۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۶
کد خبر: 55413855

سفر کردن به بوشهر کوله‌باری از خاطره و تجربه همراه دارد، به همین دلیل با ما همراه باشید و درباره چند جاذبه دیدنی در بوشهر بیشتر بدانید.

چند جاذبه دیدنی در بوشهر

سلام نو _ سرویس گردشگری: بوشهر شهری مثلثی شکل و کوچک است با جاذبه های گردشگری بسیار که شامل بافت قدیمی و بافت جدید شهر می باشد موزه ها، عمارات و بنادر فوق العاده ای را دارا می باشد.

جاذبه‌های دیدنی و مثال‌زدنی بوشهر

بازار قدیمی بوشهر

بازار قدیمی بوشهر یک بازار دوره قاجار است که در بافت قدیمی شهر واقع شده و دارای معماری بسیار زیبایی است. بازار شامل یک راهرو طولانی است که ۲۵۰ مغازه در دو طرف آن واقع شده اند. این بازار دارای نورگیرهای مختلفی است که نور و تهویه هوا را برای بازار فراهم می کند. کالاهای متنوعی از ادویه جات، داروهای گیاهی و خوراکی گرفته تا پارچه و صنایع دستی در این بازار به فروش می رسد. بازار قدیمی بوشهر در ۲۸ اسفند سال ۱۳۸۵ به عنوان میراث ملی ثبت شد. بازدید از این بازار رایگان بوده و بازدید از آن حدود ۱-۲ ساعت طول می کشد. این بازار با داشتن بافت تاریخی و معماری شگفت انگیز خود یکی از مقاصد اصلی گردشگری به شمار می آید.

چند جاذبه دیدنی در بوشهر

عمارت ملک بوشهر

یکی از بناهای تاریخی و دیدنی بوشهر، عمارت ملک است که در شش کیلومتری بوشهر واقع شده و صاحب آن یکی از تاجرهای مشهور و ثروتمند شهر به نام محمد مهدی ملک التجاره بوده است. این عمارت بلندترین ساختمان قاجار در منطقه جنوب ایران بوده و اقتباسی از بنای کاخ فرانسه است. معماری فرانسوی و بومی بوشهر یا بنگله در عمارت ملک ادغام شده و چشم هر بیننده ای را خیره می کند. پس از سلسله قاجار و بازگشت انگلیسی ها، رضاشاه پهلوی این عمارت را به عنوان پایگاه نظامی نگه داشت.

پس از او، این ساختمان بارها مرمت شد. این عمارت دارای قسمت های مختلف معماری از جمله شاه نشین (اتاق بزرگ آفتاب گیر)، ایوان، سالن های بسیار، محلی برای استحمام و نظافت، اتاق ها و برج های بسیار است. این عمارت در سال ۱۳۹۸ توسط بخش خصوصی احیا و مورد بازسازی قرار گرفت تا به عنوان هتل سنتی مورد بهره برداری قرار گیرد. یکی از شباهت های عمارت ملک با معماری قرون وسطایی فرانسه باغی بود که امروزه وجود ندارد. این عمارت در کوچه بهمنی واقع شده و در سال ۱۳۷۷ به عنوان میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.

چند جاذبه دیدنی در بوشهر

عمارت دهدشتی بوشهر

عمارت دهدشتی از بلندمرتبه‌ترین ساختمان‌های تاریخی شهر بوشهر به شمار می‌رود که با ۴ طبقه، از همه سخانه‌های تاریخی بوشهر که عمدتا در دوره قاجار هم ساخته شده‌اند، مرتفع‌تر است. این ساختمان توسط غلامحسین دهدشتی که تاجر روغن بوده ساخته شده و به همین دلیل به آن خانه روغنی هم گفته می‌شود.

چند جاذبه تماشایی در بوشهر

قلعه خورموج

قلعه خورموج یا قلعه محمد خان دشتی از مهم ترین جاهای دیدنی استان بوشهر است که قدمت آن به دوران قاجار بر می گردد. این قلعه را محمد خان دشتی ۱۵۰ سال پیش ساخت. در زمان های گذشته این قلعه یکی از بلند ترین بناهای شهر خورموج بود. در قلعه از چوب درختان جنگلی ساخته شده بود و به آن هشتی می گفتند. معماری و زیبایی منحصر به فرد آن که با طاق نما و گچ بری تزئین شده، توجه هر بیننده ای را به سوی خود جلب می کند. با گذشت سال ها قسمت های زیادی از این قلعه تخریب شده و تنها یکی از برج های آن، که به برج جمال خان معروف است، باقی مانده است.

چند جاذبه دیدنی در بوشهر

این برج که دارای سه طبقه و یک زیر زمین است و در سال ۱۳۷۹ در لیست آثار ملی ایران قرار گرفت. زیر زمین دارای سقفی گنبدی شکل است که تقارن و زیبایی خاصی به آن داده است.

قلعه نصوری

قلعه نصوری واقع در شهر بندر طاهری از توابع بخش مرکزی شهرستان کنگان یکی از اثرهای تاریخی و از نقاط دیدنی استان بوشهر در جنوب ایران است. «قلعهٔ نصوری» در ۲۵۰ کیلومتری خاور استان بوشهر قرار گرفته است. قلعه نصوری به «قلعه شیخ» نیز مشهور بوده است و متعلق به اوایل دوره قاجاریه است. ساخت قلعه به امر شیخ جبار نصوری درحدود ۱۸۰ سال پیش انجام یافته و معمار آن علی اضعر شیرازی بوده است.

مصالح به کاررفته، سنگ های بزرگ و ملاط آن گل و گچ است. دَر ورودی قلعه از سمت جنوب و رو به خلیج فارس است که دارای دَر بزرگ چوبی با گل میخ و کنده کاری است. بعد از ورودی اصلی یک هشتی بزرگ وجود دارد که دارای هشت طاقچه ساده است.

زمانی که انسان از هشتی وارد حیاط بیرونی می شود؛ در جبهه شمالی آن یک ردیف پلکان به طبقه دوم منتهی می شود و یک درب چوبی ساده، آن را به اندرونی وصل می کند.

چند جاذبه دیدنی در بوشهر

در جبهه باختری نیز یک پلکان به طبقه دوم می رود. در این طبقه یک ایوان با ستون های سنگی و گچبری های جالب وجود دارد. این ایوان از طرف پنچ در چوبی به اتاقی راه می یابد که باختر آن قرار دارد. در این اتاق یک گچ بری با تزئینات گل و بوته وجود دارد که فاقد هرگونه تزیین است و در جبهه باختری از طریق پلکانی به طبقه دوم راه می یابد.

این بنا دارای بادگیری همانند بادگیرهای ساختمان های ساحلی خلیج فارس است. این بنا ویژگی معماری ساختمان های قاجاریه را دارد. قلعه دارای ایوان ستون داری در طبقه دوم می باشد. تزیینات گچ بری مربوط به این قسمت است. سبک کار و تراش آن ها شبیه ستون های بازار وکیل شیراز است. گچ بری ها شامل شاخ و برگ گل و بوته، فرشتگان و پرندگانی است که بر رونق و زیبایی قلعه افزوده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید