بوشهر سرشار از عطرها و طعم‌های خاص است، با ما همراه باشید و درباره پرطرفدارترین غذاهای محلی بوشهر بیشتر بدانید.

پرطرفدارترین غذاهای محلی بوشهر

سلام نو _ سرویس گردشگری: استان بوشهر یکی از زیباترین استان‌های ایران می‌باشد. مردم استان بوشهر بسیار مهمان‌نواز و خونگرم بوده و همین خونگرمی و مهمان‌نوازی آنها سبب شده تا گردشگران زیادی به این استان سفر کنند. غذاهای محلی و سنتی بوشهر از جمله غذاهای لذیذ ایرانی می‌باشد که در سراسر دنیا معروف می‌باشد. بانوان بوشهری با پخت و طبخ غذاهای لذیذ و متنوع جنوبی باعث جذب گردشگران بسیار زیادی به این استان می‌شوند.

غذاهای پرطرفدار و خوشمزه بوشهر

میگوپلو بوشهری

میگو یکی از محصولات دریایی بسیار پرطرفدار در میان مردمان جنوب به خصوص مردم بوشهر است و میگوپلو بوشهری نیز یکی از غذاهای محبوب مردم استان بوشهر می‌باشد . اغلب مردم بوشهر این غذا را خیلی تند طبخ می‌کنند.

تفاوت اصلی میگو پلو بوشهری با سایر میگو پلوهایی که در جاهای دیگر ایران طبخ می‌شود، در این است که برای پخت میگو پلو بوشهری، تمبر هندی فراوانی استفاده می‌شود و همین امر موجب تفاوت بسیار زیاد میگو پلو بوشهری با سایر میگو پلوها می‌شود. این غذای بسیار محبوب سرشار از پروتئین، امگا ۳، مواد معدنی و خواص آنتی‌اکسیدانی می‌باشد و در مداوای بیماری‌هایی مانند سرطان، آلزایمر، فشارخون، کم‌خونی، بیماری‌های قلبی عروقی و تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.

پرطرفدارترین غذاهای محلی بوشهر

مواد لازم برای پخت این غذای دریایی خوشمزه، برنج، میگو پاک شده، سبزی ماهی (گشنیز و شنبلیله)، پیاز، سیر، زعفران، زردچوبه، نمک، فلفل، ادویه کاری، تمبر هندی و رب گوجه‌فرنگی می‌باشد.

دمی لخلاخ

لخلاخ ریشه عربی داشته و از یک کلمه عربی به نام لخلخه و به معنای بوی خوش است. این غذا بیشتر در کشورهای عرب‌نشین حاشیه خلیج‌فارس طبخ می‌شود که در بین مردمان جنوب ایران نیز طرفداران زیادی دارد. مردم محلی بوشهر این غذا را که با برنج طبخ شده و نوعی دمی می‌باشد با ماهی‌هایی مانند ماهی سنگسر، هامور، سبیتی و سرخو می‌پزند. مواد لازم برای تهیه‌ این غذا ماهی، برنج، سیر، پیاز، کره یا روغن، شوید (شبت) و ادویه‌جات است. برخی از مردم محلی بوشهر در کنار شوید از شنبلیله نیز استفاده می‌کنند.

کبه

این غذا ریشه عربی داشته و در کشورهای عربی طبخ می‌شود؛ اما در بین مردم بوشهر نیز محبوبیت خاص خود را دارد. این غذا نیز مانند بسیاری از غذاهای دیگر به شیوه‌های مختلفی پخته می‌شود، اما اساس اصلی این غذا، بلغور ریز گندم یا للک می‌باشد.

پرطرفدارترین غذاهای محلی بوشهر

مواد لازم برای پخت این غذا در بین مردمان مختلف، متفاوت است و در هر شهری از کشور به شیوه‌های مختلف پخته می‌شود. البته مهم‌ترین و اصلی‌ترین مواد آن گوشت چرخ کرده، بلغور ریز گندم، پیاز، گشنیز، عدس قرمز، دارچین، فلفل سیاه، آبلیمو، گردوی خردشده، بادام زمینی خردشده، زرشک و کشمش است.

در برخی از شهرها و مناطق کشور از برنج و سیب‌زمینی هم برای پخت کبه استفاده می‌کنند. در واقع تمام مواد ذکر شده را با هم مخلوط کرده و به خوبی به عمل می‌آورند و سپس در روغن داغ غوطه‌ور ساخته و آن را سرخ می‌کنند. از آنجایی که این غذا در روغن داغ سرخ می‌شود، ممکن است برای برخی از افراد سالمند و دارای بیماری زمینه‌ای مناسب نبوده و خوردن آن توصیه نشود.

غذاهای محلی بوشهر، خوشمزه و پرطرفدار

دال عدس

یکی دیگر از غذاهای سنتی بوشهر که در دیگر نقاط جنوب ایران هم طرفدار دارد دال عدس نامیده می‌شود. این غذای لذیذ که شبیه به سوپ درست می‌شود ترکیبی از دانه‌های عدس قرمز است که در حدود یک ساعت در آب همراه با رب گوجه پخته شده و ادویه به آن اضافه می‌شود.

پرطرفدارترین غذاهای محلی بوشهر

دال عدس ترکیبی از عدس قرمز، سیر، رب گوجه، لیمو عمانی، پیاز و ادویه است و طبخی راحت دارد. در واقع همه مخلفات آن به صورت یک جا در قابلمه‌ای پر آب پخته شده و در نهایت کمی به شکل له شده در می‌آید. این غذا در فصل زمستان خوراکی گرم و لذیذی محسوب می‌شود و به دلیل طبخ آسان درست کردن آن راحت است.

قیمه بوشهری

این خوراک را تنها باید در بوشهر میل کنید! قیمه بوشهری از آن دسته غذاهایی است که مختص این منطقه است. این غذا مخلوطی از سیب زمینی، گوشت، لپه، زیره، لیمو عمانی، رب گوجه و ادویه است. در قیمه بوشهری گوشت آن باید به خوبی له شود به نحوی که با زدن قاشق به آن کش بیاید. همچنین بد نیست بدانید که این غذا با شکر میل می‌شود و طعمی دلپذیر دارد.

مجبوس (مکبوس)

این غذا که ریشه‌ای عربی دارد با ترکیب ادویه، پلو و مرغ به دست می‌آید. در تهیه مجبوس از مرغ، پیاز، برنج، گوجه فرنگی و ادویه استفاده می‌شود و برای صرف نهار می‌تواند گزینه‌ای عالی باشد.

پرطرفدارترین غذاهای محلی بوشهر

همچنین در بسیاری از مهمانی‌ها مجبوس سرو می‌شود و تمام خانواده‌های بوشهری علاقه خاصی به این غذا دارند. مخصوصا بعد از خرید از مراکز خرید بوشهر، خوردن این غذا بسیار دلپذیر خواهد بود چراکه خستگی را از تن شما بیرون می‌آورد.

مُی شور (ماهی شور)

ماهی شور از دیگر غذاهای سنتی بوشهر است که از خواباندن ماهی در نمک به دست می‌آید. در گذشته چون تکنولوژی کنونی و یخچال وجود نداشت ماهی را در خشک کرده و یا در نمک قرار می‌دادند. به همین دلیل در هنگام طبخ طعم شوری داشت و دلچسب بود. امروزه برای تهیه غذای ماهی شور باید از پنج ساعت از طبخ آن را در آب قرار داده تا نمک آن به خوبی کم شود. سپس ان را پخته و یا سرخ می‌کنند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید