اهواز نه تنها در خود جاذبه‌های فراوان دارد بلکه در اطراف آن نیز دیدنی‌های شگفت‌انگیزی جلوه می‌کنند، همراه ما باشید و از بهترین دیدنی‌های اطراف اهواز بدانید.

دریاچه شهیون

سلام نو _ سروس گردشگری: جاهای دیدنی اطراف اهواز به اندازه‌ای تنوع دارند و تماشایی هستند که گردشگران از گشت‌وگذار در آن‌ها سیر نمی‌شوند. به همین دلیل است که سالانه مسافران بی‌شماری از گوشه‌وکنار ایران راه اهواز را در پیش می‌گیرند. در اطراف اهواز تا دلتان بخواهد پارک جنگلی، بازارهای محلی و مکان‌های باستانی وجود دارد. تعداد این جاذبه‌های گردشگری به اندازه‌ای است که بعید می‌دانیم در یک سفر فرصتی برای گشت‌وگذار در تمامی آن‌ها پیدا کنید. به همین دلیل در ادامه به تعدادی از بهترین جاذبه های دیدنی در اطراف اهواز می‌پردازیم.

دیدنی‌های بی‌نظیر اطراف اهواز

گمبوعه

گمبوعه با امکانات چشمگیری مانند استخر، قایقرانی و محیطی سرسبز به یکی از بهترین جاهای دیدنی اهواز تبدیل شده است. جاذبه‌های این پارک به‌اندازه‌ای است که می‌توانید یک روز کامل از سفر خود را به گردشگری در پارک جنگلی گمبوعه اختصاص دهید. پارک جنگلی گمبوعه در غرب استان خوزستان و شمال غربی اهواز واقع شده است. این پارک حدود ۳۰ کیلومتر از اهواز دورتر است. این مسافت را در عرض ۳۰ دقیقه طی می‌کنید تا به یکی از بهترین جاذبه های گردشگری اطراف اهواز برسید.

بهترین دیدنی‌های اطراف اهواز

فاصله از مرکز شهر: ۲۰ کیلومتر- ۳۰ دقیقه

آدرس: اهواز، کنارگذر سوسنگرد، جاده گمبوعه، پارک جنگلی گمبوعه

دره توبیرون

برای تعریف از دره توبیرون در بین دیگر جاهای دیدنی اطراف اهواز کافی است به نامگذاری جالب آن اشاره کنیم. «تو» در زبان محلی معنی تب و گرما می‌دهد. «بیرون» نیز در این زبان به معنای بریدن است. در نتیجه می‌توان گفت دره توبیرون، به این معناست که با حضور در این دره، گرما را از خود بیرون خواهید کرد. این دره در کنار آب‌وهوای خوش، صخره‌های بلند و تماشایی دارد. ارتفاع بعضی از صخره‌های دره توبیرون دزفول به بیشتر از ۱۰۰ متر می‌رسد. در گوشه‌وکنار دره توبیرون دزفول چشمه‌های جوشان، آبشارهای خروشان و منظره‌های سرسبز خودنمایی می‌کند. لازم به ذکر است توبیرون، پیچ‌وخم‌های زیادی دارد؛ پس حتماً با راهنمایی کاربلد راهی این دره شوید تا خدای ناکرده راهتان را گم نکنید. دره توبیرون دزفول ۱۷۷ کیلومتر از مرکز شهر دورتر است. این فاصله در عرض ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه طی می‌شود.

فاصله از مرکز شهر: ۱۷۷ کیلومتر- دو ساعت و ۳۰ دقیقه

آدرس: استان خوزستان، دزفول، بخش سردشت، دره توبیرون

بهترین دیدنی‌های اطراف اهواز

دریاچه شهیون

دریاچه شهیون که به آن دریاچه سد دز هم گفته می‌شود، با چندین جزیره کوچک و بزرگ، مکانی جذاب برای گردشگران خلوت‌گزین است. این دریاچه نسبت به دیگر جاهای دیدنی اطراف اهواز از مرکز شهر دورتر است. به همین دلیل مکانی دنج برای گردشگرانی است که می‌خواهند از طبیعتی دست‌نخورده و زیبا لذت ببرند. دریاچه شهیون در کنار آبی زلال و آرام، منظره‌های سرسبز و گیاهان انبوهی دارد. دریاچه شهیون حدود ۲۰۰ کیلومتر از مرکز شهر دورتر است و رسیدن به‌ آن چیزی حدود ۳ ساعت زمان نیاز دارد.

دیدنی‌های بی‌همتا در نزدیکی اهواز

سازه‌های آبی شوشتر

سازه‌های آبی شوشتر یکی از آثار جهانی ایران در فهرست میراث یونسکو به حساب می‌آید که قدمت آن به دوران هخامنشی و ساسانی برمی‌گردد. این اثر زیبا که از شاهکارهای فنی و مهندسی زمان خود بوده است، شامل مجموعه‌ای از پل‌ها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب می‌شود. یکی از جذابیت‌های این محل به ریزش آب حاصل از پساب آسیاب‌ها مربوط است که منجر به‌ شکل‌گیری چندین آبشار مصنوعی متحیرکننده‌ در محوطه‌ای حوضچه‌مانند می‌شود.

بهترین دیدنی‌های اطراف اهواز

از آثار شاخص سازه‌های آبی شوشتر می‌توان به بند میزان، برج کلاه فرنگی، رودخانه دست‌کند گرگر، پل بند گرگر، مجموعه‌ای از آبشارها و آسیاب‌های آبی، پل بند برج عیار، نیایشگاه صابئین، قلعه سلاسل، بند ماهی بازان شوشتر، کانال داریون، بند خاک، پل بند شادروان، پل شاه علی، پل بند لشکر و بند دختر اشاره کرد.

سازه های آبی شوشتر کاملا در ارتباط با یکدیگر کار می‌کنند و استفاده بهینه از آب در قرن‌های پیش را نشان می‌دهند. سد گرگر با بستن مسیر رودخانه باعث بالاآمدن سطح آب در پشت سد می‌شود که در ادامه آب از طریق یک سری تونل جریان می‌یابد. آب پس از گرداندن چرخ آسیاب‌ها، به‌صورت آبشارهایی در حوضچه می‌ریزد. این سیستم آب‌رسانی، آب مورد نیاز ساکنان شهر را تامین می‌کرد.

فاصله از مرکز شهر: ۹۷ کیلومتر- یک ساعت و ۴۰ دقیقه

آدرس: استان خوزستان، شوشتر، خیابان شریعتی، سازه‌های آبی شوشتر

بند ماهی‌ بازان

بند ماهی‌ بازان یا بند خدا آفرین، دهمین اثر ثبتی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به شمار می‌رود که بندی طبیعی در مسیر رودخانه گرگر است.

بهترین دیدنی‌های اطراف اهواز

این بند که قدمتش به عصر ساسانی برمی‌گردد، شامل یک رشته سنگ یک‌پارچه می‌شود که سه دیوار برای گذر آب در وسط آن وجود دارد؛ هرچند بخش‌های بسیاری از این دیوارها از بین رفته‌اند. بند از سنگ‌های ماسه‌ای ساخته شده که عبور آب در طول قرن‌ها منجر به‌شکل‌گیری نقوش زیبایی روی بدنه آن شده است.

اغلب بندهای دوره ساسانی به‌عنوان پل‌های مواصلاتی استفاده می‌شدند که بند ماهی بازان نیز از این قاعده مستثنا نبود. در واقع با توجه به آثار به‌جامانده از پایه‌های پل در میانه بند می‌توان فهمید که دارای سه پایه و دهانه‌های متعدد بوده است و به‌خاطر وجود همین سه پایه، این پل را با نام پل سه پایه نیز می‌شناسند.

فاصله از مرکز شهر: ۴۶ کیلومتر- ۵۰ دقیقه

آدرس: خوزستان، شوشتر، رود گرگر، شرق شهر باستانی دستوا، بند ماهی‌ بازان شوشتر

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید