غذاهای محلی اهواز از جمله خوشمزه‌ترین غذاهای جنوب ایران هستند به همین دلیل با ما همراه باشید و درباره پرطرفدارترین غذاهای اهوازی بیشتر بدانید.

پاکورا

سلام نو _ سرویس گردشگری: اهوازی‌ها در پخت غذاها از ادویه‌های مختلفی استفاده می‌کنند و بیش‌تر غذاهای آن‌ها طبع گرم و مزه بی‌نظیری دارد؛ همچنین در کنار ادویه از سبزی‌های معطر، ماهی، تمبرهندی، رب انار و نخود در طبخ غذا، استفاده می‌کنند.

غذاهای خوشمزه و پرطرفدار اهواز

پاکوره و آش ارده از غذاهای محلی اهواز

آش جزء غذاهای محلی اغلب شهرهای کشورمان ایران محسوب می شود و این غذا را می توان در لیست غذاهای محلی این شهرجای داد. آش ارده برخلاف نامی که یدک می کشد مانند پلو پخت می شود و هیچ شباهتی به آش معمولی ندارد. ارده و برنج از مواد اصلی و مهم این غذای محلی محسوب می شوند. در کنار آش ارده مردمان اهوازی اغلب از سبزی خوردن استفاده می کنند.

از غذاهای محلی دیگر که در اهواز سال ها است رواج یافته، پاکورا نام دارد. این غذای سنتی در واقع نوعی کوکوی هندی است که بسیار مورد علاقه مردمان این شهر قرار گرفته است. تخم مرغ، آرد نخود، تره و چند مورد از ادویه های مخصوص ترکیب اصلی این غذا را تشکیل می دهند. در سفر به اهواز از خوردن پاکوره و آش ارده به هیچ عنوان غافل نشوید.

پرطرفدارترین غذاهای اهوازی

نافله و امگشت از غذاهای محلی اهواز

نافله و امگشت از غذاهای محلی این شهرمحسوب می شوند که هر کدام طرفداران خاص خود را دارند. در میان مردمان اهواز که اغلب عرب هستند امگشت از محبوبیت خاصی برخوردار است. تن ماهی ماده اصلی این غذا محسوب می شود البته می توان به جای آن از ماهی کبابی برای پخت این غذا نیز استفاده نمود. در کنار ماهی می توان به پیاز و سیر برای پخت امگشت نیز اشاره کرد.

یکی دیگر از غذاهای محلیاین شهر نافله نام دارد که در لیست غذاهای سنتی این شهر قرار گرفته است. طعم ملس این غذا به دلیل وجود سرکه و شکر داخل آن است که باعث متفاوت شدن آن نسبت به دیگر غذاهای محلی اهواز شده است. ظاهر این غذا را می توان به کباب شامی نیز نسبت داد چرا که در آن از گوشت نیز استفاده می شود.

طبخ دو تا از پرطرفدارترین غذاهای محلی اهواز

خورشت سبزی اهوازی

خورشت سبزی اهوازی، یکی از نسخه‌های خورش محبوب قورمه سبزی است که در اهواز، طرفداران بسیاری دارد. این خورش با لوبیا چشم بلبلی، گوشت، پیاز، سبزی قورمه و لیمو عمانی درست می‌شود.

پرطرفدارترین غذاهای اهوازی

مواد لازم برای ۵ نفر:

۱٫۵ کیلوگرم سبزی (تره، جعفری، گشنیز و کمی شنبلیله) ساطوری خرد شده

۱٫۵ کیلوگرم گوشت تازه گوسفند قورمه شده

۲ عدد پیاز پوست کنده و ریز خرد شده

۴۰۰ گرم لوبیا چشم بلبلی

۱۵۰ گرم گرد لیمو عمانی

نصف فنجان آبلیمو ترش

نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه خورشت سبزی اهوازی

لوبیاها را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید تا نفخ آن‌ها گرفته شود. پیاز خرد شده را در روغن تفت دهید تا طلایی و سبک شود. سپس گوشت قورمه شده را همراه با زردچوبه به پیازها اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. در ادامه سه تا چهار لیوان آب جوش در قابلمه بریزید. آب لوبیا را خالی کنید و در قابلمه خورش بریزید. شعله گاز را کم کنید، درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا گوشت و لوبیا با هم بپزند.

پس از نیم‌پز شدن گوشت و لوبیا، سبزی خرد شده را به خورش اضافه کنید. در ۱۰ دقیقه آخر پخت، گرد لیمو، نمک، فلفل و آب لیمو را در خورش بریزید و پس از چند جوش، خورش را از روی حرارت بردارید. خورش سبزی اهوازی را با برنج سرو کنید.

پرطرفدارترین غذاهای اهوازی

فلافل اهوازی

فلافل اهوازی، یکی از غذاهای جنوبی و عربی مشهوری است که در سراسر کشور، تهیه و سرو می‌شود. فلافل اصل، متشکل از نخود و مقدار زیادی ادویه‌های تند است. فلافل خوزستانی با روش‌های مختلفی تهیه می‌شود و آن را با نان، گوجه فرنگی، خیارشور و انواع ترشی سرو می‌کنند.

مواد لازم برای ۳ نفر:

۲۵۰ گرم نخود

یک عدد پیاز بزرگ پوست کنده و رنده شده

۳ حبه سیر پوست کنده و رنده شده

یک قاشق مرباخوری رب گوجه فرنگی

یک عدد سیب‌زمینی کوچک

۲ قاشق چای‌خوری ادویه کاری

نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

کاهو، گوجه فرنگی، خیار شور و سس مخصوص فلافل اهوازی یا سس انبه برای سرو

طرز تهیه فلافل اهوازی

نخود ها را برای ۱۲ ساعت یا از شب قبل در آب خیس کنید و هر چند ساعت یک بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن‌ها گرفته شود. سپس آب آن‌ها را خالی کنید و در چرخ گوشت بریزید تا چرخ شوند. توجه داشته باشید که نخودهای چرخ شده بهتر است کمی زبر باشند. سیب‌زمینی را نیز با کمی نمک و آب، آب‌پز کنید و پس از نیم ساعت، پوست آن را بکنید و رنده ریز کنید.

پرطرفدارترین غذاهای اهوازی

نخود چرخ شده، سیب‌زمینی رنده شده و سیر و پیاز رنده شده را در یک کاسه بریزید و خوب با هم مخلوط کنید و ورز دهید. رب گوجه فرنگی، نمک، زردچوبه و فلفل را به خمیر فلافل اضافه کنید و خوب هم بزنید. کمی از مواد فلافل را بردارید و آن را با دست، کاتر برش یا فلافل‌زن، شکل دهید. روغن را در یک تابه روی حرارت متوسط گاز گرم کنید. سپس فلافل‌ها را در روغن داغ سرخ کنید. هر سمت فلافل‌ها باید برای سه تا چهار دقیقه سرخ شود تا به رنگ طلایی دربیاید. فلافل‌ها ی سرخ شده را روی دستمال مخصوص آشپزخانه قرار دهید تا روغن اضافه آن‌ها کشیده شود. فلافل را با کاهو، گوجه فرنگی، خیار شور و سس مخصوص فلافل اهوازی یا سس انبه سرو کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید