراتژیک با وجود برخورداری از ظرفیت‌های کم نظیر نتوانسته به طور شایسته به بازارهای جهانی راه پیدا کند که از اصلی ترین دلیل آن چالش ها و مشکلات موجود در زمینه زنجیره ارزش خرمای ایران بویژه در بخش فرآوری است.

وی ادامه داد: همچنین براساس گزارش مرکز پژوهش‌ها علاوه بر خطر از دست رفتن جایگاه بین المللی خرمای کشور، مصرف سرانه خرما در داخل نیز در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش یافته است که باید در این زمینه احساس خطر کرد زیرا این محصول علاوه بر اینکه یکی از اقلام عمده صادرات غیرنفتی و کشاورزی در ارز آوری کشور محسوب می شود از منابع تامین نیازهای غذایی و ایجاد اشتغال و درآمدزایی در مناطق شهری و روستایی است.

گزدرازی اظهار کرد: ضعف کشور در حوزه خرما بنیادی است که در کل فرایند از زمان کاشت تا برداشت، فرآوری و بسته بندی، بهداشت و ایمنی، تولید تا مصرف و مهم‌تر از همه در صادرات آن مشاهده می‌شود.

وی گفت: اصلاح قوانین مخل و ناکارآمد که بارها به هنگام تثبیت محصول در بازار هدف، اثرات مخرب آنها باعث لغو قراردادهای صادرکنندگان کشور با طرف های خارجی شده ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

گزدرازی ادامه داد: جلوگیری از صدور بخشنامه‌ها و رویه‌های خلق الساعه که بدون ملاحظه شرایط سخت تولید کننده و صادرکننده لحاظ شده از دیگر ضرورت های مهم در حوزه خرما است.

وی گفت: الزام به رعایت ماده ۲۴ قانون بهبود محیط کسب و کار در مورد ضرورت رعایت بازه زمانی مناسب از صدور بخشنامه تا اجرای آن طوریکه باعث ضرر تولیدکننده و صادرکننده و رویگردانی طرف های خارجی از انعقاد قرارداد با فعالان اقتصادی نگردد از دیگر ضرورت های مهم برای رونق اقتصاد خرما است.

رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر گفت: تامین مالی و سرمایه در گردش صادرکنندگان و اعطای تسهیلات با سود و دوره تنفس مناسب با توجه به وجود انبوهی از خرما در سردخانه های کشور، استفاده از شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری در راستای بهره مندی از تکنولوژی های روزدنیا برای حضوری شایسته در بازارهای جهانی، تاسیس سازمان خرما همانند سازمان چای که حلقه تولید تا مصرف داخلی و خارجی را به خوبی حمایت کرده از جمله ملزومات صنعت خرمای کشور است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

گزدرازی افزود: توجه به شناسایی بازارهای هدف در کشورهای آسیای شرقی با حمایت سازمان صمت در اعزام و پذیرش هیات های تجاری از دیگر راهکارهایی است که باید در حوزه خرما مورد توجه جدی واقع شود.

وی یادآور شد: اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی همواره مشاوره های اقتصادی مناسبی برای قوای سه گانه دارد که باید این ظرفیت بخوبی مورد استفاده قرار گیرد.

جشنواره بین المللی خرما و صنایع وابسته از روز سه‌شنبه ۲۷ دی ماه در استان بوشهر آغاز شده است.

این رویداد شامل نمایشگاه، میزملی، همایش و اختتامیه نمایشگاه بین المللی خرما و صنایع وابسته در استان بوشهر است.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید