سفر به اهواز و تجربه طعم و بوی غذاهای محلی آن هیجان‌انگیز است، با ما همراه باشید و درباره بهترین غذاهای اهوازی که نباید از دست داد بیشتر بدانید.

بهترین غذاهای اهوازی که نباید از دستشان بدهید

سلام نو_ سرویس گردشگری: اهواز به عنوان مرکز استان خوزستان، یک فرهنگ غذایی غنی که وابسته به خوزستان بزرگ است را نمایندگی می‌کند. غذاهای بومی اهواز پر از مزه‌های مختلف است. غذاهایی خوشمزه که در عین طعم لذیذ و منحصربه‌فردشان کاملا مناسب با آب و هوای منطقه است. بنابراین در این خطه باید غذای بومی بخورید تا نسبت به آب و هوا و اقلیم گرم این ناحیه مقاومت جسمی پیدا کنید و کمتر بیمار شوید.

غذاهای خاص اهواز

خورش بامیه

خورش بامیه اصالتا به شهرهای جنوب کشور تعلق دارد و علاوه بر طعم لذیذش، بسیار پرخاصیت است و از همین رو در اکثر شهرهای ایران نیز تهیه می‌شود. در خورش بامیه اهوازی از سیب‌زمینی استفاده می‌شود که شاید مهم‌ترین تفاوت آن با سایر خورش‌های بامیه باشد.

خورشت بامیه مواد اولیه ساده‌ای دارد و برای هر نوع سلیقه و رژیم غذایی مناسب است. علاوه بر گوشت گوسفند، گوساله و مرغ و بوقلمون می‌توانید با حذف گوشت، غذایی کاملا گیاهی داشته باشید. مواد تشکیل‌دهنده این غذا مشابه خورش بادمجان است و نکته مهم در تهیه این غذا، بریدن ته بامیه به شکلی است که مایع لزج آن خارج نشود.

بهترین غذاهای اهوازی که نباید از دست داد

خورشت بامیه یک غذای اصلی است که در کنار چلو یا کته، سبزی خوردن، سالاد و ترشی سرو می‌شود. این غذای فوق‌العاده مغذی برای وعده ناهار و شام در دورهمی‌های خانوادگی مناسب است.

خرما پلو

خرما پلو یکی از غذاهای اصیل و مقوی اهوازی است که می‌توان آن را برای وعده سحر یا افطار در ماه مبارک رمضان سرو کرد. خرما پلو، یک غذای مجلسی و فوق‌العاده لذیذ برای سرو در مهمانی‌ها نیز است که با مواد مختلفی درست می‌شود. این غذا را می‌توان با گوشت چرخ‌کرده یا گوشت مرغ، خرما، برنج، کره، زعفران و ادویه درست کرده و با کشمش پلویی، زرشک، پیاز داغ، خلال پسته و بادام تزئین کرد.

فلافل اهوازی

فلافل اهوازی، یکی از غذاهای جنوبی و عربی مشهوری است که در سراسر کشور، تهیه و سرو می‌شود. فلافل اصل، متشکل از نخود و مقدار زیادی ادویه‌های تند است. فلافل خوزستانی با روش‌های مختلفی تهیه می‌شود و آن را با نان، گوجه فرنگی، خیارشور و انواع ترشی سرو می‌کنند.

بهترین غذاهای اهوازی که نباید از دست داد

خورش سبزی اهوازی

خورشت سبزی اهوازی، یکی از نسخه‌های خورش محبوب قورمه سبزی است که در اهواز، طرفداران بسیاری دارد. این خورش با لوبیا چشم بلبلی، گوشت، پیاز، سبزی قورمه و لیمو عمانی درست می‌شود.

قلیه تخم‌مرغ

قلیه تخم‌مرغ، یکی از غذاهای لذیذ خوزستانی است که از مواد تشکیل‌دهنده آن می‌توان به تخم‌مرغ، سیر، پیاز، گشنیز، شوید، رب گوجه فرنگی، تمر هندی، آرد سفید و ادویه‌جات اشاره کرد. این غذا با نان سرو می‌شود و یک غذای مقوی و سبک به حساب می‌آید.

چند غذای بی‌نظیر در اهواز

کوفته جنوبی

کوفته، یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی است که احتمالا با شنیدن نام آن، به یاد کوفته تبریزی می‌افتید؛ اما باید بدانید که کوفته در هر شهری از ایران به شکلی متنوع طبخ می‌شود و کوفته جنوبی، یکی از خوشمزه‌ترین نسخه‌های آن است. کوفته جنوبی با طعم ترش یا ملس با سسی پر ادویه و تمر هندی درست می‌شود و بیشتر در میان هموطنان عرب زبان، محبوب است.

جالب است بدانید که در گذشته برای اینکه کوفته وا نرود آن را داخل هاوان می‌ریختند و می‎کوبیدند ولی امروز با کمک چرخ گوشت یا غذاساز این کار خیلی آسان شده است.

بهترین غذاهای اهوازی که نباید از دست داد

قلیه ماهی

قلیه ماهی را در بسیاری از شهرهای جنوبی ایران می‌توانید تجربه کنید. تفاوت قلیه ماهی اهوازی‌ها با شهرهایی مانند بندر عباس این است که در این شهر این غذا را با رب گوجه طبخ نمی‌کنند.

امگشت

امگشت بیشتر در میان اعراب اهواز رواج دارد. به این صورت که ماهی نمک‌سود شده تن را کباب یا سرخ می‌کنند و لای پلویی با ادویه‌های مخصوص می‌گذارند.

حمیص توله یا پنیرک

این غذا بیشتر بین دزفولی‌ّها رواج دارد و شیاهت زیادی به بورانی دارد. با این تفاوت که از گیاه پنیرک با حمیص توله، رب انار و نارنج در طبخ آن استفاده می‌کنند.

پاکوره یا پاکورا

این غذا از آرد نخود و تخم مرغ تهیه می‌شود و یک غذای اصلتا هندی است. اما به دلیل تردد زیاد هندی‌ها به خوزستان در فرهنگ غذای این مردمان جای خودش را باز کرده و طرفداران زیادی دارد.

بورانی باقالا

این بورانی ترکیبی از باقلا، ماست و سبزیجات است و بیشتر در میان شوشتری‌ها رواج دارد.

ماهی صبور تنوری

با توجه به مصرف بالای ماهی در جنوب، غذاهای سنتی اهواز با متنوع‌ترین ماهی‌ها تهیه می‌شوند؛ ماهی صبور تنوری یکی از آن‌هاست.

بهترین غذاهای اهوازی که نباید از دست داد

ماهی با ترکیبی از سبزی‌های مخصوص، سیر، تمبر هندی و ادویه‌ پر و سپس کباب می‌شود که در اصطلاح محلی به آن «حشو» می‌گویند. طعم این ماهی کباب فوق‌العاده‌ست. این غذا را با پلو یا به‌صورت خوراک میل کنید.

سمبوسه

این غذا هم از معروف‌ترین غذاهای سنتی اهواز و جنوب ایران است که از گوشت چرخ‌کرده، سیب زمینی، گشنیز و ادویه‌های مخصوص تهیه می‌شود. این غذا از پر طرفدارترین غذاهای جنوبی‌ست که طعم تند فلفل مزه‌ی اصلی‌اش است. تندی این غذا با سلیقه‌ی بسیاری از ایرانی‌ها جور است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید