سفر کردن به اهواز پر از تجربه‌های کم‌نظیر خواهد بود، به همین دلیل با ما همراه باشید تا درباره خانه و موزه‌های بی‌همتا و تماشایی اهواز بیشتر بدانید.

خانه و موزه‌های بی‌همتا و تماشایی اهواز

سلام نو _ سرویس گردشگری: اهواز به عنوان دومین شهر گرم ایران بهار سرسبز و زیبایی دارد، تابستان های گرم بالای ۵۰ درجه و شرجی دارد که تحمل این آب و هوا برای آنهایی که از مناطق سردسیر سفر می کنند، کمی سخت خواهد بود، در پاییز نیز هوای اهواز گرم و بارانی است ولی زمستان ها بهترین زمان سفر به شهر اهواز است، زیرا هم آب و هوای مطبوعی دارد و سرشار از سرسبزی است در همین راستا برای بازدید از اهواز پیشنهاد می‌کنیم خانه‌ها و موزه‌های دیدنی آن را یادتان نرود.

خانه‌های بی‌همتا اهواز

خانه ماپار

این خانه که در محله ی خوانساری اهواز قرار دارد از جمله خانه های معاصر بافت تاریخی این شهر است. در معماری آن به تبعیت از معماری بومی خوزستانی، از مصالح آجری استفاده شده است. این خانه دارای دو حیاط، خانه خلوت و زیر زمین است. هریک از حیات ها دارای یک حوض آب هستند. پوشش سقف اتاق‌ها چندل چوبی می‌باشد، که تیزها در فواصل ۲۰ سانتی‌متری در کنار یکدیگر مستقر گردیده‌اند.

خانه و موزه‌های بی‌همتا و تماشایی اهواز

شهر پر فراز و نشیب اهواز با وجود آسیب‌های جدی‌ای که در سال‌های جنگ به خود دیده، پر از عمارت‌های قدیمی و دل‌نشین است. خانه ماپار یکی از این خانه‌های تاریخیِ به جا مانده از دوران پهلوی اول است. این خانه بیشتر از ۵۰۰ متر مربع مساحت دارد و با نمای آجری، درهای چوبی و پنجره‌های رنگی یکی از بناهای منحصربه‌فرد اهوازی به حساب می‌آید.

خوشبختانه خانه ماپار در سال ۱۳۸۰ مرمت شد تا آجرکاری‌های زیبایش روح تازه‌ای به خود بگیرند. این بنا در همان سال به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. شما می‌توانید در این خانه‌ی زیبا نوشیدنی های مختلف را امتحان کنید یا یک وعده‌ی غذایی را در حیاط زیبای بنا با درختان نخل منحصر به فردش تجربه کنید.

بخش‌های خانه ماپار

خانه‌ ماپار این روزها جانی دوباره گرفته و میزبان فعالیت‌هایی مانند اجرای نمایش، نمایشگاه صنایع دستی، نمایشگاه عکس و فعالیت‌های فرهنگی دیگر است. بخش‌های زیر در مجموعه ماپار واقع شده‌اند:

نگارخانه؛

عکاس‌خانه؛

رستوران و شربت‌خانه؛

مرکز تولید و فروش صنایع دستی؛

مرکز اطلاع‌رسانی گردشگری و میراث فرهنگی خوزستان.

خانه و موزه‌های بی‌همتا و تماشایی اهواز

ساعات بازدید: از ساعت ۸ صبح تا ۱۱:۴۵ شب

آدرس خانه ماپار : خوزستان، اهواز، خیابان خوانساری جنوبی، بین شهید جهانیان و کافی

خانه دادرس

از دیگر زیبایی‌ها و جاهای دیدنی اهواز، خانه دادرس است که به دوره تاریخی قاجاریه تعلق دارد. این خانه دو طبقه با زیبایی‌های جذاب و دیدنی‌اش، در گذشته در زمینه‌های گوناگونی مانند میدان تره بار و یا خوار و بار فروشی استفاده می‌شده است. در طبقه اول این خانه پنج اتاق و در طبقه دوم آن سه اتاق وجود دارد. هر یک از اتاق‌های خانه دادرس با درب، ستون و پنجره‌های چوبی، آثاری از حجاری، سرداب و آجرچینی‌های زیبا تزیین شده‌اند که بسیار دیدنی هستند.

آدرس خانه دادرس : خوزستان، اهواز، مرکز شهر اهواز، خیابان عبدالحمید

موزه‌های تماشایی اهواز

موزه خراطی اهواز

این موزه، اولین موزه تخصصی ایران است که ثبت جهانی یونسکو شده است. موزه خراطی همانطور که از نامش پیداست در مورد صنایع چوبی است. در این موزه بیش از ۴۰۰ اثر از آثار استاد خراطی، آقای عبدالرحیم فروتن ، جمع آوری شده است.

خانه و موزه‌های بی‌همتا و تماشایی اهواز

موزه علم و طبیعت اهواز

موزه علم و طبیعت اهواز که با نام‌های موزه علم و طبیعت دانشگاه اهواز و موزه علم و طبیعت دانشگاه چمران نیز شناخته می‌شود، یکی از بهترین موزه‌های دانشگاهی ایران در این زمینه است و از جمله جالب‌ترین جاهای دیدنی اهواز برای علاقمندان به شمار می‌رود. این موزه شامل بخش‌های علم و طبیعت در دو طبقه می‌شود. بخش علم به علوم پزشکی، فیزیک مدرن، فیزیک کلاسیک و کارگاه صنعتی اختصاص دارد و بخش طبیعت و حیات‌وحش به انواع پرندگان، پستانداران، دوزیستان و خزندگان می‌پردازد. این موزه از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۱۴:۳۰ بعدازظهر، از شنبه تا چهارشنبه آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان است.

ایران، استان خوزستان، اهوازه، بلوار گلستان، دانشگاه شهید چمران، ضلع غربی، طبقه همکف کتابخانه‌ی مرکزی

موزه‌ی هنرهای معاصر اهواز

موزه‌ی هنرهای معاصر اهواز که در سال ۱۳۳۸، در دو طبقه و با پنج گالری شروع به کار کرد، امروزه به‌عنوان یکی از دیدنی های اهواز، میزبان گردشگران است. در گنجینه‌ی این موزه ۷۰ اثر نگهداری می‌شود که ۶۰ اثر آن متعلق به هنرمندان استان خوزستان و ۱۰ اثر آن متعلق به هنرمندان دیگر استان‌ها است. همچنین در این موزه همایش‌ها، کارگروه‌ها، دوره‌های آموزشی هنری مختلف و سمینارهای هنری برگزار می‌شود.

خانه و موزه‌های بی‌همتا و تماشایی اهواز

ایران، استان خوزستان، اهواز، جاده ساحلی

موزه زن و دفاع مقدس اهواز

موزه زن و دفاع مقدس اهواز که به نقش زنان در دوران جنگ و دفاع مقدس می‌پردازد، از جمله دیدنی های اهواز است و در مجموعه‌ی بهشت هویزه‌ قرار دارد. بنای موزه در زمان جنگ چایخانه‌ای قدیمی بوده است که زنان، به‌خصوص مادران، خواهران و زنان رزمندگان و شهدا در آن کارهای پشتیبانی جنگ را مانند شستن لباس و پتو انجام می‌دادند.

ایران، استان خوزستان، اهواز، بلوار ساحلی، مجموعه‌ی فرهنگی-هنری بهشت هویزه

موزه تاریخ طبیعی اهواز

موزه تاریخ طبیعی اهواز با ۱۱۰ متر مربع مساحت، شامل پنج دیوراما و ۳۹ غرفه از اکوسیستم‌های طبیعی استان می‌شود و از جاهای دیدنی اهواز به شمار می‌آید. برخی از بخش‌های موزه مهره‌داران (پستاندارن، پرندگان، دوزیستان، خزندگان و ماهیان)، بی‌مهرگان (حشرات، نرم‌تنان و سایر بندپایان)، گیاهان، سنگ و کانی، اسکلت و جمجمه هستند. علاقه‌مندان می‌توانند با هماهنگی قبلی همه روزه به‌غیر از ایام تعطیل و پنجشنبه‌ها، از ساعت ۹ تا ۱۱ صبح از موزه تاریخ طبیعی اهواز بازدید کنند. بازدید از این موزه رایگان است.

خانه و موزه‌های بی‌همتا و تماشایی اهواز

ایران، استان خوزستان، اهواز، بلوار گلستان، خیابان مسجد نور، مرکز تحقیقات زیست‌محیطی استان خوزستان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید