۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۰
کد خبر: 55413880

سفر به بوشهر هر مسافری را متحیر می‌کند چرا که این دیار جاذبه‌های باورنکردنی بسیاری دارد، با ما همراه باشید و درباره غذاهای محلی و خاص بوشهری بدانید.

غذاهای محلی و خاص بوشهری

سلام نو _ سرویس گردشگری: استان های جنوبی کشور و به خصوص شهر بوشهر، دارای فرهنگ غذایی بسیار ویژه ای هستند که روحیه ی گرم و مهمان نواز مردم جنوبی را به خوبی به نمایش می گذارد. غذاهای محلی این نواحی دارای طعم و مزه ای به حدی خاص هستند که با چشیدن آن ها به راحتی می توانید تشخیص دهید مربوط به کدام منطقه از کشور هستند. در ادامه با چند غذای خوشمزه محلی بوشهر آشنا خواهیم شد.

پلوهای خاص بوشهری

میگو پلو بوشهری

میگو پلو یکی از غذاهای محلی بوشهر است که در سراسر این استان طبخ می‌شود. طبق ذائقه‌ی جنوبی‌ها این غذا طعمی تند دارد که البته می‌توانید میزان تندی آن را بر اساس میل خودتان تنظیم کنید. تفاوت اصلی میگو پلوی بوشهری با میگو پلویی که در سراسر کشور پخت می‌شود، در استفاده از تمر هندی است که طعمی خاص به آن می‌دهد. میگو یکی از موجودات دریایی است که در کشور ما به‌خصوص در میان جنوبی‌ها طرفداران زیادی دارد.

غذاهای محلی و خاص بوشهری

این ماده‌ی غذایی ارزشمند، سرشار از پروتئین، امگا ۳، مواد معدنی، و همچنین دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و آنزیمی است که برای مقابله با بیماری‌هایی همچون سرطان، آلزایمر، فشارخون، کم‌خونی، بیماری‌های قلبی عروقی و تقویت سیستم ایمنی بدن کاربرد دارد، پس از مصرف این ماده‌ی مغذی غافل نشوید. به‌علاوه اگر به گوشت قرمز علاقه‌ای ندارید، میگو جایگزین خوبی برای آن خواهد بود.

شکر پلو

شکرپلو یکی از غذاهایی است که در بوشهر و برخی از شهرهای جنوبی به‌همراه قیمه‌ی بوشهری در مجالس و ضیافت‌ها و عزاداری‌ها سرو می‌شود. طعم شیرین این غذا ممکن است با هر سلیقه‌ای سازگار نباشد، اما در کنار قیمه‌ی بوشهری که طعمی ترش و شور دارد، ترکیبی مناسب را می‌سازد. شکرپلو را می‌توان همان شیرین‌پلوی سایر شهرهای ایران نامید، اما با تفاوت‌هایی که آن را متمایز می‌کند. به‌علاوه رنگ زرد و زیبای این پلو که ناشی از وجود زعفران در ترکیبات آن است، ظاهر زیبایی به سفره‌ی کدبانوهای ایرانی می‌دهد. محتویات اصلی این پلوی لذیذ بوشهری شامل برنج، شکر و زعفران است. البته در حالت سنتی برای تزئین آن از خلال پسته هم استفاده می‌کنند.

غذاهای محلی و خاص بوشهری

ته‌انداز مرغ و بادمجان

ته‌انداز مرغ و بادمجان یکی از غذاهای بسیار قدیمی و خوشمزه‌ی بوشهری است که می‌تواند باعث مباهات و مزین شدن سفره‌ی هر ایرانی شود. البته بوشهری‌ها ته‌اندازمرغ و ته‌انداز بادمجان هم دارند که شاید از ترکیب این دو غذا ته‌انداز مرغ و بادمجان را درست کرده باشند. اگر بادمجان دوست داشته باشید، بهتر است برای یک‌بار هم که شده این غذای لذیذ را تهیه و میل کنید. محتویات این غذا علاوه بر مرغ و بادمجان شامل برنج، پیاز، نمک و فلفل، پودر لیموعمانی و زعفران می‌شود.

غذاهای محلی بوشهری، ترکیبی خاص و درجه یک

قلیه ماهی

شاید بتوان قلیه ماهی را مشهورترین و پرطرفدارترین غذای بوشهر نامید. البته این غذا در شمال و جنوب کشور به شیوه‌های متفاوتی طبخ می‌شود. بدیهی است که دستور پخت بوشهری این غذا هم طعمی متفاوت نسبت به روش‌های دیگر دارد. این غذا در بوشهر قلیه خوانده می‌شود و اگر روزی مهمان مردم محلی این استان شدید، به احتمال زیاد یکی از غذاهایی است که بر سر سفره حاضر خواهد بود. محتویات اصلی این غذا شامل ماهی، سبزی قلیه (گشنیز و شنبلیله)، تمر هندی، پیاز، ادویه‌جات (نمک، زردچوبه و فلفل) و آرد گندم می‌شود.

غذاهای محلی و خاص بوشهری

بهترین نوع ماهی برای پخت این غذا سنگسر، هامور، شیر و سرخو است. یکی از نکته‌های مهم در طبخ قلیه ماهی بوشهری مخلوط کردن آرد و تمر هندی باهم است. در جنوب معمولا این غذا را که آماده کردن آن زمان کمی می‌برد، به‌همراه للک یا شکر پلو میل می‌کنند که البته طعم تند و ترشان در کنار پلوهای شیرین ترکیبی مناسب می‌سازد، اما شما می‌توانید از پلوی ساده یا زعفرانی هم استفاده کنید. یادتان باشد مانند اغلب غذاهای بوشهری، این غذا هم باید تندی زیادی داشته باشد.

ماهی حمام شکم پر

به‌طورکلی در سراسر ایران، به‌خصوص در شمال و جنوب کشور، ماهی شکم پر به روش‌های گوناگونی طبخ می‌شود. شاید بتوان مهم‌ترین تفاوت شیوه‌های پخت این غذا را در نوع ماهی، سبزی و ادویه به‌کار رفته در آن‌ها دانست که همین موضوع سبب طعم متفاوت این غذا در نقاط مختلف ایران می‌شود. به‌طور مثال شمالی‌ها بیشتر از ماهی سفید، گشنیز، سیر، جعفری، زعفران و زردچوبه استفاده می‌کنند، در حالی که مردم جنوبی بیشتر از ماهی سنگسر و حلوای سیاه، گیاهی مثل شنبلیله و ادویه‌جاتی مانند ادویه کاری به‌همراه تمر هندی و سیر در طبخ آن بهره می‌برند.

غذاهای محلی و خاص بوشهری

طبق معمول غذاهای جنوبی، طعم تند این غذا از ویژگی‌های آن به شمار می‌رود. برای تهیه آن ترکیبی از شنبلیله، تمر هندی، سیر، پیاز، کشمش، زرشک به‌همراه ادویه‌جات لازم را آماده و درون شکم ماهی می‌ریزند و سپس ماهی را سرخ می‌کنند. در گذشته با استفاده از رشته‌های نازکی از برگ درخت خرما (پیش نخل) شکم ماهی را بسته و سپس سرخ می‌کردند تا به کف ماهیتابه نچسبد. همچنین می‌توانید برای خوش‌طعم‌تر شدن ماهی در لحظه‌های آخر کمی آب‌لیمو به آن اضافه کنید و بگذارید مقداری بپزد. همچنین بهتر است ماهی حمام شکم‌پر را به‌جای سبزی‌پلو با پلوی ساده سرو کنید تا طعم و مزه‌ی آن دستخوش تغییر نشود.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید