پیش از سفر به گرگان خوب است درباره آداب و رسوم و فرهنگ غالب در آن بیشتر بدانیم، از این رو اگر مایل هستید بدانید فرهنگ بومی گرگان چیست با ما همراه باشید.

آشنایی با فرهنگ بومی ساکنان گرگان

سلام نو _ سرویس گردشگری: گرگان مرکز استان گلستان و یکی از شهرهای محبوب گردشگرگذیر در شمال کشور محسوب می‌شود که منطقه‌ای خوش‌آب‌وهوا برای زندگی است. گرگان یکی از شهرهای شمالی ایران و مرکز استان گلستان است. گرگان شهری توریستی و در فصل‌های از سال به یکی از مهاجرپذیرترین شهرهای کشور تبدیل می‌شود و بسیاری از مردم به خاطر طبیعت بی‌نظیر گرگان، این شهر را به‌ عنوان مقصد زندگی خود انتخاب می‌کنند. در ادامه به فرهنگ این دیار می‌پردازیم.

آداب و رسوم جالب در گرگان

قاشق زنی : در شب چهارشنبه سوری ، پسرها چادر به سر کرده و با کوبیدن قاشق بر ظرف های فلزی که همراه خود دارند از صاحبخانه ، طلب خوراکی که البته بیشتر شیرینی های سنتی گرگان همانند سرغلبیلی ، پادرازی ، نون زنجیفیلی ، نون خرمایی و حلوااماج است می کنند.

فالگوش ایستادن : از مراسمات ویژه در شب چهارشنبه سوری که البته بیشتر توسط دختران و زنان اجرا میشود فالگوش ایستادن است که طی آن فرد در حال توقف ، در خیابان یا کوچه یا ... ، به سخن اولین فرد در حال عبور گوش فرا می داد.

فرهنگ بومی گرگان چیست؟

در این بین اگر سخن رهگذر خوشایند بود دلیل بر برآورده شدن خواسته اش بود و بر عکس آن نیز در صورت شنیدن سخن منفی ، استنباط شخص بر رفع نشدن حاجتش بود.

گذران ساعت تحویل سال در اماکن متبرکه: دختران و پسران تازه ازدواج کرده و البته عده ای دیگر از مردم گرگان ، به جهت داشتن سالی خوش و سرشار از موفقیت در هنگام تحویل سال نو در امامزاده نور واقع در محله تاریخی سرچشمه حضور می یابند و به خواندن دعا و طرح حاجات خود می پردازند.

غذاهای مخصوص عید : خوردن چلوسبزی با ماهی و رشته چلو به عنوان شام قبل از تحویل سال و نیز ناهار اولین روز عید از سنت های گرگانیان می باشد . فلسفه خوردن رشته چلو ، دراز شدن عمر اعضای خانواده همچون رشته می باشد . بماند اینکه اعتقاد بر این بوده که خوردن هفت دانه از برنج ریخته شده بر روی سفره ناهار عید ، باعث پُر سویی چشمان میشود. گرگانی ها دارای شیرینی ها و شکلات های خاصی نیز می باشند که قطاب ، پادرازی ، زنجیفیلی ، سر غلبیلی ، کلومبو ، حلوا اماچ ، پشت زیگ و مار مرده از آن جمله است.

فرهنگ بومی گرگان چیست؟

کاسه همساده کردن : زنان گرگانی با پیچیدن بوی غذای در حال پخت در بین خانه های مجاور ، بخشی از غذا را در بین همسایگان تقدیم می کردند.

آداب بارش بند یا چِل کَل: یکی از اعتقادات مردم گرگان برای پایان یافتن باران های پی در پی ، این بود که اسم چهل کچل را با مُرکب بر روی کاغذی نوشته و سپس رو به قبله بر درختی می بستند. عده ای نیز کاغذ مذکور را در آتش می انداختند تا باران پایان یابد.

بعد از افطارهای گرگان : مردان گرگانی در گذشته بعد از افطار در حمام های عمومی شهر به بازی هایی همچون " درنا بازی " ، " شاه وزیر " و ... می پرداختند و نوجوانان نیز با بازی هایی همچون " تپه بازی " وقت را سپری می کردند . بماند اینکه اکنون جای بازی های مذکور را مسابقات ورزشی در رشته های مختلف همچون گل کوچک ، فوتسال ، بسکتبال ، والیبال ، و ... گرفته است.

فرهنگ بومی گرگان چیست؟

آداب عروسی : اوخوری ، نشان کردن ، شیر بره ، مارانه ، حنابندان ، حموم قُرق کردن ، لفظانه ، کله قند شکاندن ، عاروس تُماشا ، مادر زن سِلام ، رونُمانه ، پاتختی ، پا گُشا ، تو صندُقی ، حموم لُنگ زنان ، و ... از رسومات ویژه عروسی گرگانی هاست که البته بخشی از آنها دیگر رایج نیس

فرهنگ غذایی در گرگان

سفره اهالی گلستان، پر از غذاهای رنگارنگ و معمولا ترش مزه است؛ زیرا این غذاهای محلی و خوشمزه با چاشنی‌هایی چون نار ترشی (ترشی انار)، آب نارنج، آبغوره، هلی ترشی (ترشی آلو)، آبلیمو، رب گوجه، انار تیم (ناردان) درست می‌شوند. سیر سرکه (سرکه سیر)، بانجام سرکه (سرکه بادامجان) و یارم مسی (سرکه با سیب‌زمینی ترش) نیز از دیگر چاشنی‌هایی هستند که در تهیه غذاهای محلی استان گلستان به کار گرفته می‌شوند و طعم و مزه‌ای متفاوت و خاص به غذاها می‌بخشند.

فرهنگ بومی گرگان چیست؟

سفره صبحانه در استان گلستان با حضور انواع مرباها از جمله به مربا (مربای به)، س مربا (مربای سیب)، گرز مربا (مربای هویچ)، بهار مربا (مربای بهار نارنج) و آلبالو مربا (مربای آلبالو)، بسیار مفصل است و بهتر است در سفر به این منطقه، تجربه مزه کردن این مرباهای محلی را از دست ندهید.

شما می‌توانید این مرباها را به‌عنوان سوغاتی برای عزیزان و دوستانتان نیز بخرید تا آن‌ها را هم در مزه کردن خوراک محلی گلستانی سهیم کنید. جز حلوا (حلوا گردویی)، آرد حلوا و اماچ حلوا نیز از انواع حلواهای خوشمزه استان گلستان هستند که معمولا در مراسم عزاداری یا به‌عنوان نذری در این منطقه طبخ می‌شوند.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
    0 0
    خوب بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید