۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲
کد خبر: 55413799

اهواز پر از طعم و مزه‌های درجه یک است و در این میان پیشنهاد می‌کنیم در سفر خود از سه غذای محبوب در اهواز غافل نشوید.

سه غذای محبوب در اهواز

سلام نو – سرویس گردشگری: هویت هر شهر و منطقه ای تنها با آداب و رسوم رایج میان مردمان آن شناخته نمی شود بلکه موارد دیگری مانند غذاهای سنتی و محلی نیز می تواند در این موضوع تاثیرگذار باشد. نکته مهم در رابطه با غذاهای محلی اهواز طعم تند آنها است چرا که در اکثر غذاهای این شهر از فلفل و ادویه های تند و تیز استفاده می شود. در هر صورت با این اوصاف نمی توان از غذاهای لذیذی همچون ماهی صبور تنوری اهواز غافل شد.

کوفته جنوبی، غذایی محبوب و خوشمزه در اهواز

کوفته، یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی است که احتمالا با شنیدن نام آن، به یاد کوفته تبریزی می‌افتید؛ اما باید بدانید که کوفته در هر شهری از ایران به شکلی متنوع طبخ می‌شود و کوفته جنوبی، یکی از خوشمزه‌ترین نسخه‌های آن است. کوفته جنوبی با طعم ترش یا ملس با سسی پر ادویه و تمر هندی درست می‌شود و بیشتر در میان هموطنان عرب زبان، محبوب است.

جالب است بدانید که در گذشته برای اینکه کوفته وا نرود آن را داخل هاوان می‌ریختند و می‎کوبیدند ولی امروز با کمک چرخ گوشت یا غذاساز این کار خیلی آسان شده است.

سه غذای محبوب در اهواز

مواد لازم برای ۴ نفر:

۴۰۰ گرم گوشت چرخ‌کرده

۳ قاشق غذاخوری تمر هندی

یک قاشق مرباخوری رب انار

۷۰ گرم گردو آسیاب شده

۲ قاشق غذاخوری آرد نخودچی

۳ عدد پیاز پوست کنده

۲۵ گرم خلال بادام

۲ قاشق غذاخوری شکر

نمک، فلفل، زردچوبه و ادویه کاری به مقدار لازم

طرز تهیه کوفته جنوبی

یک عدد پیاز را رنده کنید و آب آن را خوب بگیرید. سپس پیاز رنده شده را با گوشت چرخ‌کرده، گردو آسیاب شده، ادویه‌ها و آرد نخودچی مخلوط کنید و ورز دهید تا منسجم شوند. سپس مایه کوفته را ۵۰ بار داخل کاسه بکوبید. از مایه کوفته به‌اندازه گردو بردارید و در دست گرد کنید. کوفته‌ها را در یک دیس بچینید و در داخل یخچال قرار دهید تا استراحت کنند.

دو پیاز دیگر را خلالی خرد کنید و در روغن تفت دهید تا طلایی و سبک شوند. سپس زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و ادویه کاری را به پیازها بیفزایید و کمی تفت دهید تا بوی ادویه بلند شود. در ادامه دو لیوان آب در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا آب به جوش آید.

سه غذای محبوب در اهواز

کوفته‌ها را از یخچال بیرون آورید و در سس کوفته بچینید. خلال بادام از قبل خیس شده را نیز در سس کوفته بریزید تا در حین پخت کوفته، نرم شوند. پس از گذشت نیم ساعت از پخت کوفته‌ها، تمر هندی صاف کرده، رب انار و شکر را در یک کاسه مخلوط کنید و به کوفته بیفزایید. کوفته جنوبی شما پس از حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه آماده است. برای سرو اجازه دهید تا سس کوفته غلیظ شود.

دو غذای محبوب و رایج در اهواز

امگشت

امگشت از دیگر غذاهای سنتی اهواز است که بیش‌تر در میان اعراب شهر رواج دارد و از بهترین نوع ماهی تن، یعنی ماهی کباب، در پختش استفاده می‌شود. ماهی نمک سود شده، پیاز، سیر و ادویه‌های مخصوص، مواد اولیه‌ی این غذای خوشمزه هستند. این غذای خوشمزه را کنار پلو نوش جان کنید.

خرما پلو

خرما پلو یکی از غذاهای اصیل و مقوی اهوازی است که می‌توان آن را برای وعده سحر یا افطار در ماه مبارک رمضان سرو کرد. خرما پلو، یک غذای مجلسی و فوق‌العاده لذیذ برای سرو در مهمانی‌ها نیز است که با مواد مختلفی درست می‌شود.

سه غذای محبوب در اهواز

این غذا را می‌توان با گوشت چرخ‌کرده یا گوشت مرغ، خرما، برنج، کره، زعفران و ادویه درست کرده و با کشمش پلویی، زرشک، پیاز داغ، خلال پسته و بادام تزئین کرد.

مواد لازم برای ۴ نفر:

۲۰۰ گرم خرما

۵۰۰ گرم سینه مرغ

۴ یا ۵ پیمانه برنج

روغن و کره به مقدار لازم

زعفران دم‌کرده به مقدار لازم

نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

کشمش پلویی، زرشک، پیاز داغ، خلال پسته و بادام برای تزئین

طرز تهیه خرما پلو

ابتدا خرماها را از وسط و بدون متلاشی کردن، برش بزنید و هسته آن‌ها را دربیاورید. سپس کره را در یک تابه متوسط گرم کنید و خرماها را در آن تفت دهید تا پوست آن‌ها براق شود. خرماهای سرخ شده را گنار بگذارید. برنج را از چند ساعت قبل در آب ولرم و نمک خیس کنید. آب برنج را خالی کنید و برنج را در یک قابلمه آب جوش بریزید. پس از نرم شدن مغز دانه‌های برنج، آن را آبکش کنید. ته قابلمه، نه دیگ سیب‌زمینی بگذارید و برنج را روی آن بریزید تا روی شعله ملایم گاز با دم‌کنی، دم بکشد.

سه غذای محبوب در اهواز

در همین حین، سینه مرغ را به قطعات هم‌اندازه برش بزنید. یک تابه را روی حرارت بگذارید و پس از داغ شدن در آن روغن بریزید تا گرم شود. سپس تکه‌های مرغ را با مقدار مناسبی نمک، فلفل، زردچوبه و زعفران در تابه بریزید و خوب تفت دهید تا مرغ‌ها طعم بگیرند و سرخ شوند. اگر می‌خواهید از ران مرغ برای تهیه این غذا استفاده کنید، آن‌ها را با ادویه‌جات بپزید یا سرخ کنید. پس از سرخ شدن تکه‌های مرغ، شعله گاز را کم کنید و درب تابه را بگذارید تا مرغ برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بپزید. برای سرو، برنج را در دیس بکشید. سپس روی آن را با مرغ، خرمای تفت داده شده، کشمش و زرشک سرخ شده، خلال پسته و خلال بادام و پیاز داغ تزئین کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۱۸دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • مقدم‌ IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
    13 0
    غذای محبوب جنوبی ها فقط اینها نیستند حشو با ماهی درست میشه، قلیه ماهی، قرمه سبزی با لوبیا عربی، میگو پلو و رنگینک جز محبوب ترین غذاهای جنوبی و خوزستانی هاست
  • مختار IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
    20 2
    والا این سه غذایی که نام بردی به جز امگشت سی سال جنوبم تا حالانخوردم ...غذای مردم جنوب ماهی کبابی با حشو...مفتح..قلیه ماهی...خورشت سبزی جنوبی..
  • علی IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
    3 3
    الکی
  • ام زهرا IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
    12 0
    خورشت بامیه
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
    9 0
    شما از چه غذاهی حرف می زنید ولک بیا شادگان تا بهت بگیم غذای معروف خوزستان چیه
  • عرب هستم IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
    12 1
    مفطح و ماهی و امگشت
  • فیصل IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
    13 0
    با سلام .خواهشا گزارش دقیق و صحیح درج کنید.من خودم جد اندر جد اهوازی هستم.غذایی به عنوان کوفته اهوازی نشنیدم.غذاهای عمده و محبوب جنوبی ها.قلیه ماهی.امگشت.ماهی صبور که الان غذای اشرافی شده ازبس گرون شده.تضخانه.خورشت بامیه.بیشتر کبابی ماهی.با تشکر
    • حمید IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
      0 0
      هست ولی اسمش کوفته نیست
  • شاکر IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
    4 3
    من ک ۳۵ ساله ام تا الان نشنیدم و ندیدم چطور شدن محبوب لاف اندر لاف
  • سلطان IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
    2 1
    والا منم 37سالمه جد اندر جد اهوازی هستیم ولی تاحالا اسم خرما پلو وکوفته اهوازی رو نه دیدم نه شنیدم غداهای معروف اهوازم امگشت امفتح حشو ماهی هست البته خورشت سبزی و پلو ماهی هم هستن کلا تنوع غذایی اهواز زیاده همه هم خوشمزه ادماش که دیگه نگو خونگرم مهمان نواز وبا سلیقه
  • .. IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
    0 0
    خرما پلو و کوفته جنوبی نمیخویم اصلا😐😐😐
  • سیاوش IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
    0 0
    چرا نگفتید ، بورانی، فلافل ، طوله ، باقله ، فسنجون با طیور آبی ، و صد البته کباب بختیاری😋
  • بسنه IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
    0 0
    خوبه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید