بوشهر سرشار از بناهای تاریخی درجه یک و دیدنی است، با ما همراه باشید و درباره زیباترین عمارت‌های بوشهر بیشتر بدانید.

زیباترین عمارت‌های بوشهر

سلام نو _ سرویس گردشگری: استان بوشهر از استان‌های جنوبی ایران به مرکزیت بندر بوشهر است که به‌دلیل وجود ذخایر گاز و نفت و نیروگاه هسته‌ای، اهمیت زیادی دارد و پایتخت انرژی ایران لقب گرفته است. این استان جاذبه‌های تاریخی و دیدنی و همین‌طور خانه‌ها و عمارت‌های زیادی دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

برجسته‌ترین و زیباترین خانه‌های بوشهر

خانه قاضی

خانه قاضی یکی از خانه های تاریخی و مکان های دیدنی بوشهر است که قدمت آن به دوره زندیه می‌رسد. تزئینات گچبری این خانه تاریخی اشکال گل و بوته، درب ورودی این خانه مقرنس‌ کاری شده و پنجره‌های نفیس منبت‌کاری با شیشه‌های رنگین است. این خانه به خانواده قاضی تعلق دارد و در تاریخ ۲۳ فروردین ۱۳۴۶ با شماره ثبت ۱۶۲۴ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بوشهر، خیابان خلیج فارس، محله بهبهانی

خانه رئیسعلی دلواری

خانه رئیسعلی دلواری یکی از جاهای دیدنی بوشهر در تنگستان است. سابقه این خانه به دوره قاجاریه می‌رسد. خانه به‌دلیل تعلق داشتن به رئیسعلی، سردار تنگستان، شهرت یافته است.

زیباترین عمارت‌های بوشهر

خانه رئیسعلی دلواری به موزه‌ای تبدیل شده است که گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ معاصر از آن بازدید می‌کنند. معماری دیوارهای خانه رئیسعلی دلواری سفید رنگ هستند. سفیدی خانه همانند نگینی در دلوار می‌درخشد و چشمان گردشگران را به خود خیره می‌کند.

خانه رئیسعلی دلواری در جنوب شرق دلوار در شهرستان تنگستان و استان بوشهر قرار گرفته است. سابقه خانه رئیسعلی دلواری به دوره قاجاریه می‌رسد. این خانه تاریخی از سوی فرزندان رئیسعلی به سازمان میراث فرهنگی بوشهر داده شد و در حال حاضر به‌عنوان موزه مردم‌شناسی از آن استفاده می‌شود. خانه رئیسعلی دلواری ۱۱۰ سال پیش ساخته شده و مساحت آن ۳,۷۵۰ متر مربع است. فضای داخلی موزه شامل برخی اشیا و تصاویر است که دوره تاریخی مبارزات ضد استعماری مردم جنوب علیه استعمار انگلستان در تاریخ معاصر ایران را به تصویر می‌کشد.

چند عمارت زیبا و دیدنی بوشهر

عمارت دهدشتی

عمارت دهدشتی در دوره قاجار، توسط حاج غلامحسین دهدشتی احداث شد. از آنجا که وی تاجر روغن بود، این بنا با عناوین عمارت دهدشتی و عمارت روغنی مشهور شد.

زیباترین عمارت‌های بوشهر

اسناد تجاری زیادی در این خانه تاریخی پیدا شده‌اند که هم‌اکنون به‌صورت طبقه‌بندی‌شده، در سازمان میراث فرهنگی نگهداری می‌شوند. بعضی از اسناد به خط برجسته سیاق است و قدمت برخی از تمبرهای اسناد به ۲۰۰ سال پیش می‌رسد. این تمبرها مربوط به کشورهای بریتانیا، هندوستان و آلمان و نیز عصر قاجار است.

عمارت دهدشتی کاربری تجاری و مسکونی داشته است. این بنا از سال ۱۳۷۷ توسط میراث فرهنگی بوشهر مرمت شد و در حال حاضر میزبان موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس است.

عمارت کازرونی

عمارت کازرونی یکی دیگر از بناهای مربوط به دوران قاجار و جاهای دیدنی بوشهر است. این عمارت در محله‌ی قدیمی بهبهانی قرار دارد و مالک آن فردی به نام محمدرضا کازرونی، از تاجران مشهور شهر است. این عمارت در ۱۰ مهر ماه ۱۳۸۰ با شماره‌ی ۴۰۴۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. از ویژگی‌های خانه‌های این منطقه (و هم عمارت کازرونی) می‌توان به چند طبقه و مرتفع بودن آن‌ها اشاره کرد که مردم در گرمای طاقت‌فرسای تابستان به طبقات بالا پناه می‌بردند.

عمارت امیریه

عمارت امیریه یکی از بناهای تاریخی بازمانده از دوره قاجار به شمار می‌آید.

زیباترین عمارت‌های بوشهر

از این عمارت به‌عنوان ساختمان بلدیه یا شهرداری استفاده می‌کردند. به‌واسطه معماری بومی و قدمت تاریخی، عمارت امیریه در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

عمارت امیریه طبق گفته‌های عبدالکریم مشایخی در سال ۱۳۱۷ ه‍جری قمری، به همت احمد خان دریابیگی، حکمران کل بنادر و جزایر خلیج فارس احداث شد. زمین آن را از تاجر بوشهری به نام جمشیدیان خریداری کردند و تا سال ۱۳۱۹ هجری شمسی تکمیل شده است. این عمارت در اوایل حکومت رضاشاه به‌عنوان ساختمان بلدیه (شهرداری) فعالیت داشت. در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۷۸، عمارت امیریه با شماره ثبت ۲۳۱۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. در حال حاضر شورای شهر بوشهر در این عمارت مستقر است.

عمارت ملک

عمارت ملک با مساحتی بالغ بر ۴۰۰۰ متر مربع در دوره قاجاریه ساخته شد. این مجموعه ساختمانی که در بافت قدیم بوشهر همچنان پابرجا و سرفراز ایستاده است، توسط معماران فرانسوی با مصالح محلی احداث شد و در و پنجره آن زیر نظر مهندسان فرانسوی ساخته شد. این اثر در ۱۷ آذر ۱۳۷۷ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

زیباترین عمارت‌های بوشهر

در ادامه، جعفر پورکبگانی، فرماندار وقت بوشهر، اقدام به خرید این بنا در دهه ۸۰ هجری شمسی از وارثان ملک‌التجار به مبلغ دو میلیارد تومان کرد و عمارت مذکور در اختیار اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر قرار گرفت. با وجودی که سال‌های زیادی از این موضوع می‌گذرد، وارثان سابق این ملک با سندهای تفکیک‌شده در حال فروش زمین‌های کنار عمارت هستند.

عمارت گلشن

عمارت گلشن یکی دیگر از دیدنی‌های دوره‌ قاجار و جاذبه های گردشگری بوشهر است که در خیابان ساحلی، محله‌ی بهبهانی قرار دارد. این عمارت فقط ۱۰ متر از دریا فاصله دارد. در اطراف آن ساختمان‌های بافت قدیم بوشهر قرار گرفته است. این بنا ۱۷۰ سال پیش ساخته شده است و مربوط به تاجری به نام آقای گلشن بوده که از آن استفاده مسکونی - تجاری می‌کرده است. عمرات گلشن ۳ طبقه دارد که طبقه اول آن را آب انبار، حمام، دستشویی، آشپزخانه و مکانی برای خدمه تشکیل می‌دهد. طبقه دوم و سوم برای سکونت، پذیرایی و امور تجاری بوده است. عمارت گلشن در اسفند ماه ۱۳۷۷ ثبت ملی شده است و خوشبختانه میراث فرهنگی همواره از این بنا حفاظت می‌کند.

زیباترین عمارت‌های بوشهر

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید