بوشهر پر از جاذبه‌های متنوع است به همین دلیل با ما همراه باشید تا بدانیم مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری بوشهر کجاست.

مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری بوشهر کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: جاذبه های بوشهر بسیار متنوع و متعلق به ادوار مختلف تاریخ از هخامنشیان و صدر اسلام گرفته تا قاجار و دوره معاصر می‌باشد. به همین جهت در ادامه به تعدادی از جاذبه‌های مهم در بوشهر می‌پردازیم.

با اهمیت‌ترین جاذبه‌های گردشگری بوشهر

بافت تاریخی بوشهر

بافت تاریخی بوشهر یا بافت قدیمی بوشهر، شامل چهار محله‌ی بهبهانی، دهدشتی، کوتی و شنبدی است که در دل شهر بوشهر قرار گرفته‌اند و از جاهای دیدنی بوشهر محسوب می‌شود. وسعت این بافت حدود ۳۸ هکتار است و از منحصربه‌فردترین و جالب‌ترین بافت‌های مسکونی ایران به‌حساب می‌آید. با قدمتی که به دوره‌ی حکومت نادر شاه افشار برمی‌گردد. بافت تاریخی بوشهر دارای بناهایی زیبا مانند عمارت‌ها، کنسولگری کشورهای مختلف، مساجد، کلیسا، بازار قدیمی و کوچه‌های زیبا است.

ایران، استان بوشهر، بوشهر، بافت ساحل دریا، خیابان ساحلی

عمارت ملک

عمارت ملک با مساحتی بالغ بر ۴۰۰۰ متر مربع در دوره قاجاریه ساخته شد. این مجموعه ساختمانی که در بافت قدیم بوشهر همچنان پابرجا و سرفراز ایستاده است، توسط معماران فرانسوی با مصالح محلی احداث شد و در و پنجره آن زیر نظر مهندسان فرانسوی ساخته شد.

مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری بوشهر کجاست؟

این اثر در ۱۷ آذر ۱۳۷۷ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. در ادامه، جعفر پورکبگانی، فرماندار وقت بوشهر، اقدام به خرید این بنا در دهه ۸۰ هجری شمسی از وارثان ملک‌التجار به مبلغ دو میلیارد تومان کرد و عمارت مذکور در اختیار اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر قرار گرفت.

با وجودی که سال‌های زیادی از این موضوع می‌گذرد، وارثان سابق این ملک با سندهای تفکیک‌شده در حال فروش زمین‌های کنار عمارت هستند.

ملک التجار پس از سفر به فرانسه، عمارت باشکوهی را با الهام از کاخی در فرانسه و همچنین معماری بوشهر ساخت. پس از ورشکستگی ملک التجار، انگلیسی‌ها این ساختمان را برای کاربری‌های نظامی خریداری کردند. و سال‌ها در آن مستقر بودند. سپس با ورشکستگی ملک‌ التجار، انگلیسی‌ها لوازم نفیس او را با قیمت کم خریداری کردند و با خود به انگلستان بردند. در اواخر سلطنت رضاشاه، عمارت ملک به‌عنوان خوابگاه نظامیان استفاده می‌شد.

عمارت ملک که در عصر خود از اصلی‌ترین ساختمان‌های بوشهر محسوب می‌شد، در طول ۳۸ سال گذشته بیش از ۵۰ خانوار فقیر و جنگ‌زده را در خود پناه داده بود.

مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری بوشهر کجاست؟

بعد از تملک این عمارت از سوی میراث فرهنگی، اقدامات لازم برای تخلیه افراد ساکن شروع شد. این عمارت زیبا چندین بار مورد بازسازی قرار گرفت؛ اما به‌تدریج رو به ویرانی رفت. تا اینکه از سال ۱۳۹۹ هجری شمسی، کار مرمت روی عمارت ملک به جریان افتاد تا با تغییر کاربری، برای اقامت و پذیرایی به کار رود.

ایران، استان بوشهر، محله بهمنی، خیابان ماهینی، کوچه ملک

دو جاذبه و بنای مهم در بوشهر

مدرسه سعادت

بندر بوشهر در دوران قاجار در زمینه مسایل اقتصادی و فرهنگی به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای دست یافت و آن را معتبرترین بندر تجاری جنوب ایران نامیدند. به همین لحاظ این شهر عرصه‌ تحولات فرهنگی مهمی شد. تاسیس اولین مدرسه نوین در جنوب ایران در این بندر، از تحولات مهم فرهنگی این منطقه بوده است.

مدرسه کهن و مشهور سعادت با کوله‌باری از افتخارات، امروزه به مرکزی فرهنگی تاریخی تبدیل شده است. با کارنامه‌ای درخشان و نقشی موثر، این مدرسه از مدارس ماندگار کشور به شمار می‌آید و ۱۸ اسفند، سالروز تاسیس آن، روز ملی بوشهر نام گرفته است.

مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری بوشهر کجاست؟

مدرسه سعادت در سال ۱۲۷۸، در دوران قاجار به سبک نوین آموزشی تاسیس شد و از نظر تاریخی، مادر مدارس جنوب ایران محسوب می‌شود. این مدرسه پنجمین مدرسه ماندگار کشور است و از نظر گردشگری، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی بوشهر به شمار می‌رود. با توجه به اهمیت و ارزش بنا و نقش آن در آشنایی مردم جنوب ایران با مظاهر فرهنگ و آموزش‌های جدید، در میان سایر بناهای بافت قدیم شهر جایگاهی ویژه دارد.

معماری مدرسه سعادت همانند بافت مرکزی شهر بوشهر زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد. عملیات مرمت این مدرسه با هزار و ۵۰۰ مترمربع زیربنا و هزار و ۹۰۰ مترمربع فضای آموزشی و ۲۰ میلیارد ریال هزینه در سال ‍۳۹۳ آغاز شد و پس از ۱۸ ماه به پایان رسید. هم‌اکنون مجموعه فرهنگی تاریخی مدرسه سعادت بوشهر در ساختمان مرمت شده فعالیت دارد.

ایران، بوشهر، بوشهر، خیابان امام، روبه‌روی میدان معلم

آب‌انبار قوام

بسیاری از جاهای دیدنی بوشهر شامل آثار تاریخی می‌شوند. در میان بناهای ارزشمند بوشهر، آب‌انبار قوام برای اهالی شهر نامی آشنا است؛ محلی که البته آن را با عنوان رستوران سنتی قوام می‌شناسند.

مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری بوشهر کجاست؟

این آب‌انبار ۱۵۰ ساله، از دوره قاجار مهمان سواحل بوشهر است و هم‌اکنون با غذاهای خوشمزه ایرانی و محلی، از مردم پذیرایی می‌کند.

آب‌انبار قوام را با مصالح محلی ساخته‌اند. اسکلت اصلی و طاق آن از سنگ‌های رسوبی بسیار مقاوم هستند. دو ‏متر از آب‌ انبار خارج از زمین و حدودا سه متر در زیرزمین قرار دارد. داخل آب‌انبار با پوشش ساروج مقاوم ساخته شده است. در نمای خارجی به فاصله معینی پنجره‌هایی به ابعاد ۱۲۰ در ۹۰ سانتی‌متر تعبیه ‏شده‌اند که از داخل با شبکه‌ای از سنگ پوشیده شده است.

آب‌انبار قوام بیش از ۱۵۰ سال عمر دارد و قدمت آن به دوره قاجاریه بازمی‌گردد. این بنای تاریخی با معماری شگفت‌انگیز از آثار تاریخی بوشهر به شمار می‌آید. در گذشته آب شرب مردم بوشهر از این آب‌انبار تامین می‌شد و هم‌اکنون نیز به‌عنوان رستوران سنتی، پذیرای اهالی شهر و گردشگران است. با توجه به ارزش تاریخی و معماری، آب‌انبار قوام با شماره ثبت ۳۵۱۲، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ایران، استان بوشهر، بوشهر، خیابان ساحلی

مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری بوشهر کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید